تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۸۶۲۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
نظرسنجی پلاتس:

کرونا فولادسازان چینی را مجبور کرد تولید را کاهش دهند

می متالز - بیش از یک سوم فولادسازان چینی به‌ فکر کاهش تولید هستند چراکه به‌دلیل شیوع کرونا موجودی انبارهایشان بالا رفته و از طرفی با کمبود مواد اولیه و افت تقاضای بازارهای مصرف‌کننده نیز روبه‌رو هستند.
کرونا فولادسازان چینی را مجبور کرد تولید را کاهش دهند

به گزارش می متالز، بررسی اخیر موسسه پلاتس نشان می‌دهد ۳۵ درصد حاضران در نظرسنجی، تولید را تاکنون پایین آورده‌اند یا به‌دنبال کاهش آن هستند و ۲۳ درصد نیز اظهار کردند تاکنون خطوط تولیدشان در وضعیت نرمال کار کرده است. برخی از کارخانه‌های چینی به‌ دنبال جلو انداختن زمان تعمیرات خطوط بودند که راهی برای کاهش تولید است ولی موفق نبوده‌اند چون با کمبود نیروی کار و تجهیزات مواجه شدند.بیش از یک‌سوم حاضران در این نظرسنجی با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو بودند و نیمی اظهار کردند مشکلی در این زمینه نداشتند. شیوع کرونا اختلالاتی در بخش حمل‌ونقل در چین ایجاد کرد و کارخانه‌هایی که مواد اولیه را با تریلی از بنادر به خطوط تولید حمل می‌کردند بیشتر تحت‌تاثیر قرار گرفتند.حدود ۴۰ درصد نیز در این نظرسنجی معتقد بودند روند صعودی موجودی فولاد بزرگ‌ترین چالش صنعت فولاد چین است و ۲۷ درصد نیز کمبود تقاضا را مشکل اصلی خواندند. همچنین قابل ذکر است نیمی از حاضران در این نظرسنجی معتقد بودند قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد در سه ماه‌نخست سال بین ۸۰ تا ۸۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر خواهد ماند و ۱۰ درصد معتقد بودند قیمت از ۸۵ دلار بیشتر خواهد شد.

 

پیش‌بینی کاهش ۳۰ درصدی مصرف فولاد در چین

پیش‌بینی شده مصرف محصولات فولادی در چین به‌دلیل شیوع کرونا در ماه مارس حداقل ۲۲ میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته باشد که معادل ۳۰ درصد است. در فوریه نیز مصرف حداقل ۲۹ درصد افت داشته که معادل ۷۵ درصد کاهش سالانه است. این برآورد‌ها بر این اساس است که دولت چین انتظار دارد ویروس کرونا تا ماه آوریل کاملا کنترل شود.طبق آمار انجمن خودروسازان چینی تا ۱۲ فوریه ۳۲ درصد اعضای این انجمن فعالیت خود را از سر گرفته بودند، گرچه آنها نیز شاید نتوانند با تمام ظرفیت کار کنند چون با کمبود نیروی کار و تجهیزات خودرو‌سازی روبه‌رو هستند. تا چند روز گذشته نیز بخش ساخت‌وساز فعالیت چندانی نداشت و تقریبا تقاضایی برای مقاطع فولادی در بازار چین نیست و شاید پروژه‌های ساختمانی زود‌تر از ۲۴ فوریه فعال نشوند.آمار بخش حمل‌ونقل چین نیز نشان می‌دهد خطوط ریلی در ۲۰ روز نخست سال نو چینی (۲۵ ژانویه تا ۱۳ فوریه) ۳۸ میلیون مسافر را جابه‌جا کردند که ۱۷۰ میلیون نفر از مدت مشابه سال قبل کمتر بود.

 

بحران کرونا پیش روی صادرکننده‌های فلزات چین

برخی خریداران خارجی فلزات چین با شیوع کرونا محموله‌های چینی را نمی‌پذیرند و سایر مشتریان از جمله هندی‌ها نیز درحال بررسی آسیب‌های ناشی از عدم دریافت به موقع کالا هستند. شرکت‌هایی در روسیه، ترکیه، خاورمیانه و شمال آفریقا به عرضه‌کننده‌های چینی اعلام کرده‌اند کالاهای حمل شده را قبول نخواهند کرد یا خواسته‌اند خرید‌ها را به تعویق بیندازند.در این بین برخی دیگر از جمله خریداران هندی می‌بینند که شرکت‌های چینی نمی‌توانند سر وقت کالای خود را تحویل دهند و به‌دنبال دریافت خسارت هستند. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات دنیاست ولی از طرفی بزرگ‌ترین صادر‌کننده برخی فلزات صنعتی نیز هست. در این بین صادرکننده‌های فولاد نیز با بحران حمل محموله‌های خود روبه‌رو هستند و نمی‌دانند با کشتی حمل کنند یا خطوط ریلی و نمی‌توانند تحویل به موقع را تضمین کنند. برخی از کشورها درحال بستن مرزهای خود به روی چینی‌ها هستند و مقررات گمرکی را به‌شدت سخت کرده‌اند.

عناوین برگزیده