تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۸۶۷۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تدوین دو نقشه راه برای بازرگانی داخلی و خارجی

می متالز - رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی از تدوین و در دستور کار قرار گرفتن دو نقشه راه «تنظیم بازار» و «توسعه صادرات» خبر داد. به گفته رئیس موسسه مزبور تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده است که موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با نظرخواهی از تمامی ذی‌نفعان این برنامه سیاستی را پیش ببرد.
تدوین دو نقشه راه برای بازرگانی داخلی و خارجی

به گزارش می متالز، بر این اساس این نقشه راه برای ابلاغ در اختیار وزارت صمت قرار گرفته است. این مقام مسوول در وزارت صمت همچنین درباره نقشه راه دوم یعنی توسعه صادرات توضیح داد که این برنامه با همراهی و نظرخواهی از ذی‌نفعان حوزه تجارت تدوین شده است و تلاش دارد فرآیند‌های تجاری را بر پایه آن شکل دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، مرجان فقیه نصیری در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور گفت: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بالغ بر یک سال است که رویکرد خود را براساس تامین نیازهای بخش‌های مختلف سیاست‌‌گذاری در نظر گرفته و بر همین اساس ذی‌نفعان خود را از وزرا تا معاونان و سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز مورد توجه قرار داده است. وی تصریح کرد: به موازات تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور نقشه راه توسعه کشور نیز تدوین شده که به‌زودی از سوی کارگروه توسعه صادرات ابلاغ خواهد شد.

 

تدوین گزارش پایش تحریم

فقیه نصیری با بیان اینکه برای مدیران تصمیم‌گیر در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تحریم حائز اهمیت است، گفت: کشور در شرایط تحریمی قرار گرفته و بر این اساس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گزارش هفتگی رصد و پایش تحولات تحریم را تدوین و به مقامات ارشد نظام، دولت و قوای سه‌گانه ارسال می‌کند. این در شرایطی است که محتوای این گزارش‌ها محرمانه بوده اما با توجه به آخرین تحولاتی که در دنیا در رابطه با تحریم ایران وجود دارد مباحث رصد شده و از منابع یا ماخذ بین‌المللی و نهادهای تحلیلگر جهانی در رابطه با تحریم اطلاعات استخراج شده و به سیاست‌‌گذاران ارائه می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه آثار تحریم هر لحظه جدیدتر می‌شود تلاش کرده‌ایم تا در سیستم اقتصادی کشور حسب موارد جدید نیز تحلیل‌هایی را ارائه دهیم و گزارش‌های آن را به مراجع مختلف ارائه دهیم. ضمن اینکه اثرات و عواقب تحریم‌هایی که ظرف دو ماه اخیر به حیطه محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران اضافه شده است نیز تحلیل کرده و آثار آن را بر اقتصاد و حوزه تجارت مورد سنجش قرار می‌دهیم. وی ادامه داد: به هر حال تحریم یک تیغ دو لبه است و اگرچه باید توان گریز از تحریم را داشت باید فرصت‌های احتمالی آن را نیز مد نظر قرار داد و به آن توجه کرد چراکه حوزه گسترده‌ای از نظارت‌های مالی و لجستیک‌های تجاری در رابطه با حمل در تجارت خارجی وجود دارد. فقیه نصیری با تاکید بر اینکه باید آثار تحریم روی تولیدات کشور سنجیده شود، اظهار کرد: طبیعتا تولید در مسیری است که برش‌هایی از آن وابسته به بخش سرمایه‌ای است که باید مدیریت شود تا تولید بیش از این دچار خدشه نشود.این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در وزارت صنعت رونق تولید و تعمیق ساخت داخل در دستور کار قرار گرفته و موسسه مطالعات نیز بررسی تولیدات داخلی و شناسایی گلوگاه‌های صنعتی را در دستور کار قرار داده و تلاش دارد تمرکز بیشتری بر کل زنجیره‌ای از صنایع داشته باشد که به لحاظ مزیت رقابتی حائز اهمیت بوده و البته بیشتر از تحریم آسیب می‌بیند. فقیه نصیری در رابطه با نقشه راه توسعه صادرات گفت: این نقشه راه با همراهی و نظرخواهی از ذی‌نفعان مختلف حوزه تجارت تدوین شده و علاوه بر ارائه برشی از وضعیت موجود تلاش دارد با توجه به منافع ملی این برنامه تدوین شده را عملیاتی ساخته تا فرآیندهای تجاری به خوبی بر پایه آن شکل گیرد. وی افزود: تلاش بر این است که در حوزه بازاریابی و تسهیل فعالیت‌های تجاری با تمرکز بر ۱۵ کشور همسایه، هند و چین بتوانیم شرایط مناسبی را تجربه کنیم. این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در این نقشه راه استراتژی‌ها، اهداف و سیاست‌‌‌های کارکردی مشخص شده و این سیاست‌‌‌ها به کاربرگ‌هایی تبدیل شده که مجریان باید آن را عملیاتی کنند، ضمن اینکه حداکثر هم‌افزایی باید میان میزهای کشوری و کالایی که در سازمان توسعه تجارت طراحی شده است به وجود‌ آید. وی ادامه داد: به هر حال مزیت‌های صادراتی هر استان را نیز در برش‌های استانی مدنظر قرار داده و راهکارهایی برای برون‌رفت از مشکلات تدارک خواهیم دید تا با این نقشه راه بتوانیم در نهایت به توسعه صادرات غیرنفتی دست یابیم. فقیه نصیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی سبقه‌ای طولانی در انجام مطالعات تطبیقی حوزه تنظیم بازار دارد،اظهار کرد: منبع غنی در رابطه با مطالعات مبانی نظری و تجربی در حوزه تنظیم بازار وجود دارد.

عناوین برگزیده