به گزارش می متالز، بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.
با این حال و با وجود اینکه در ماههای گذشته پیشفروش محصولات یورو ۴ شرکت ایران خودرو خبرساز شد و همچنان نگرانی از تعویق دوباره اجرای این قانون وجود دارد، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران این گمانهزنیها را منتفی دانست. وحید مرندی مقدم با بیان اینکه مسوول اجرای قانون مربوط به توقف تولید خودروهای یورو ۴ در سال آینده سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: هنگام شمارهگذاری خودرو در ناجا، باید سازمان ملی استاندارد گواهی پاس شدن استانداردهای ۸۵ گانه و سازمان حفاظت محیط زیست گواهینامه مربوط به دارا بودن مجوز یورو۴ از نظر آلایندگی را صادر کنند و تا این دو گواهی نامه صادر نشود، پلیس خودرو را شمارهگذاری نمیکند. وی افزود: بنابراین اگر خودروسازان به تعهد خود مبنی بر تولید محصولات یورو ۵ در سال آینده عمل نکرده و سازمان حفاظت محیط زیست هم در این مورد گواهی مربوطه را صادر نکند، خودروهای یورو ۴ شمارهگذاری نخواهند شد. این اظهارات در حالی مطرح شده که آذر ماه امسال دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد فعلا به دلیل آماده نبودن زیرساختها بهویژه عدم تولید و توزیع سوخت مناسب، امکان تولید خودروی سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد. این مقام مسوول در ادامه در پاسخ به اینکه خودروسازان تا چه زمانی از پاس کردن برخی استانداردها معاف هستند، تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای سواری و تجاری از پاس کردن دو یا سه استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه معاف شدند، اما مقرر شده ما و وزارت صنعت، معدن و تجارت تا آخر سال گزارشی از وضع کارخانهها برای شورای عالی استاندارد تهیه کنیم تا درباره فرصت خودروسازان برای اجرای این استانداردها تصمیمگیری شود. به گفته وی به دلیل تحریم، برخی از قطعات هایتک مورد نیاز برای اجرای این استانداردها نیاز به بومیسازی دارد، بنابراین مصوب شد تولید خودروسازان متوقف نشده و برای پاس کردن دو یا سه مورد از این استانداردها به آنها فرصت داده شود.