محسن اعتماد در قم اتصال راه آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: تخصیص نیافتن اعتبارات لازم یکی از مهمترین موانع اجرای این طرح است.
وی با بیان اینکه اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن سراسری 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: براساس قانون باید زیرسازی این طرح توسط منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان صورت بگیرد.
اعتماد با اشاره به مبلغ اعتباری که برای اجرای این طرح لازم است، تصریح کرد: 40 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح نیاز است که پس از پایان عملیات زیرسازی باید روسازی این پروژه انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به احداث مسیر زیرسازی سیلوی قم به محور جاده بیان کرد: این پروژه 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرکل راه آهن قم همچنین پروژه اتصال گمرک به راه آهن سراسری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با وجود اینکه این طرح به مرحله بهره برداری رسیده اما بارگیری در این گمرک بسیار کمتر از حد انتظار است.
وی با تاکید براینکه تعهد بار در این طرح یک میلیون تن در سال است و بیش از 15 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است گفت: برای اتصال راه آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی نیز تعهد سالانه 3 میلیون تن بار پیش بینی شده است.
اعتماد در ادامه سخنانش طرح اتصال راه آهن سراسری به شهرک شکوهیه را مورد توجه قرار داد و گفت: مسئولان شهرک شکوهیه موافق اتصال راه آهن به این شهرک نیستند.
وی با تاکید براینکه از یک سال و نیم گذشته طراحی مسیر این طرح انجام شده است، گفت: پیش بینی سالانه 4 میلیون تن بار از این شهرک صنعتی برآورد می شود.
مدیرکل راه آهن استان قم اضافه کرد: با این وجود هیئت مدیره این شهرک صنعتی اتصال راه آهن به شهرک صنعتی را فاقد هرگونه توجیه اقتصادی می داند.
وی با بیان اینکه حمل بار از بندرعباس به گمرک قم در مدت زمان سه روز انجام میشود، عنوان کرد: با توجه به زمان کمی که از بندرعباس برای رسیدن کالا به گمرک قم صرف میشود برای فعالان اقتصادی کاملا از نظر اقتصادی و زمان به صرفه است.