تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۸۴۹۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پشتیبانی کارگزاری از سهامدار در مسیر رقابت

می متالز - اختلال سایت کارگزاری فارابی و موج اعتراض سهامداران در زمان عرضه اولیه‌های اخیر، بورس نیوز را بر آن داشت به بررسی این موضوع از نگاه کارشناسان بپردازد.
پشتیبانی کارگزاری از سهامدار در مسیر رقابت

به گزارش می متالز، شاهین احمدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط بازار و حضور سیل عظیم سهامداران گفت: آنچه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده، رشد شاخص هم وزن و شاخص کل در بورس تهران و رصد شاخص فرابورس ایران، افزایش نقدینگی، تمایل سرمایه گذاران خرد به حفظ ارزش پول و قدرت خرید، و در نهایت عدم جذابیت بازار‌های موازی اعم از املاک و مستغلات، ارز و طلا، و ...، باعث استقبال بی نظیر شهروندان به عنوان سرمایه گذاران حقیقی از بازار سرمایه شده است.


شلوغی کارگزاری‌ها و رکورد شکنی عرضه‌های اولیه

وی استقبال را هم راستا با شلوغی کارگزاری‌ها و رکورد شکنی عرضه‌های اولیه دانست و افزود: طبیعتاً با توجه به "نیرو‌های رقابت پذیری پورتر"، کارگزاری‌هایی که نتوانند با کمترین هزینه، بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کنند، دیر یا زود سهم بازار خود را از دست می‌دهند.


رقابت بر سر تعداد مشتری

احمدی ادامه داد: بسیاری از کارگزاری‌ها با وجود رقابت شدید، ممکن است در رتبه بندی هایی، چون "تعداد مشتریان"، موقعیت‌های قبلی خود را از دست بدهند.


اعتماد سهامدار باید جلب شود

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکار‌های جلب اعتماد سهامداران افزود: باید در نظر داشت که عمده کارگزاری‌ها به جز تعداد محدودی از آنها، دارای سامانه معاملاتی موبایلی و تحت وب مشترکی هستند که عملاً ممکن است جذابیتی برای مشتریان نداشته باشد و تعداد محدودی که اقدام به تعریف سامانه معاملاتی برخط مربوط به خود کرده اند، باید بتوانند پشتیبانی‌های لازم در زمان اوج مراجعه را فراهم کرده تا اعتماد سرمایه گذاران به این کارگزاری‌ها حفظ شده و در آینده در مسیر رقابتی باقی بمانند. 


 مدل رقابت پذیری پورتر (porter competitive forces analysis) یا مدل الماس، مدل جامعی است که نیرو‌های وارد بر رقابت در صنایع مختلف را در کنار یکدیگر قرار داده و در نهایت نتیجه گیری می‌کند که در هر یک از صنایع، میزان رقابت چقدر شدید است و این شدت رقابت در نهایت چه پیامد‌هایی برای فعالان آن صنعت دارد. 


پنج نیروی رقابت پذیری پورتر به شرح زیر می‌باشند: 
۱- تهدید ورود رقبای جدید
۲- توان چانه زنی مشتریان
۳- توان چانه زنی تامین کنندگان
۴- تهدید ورود
۵- رقابت میان رقبای موجود

عناوین برگزیده