تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۸۶۱۷۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وزارت صمت باز هم اجازه انتشار گزارش کیفیت خودروها را نداد

پنهان کاری کیفی

می متالز - با وجود آنکه قرار بود گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی به صورت فصلی (سه ماه یکبار) منتشر شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان اجازه انتشار آمار کیفی را نمی دهد. آخرین گزارش کیفی منتشره، به مرداد سال جاری مربوط می شود و پس از آن، گزارش مورد نظر هرگز انتشار نیافت.
پنهان کاری کیفی

اسناد کیفیت خودرو در گاو صندوق وزارت

به گزارش می متالز به نقل از خودرونامه، از آخرین باری که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز انتشار گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی را داد، شش ماه می گذرد. 

آخرین بار، مرداد ماه امسال بود که وزارت صمت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اجازه داد گزارش مربوط به سطح کیفی خودروهای داخلی را منتشر کند. 

از این تاریخ به بعد، گزارش موردنظر هرگز منتشر نشد، آن هم در شرایطی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد هر ماه نسبت به ارزیابی سطح کیفی خودروها اقدام می کند.

این شرکت سال هاست به عنوان مرجع اعلام کیفیت خودروهای داخلی فعالیت دارد و پیش تر ها بخشی از وزارت صنعت به شمار می رفت و در ادامه به بخش خصوصی واگذار شد. 

با این حال، شرکت بازرسی همچنان زیر سایه وزارت صمت و شاید هم خودروسازان قرار دارد و عدم انتشار گزارش های کیفی نیز با همین ماجرا در ارتباط است. این شرکت اوایل ورود به ارزیابی کیفی خودروها، گزارش های نسبتا جامعی را منتشر می کرد، تا جایی که حتی ریز عیوب فنی را نیز در اختیار رسانه ها قرار می داد. 

به عنوان مثال، در این گزارش ها مشخص می شد که فلان خودرو در سیستم موتور نمره منفی بالایی دارد و عملکردش ضعیف است و خودرویی دیگر در بدنه و رنگ محصول با کیفیتی به شمار می رود. 

این روند گزارش دهی تا مدت ها ادامه داشت و آمار هر ماه به طور منظم منتشر می شد، تا اینکه پس از تحریم های اولیه خودروسازی (طی سال های 91 و 92)، به تدریج جزئیات آمار حذف شد. 

کار در نهایت به جایی رسید که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد دیگر جزئیات کیفی (نمرات منفی خودروها در بخش های مختلف) را منتشر نکرد. 

در گزارش های جدید، تنها به این بسنده شد که خودروها دارای چند ستاره کیفی هستند و بس. این مدل آماردهی باب میل افکار عمومی نبود و به نظر می رسید وزارت صمت مانع انتشار جزئیات شده است. 

در نهایت، وزارت صمت جلوی انتشار همین نیمچه آمار را نیز گرفت و به شرکت بازرسی اجازه انتشار آن را نداد.  

هرچند با پیگیری رسانه ها، اعلام شد گزارش های کیفی به جای انتشار ماهانه، به صورت فصلی منتشر خواهند شد، اما این وعده نیز تحقق نیافت. 

شنیده می شود دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت با وجود آنکه انتشار فصلی گزارش های کیفی را پذیرفته، در نهایت آن را منتفی کرده است. 

در باب اینکه چرا وزارت صمت مجوز انتشار آمار کیفی را نمی دهد، گمانه زنی های مختلفی وجود دارد که اصلی ترین آن به افت کیفی خودروها مربوط می شود. 

افکار عمومی بر این باورند که چون کیفیت خودروها به دلیل تحریم و مختل شدن تامین قطعات از منابع اصلی، افت کرده، وزارت صمت و البته خودروسازان میلی به انتشار گزارش های کیفی ندارند. 

این اتفاق در دور قبلی تحریم ها نیز رخ داد، که البته موقت بود و انتشار گزارش کیفی پس از مدتی دوباره به روند عادی خود بازگشت. 

اگر این گمانه زنی درست باشد، اقدام وزارت صمت در ممانعت از انتشار گزارش کیفی، به نوعی بیهوده است، زیرا خودروهای داخلی بالاخره امتحان خود را پس خواهند داد و کیفیت آنها چیزی نیست که پنهان بماند.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت