به گزارش می متالز، کارشناس بومیسازی فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: موتورهای DC 406 و 415 کیلووات مربوط به پینجرولهای کویلر نورد گرم و از برند «آنسالدو» هستند.
محسن رضایی با تأکید بر اینکه این موتورها با توجه به هزینۀ طراحی و ساخت و خاص بودن آنها هزینههای بالاسری زیادی دارند، تصریح کرد: در حال حاضر برای ساخت یک موتور DC 100 کیلووات، باید بیش از دو برابر سرمایۀ موردنیاز ساخت الکتروموتور بومیسازیشده سرمایهگذاری شود. این در حالی است که بومیسازی انجامشده بیش از 32 میلیارد ریال برای فولاد مبارکه صرفۀ اقتصادی به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه در اثر تحریمها عملا امکان خرید این تجهیز از شرکت آنسالدو غیرممکن بود، گفت: به همین منظور با ارسال یکی از موتورها برای تعمیرات، بازسازی، نوسازی و همچنین داده برداری از این الکتروموتورها مهندسی معکوس آن در دستور کار قرار گرفت.
به گفتۀ این کارشناس بومیسازی فولاد مبارکه، این موتورها به دلیل اینکه در زمان ورود ورق در بازوی پینچ رول در حدود 5/1 برابر جریان نامی بار تحمل میکند، نیاز به طراحی ویژه و تقویت جریان سیمپیچ و تقویت سیستم خنککننده دارد که این موارد با دقت زیاد در طول پروژه رعایت شده است.
وی خاطرنشان کرد: از ردۀ تولید خارج بودن این الکتروموتورها و مشکلات تأمین و هزینههای زیاد ارزی برای الکتروموتورها از مهمترین نکاتی بود که کار بومیسازی را ضروری میساخت.
رضایی در بخش پایانی سخنان خود از تمامی واحدهای مشارکتکننده در این پروژه تشکر و قدردانی کرد.