به گزارش می متالز، کیانوش پورمجیب در نشست خبری با اصحاب رسانه، عرضه ۵ محصول راناپلاس، سورن پلاس، سمند بهینه، دناپلاس اتوماتیک و ۲۰۷ پانوراما را برنامه توسعه محصول برای سال آینده دانست و گفت: چهار محصول صندوقدارK132، کراس اوورK125 و هاچ بک K121 و همچنین دنای برقی نیز از بهمن سال ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱عرضه خواهد شد.
وی اقدامات توسعهای ایران خودرو در شرایط تحریم را سبب حفظ رونق تولید و مقابله با اثرات تحریم صنعت خودرو دانست و درباره توسعه محصولات جاری ایرانخودرو تاکید کرد: این توسعه همراه با ارتقای کیفیت و استاندارد و منطبق با الزامات قانونی خواهد بود. تجهیز محصولات به گیربکس اتوماتیک نیز بخشی از برنامههای توسعهای برای محصولات جاری است.
پورمجیب با اشاره به طراحی پلتفرم اختصاصی ایران خودرو و بیان این که توسعه این پلتفرم با پوشش حداکثری استانداردها و الزامات به روز و قوانین داخلی و حتی بازارهای صادراتی خواهد بود گفت: پلتفرم ایران خودرو ضمن دارا بودن قابلیت انطباق با قوای محرکه، عمق ساخت داخل بالایی داشته و کیفیت تولید آن در سطح کلاس جهانی است. همچنین قابلیت پوشش سگمنت های مختلف خودرویی شامل سدان، وانت، هاچ بک و کراس اوور را خواهد داشت.
وی از تولید انبوه محصولات برمبنای پلتفرم جدید از سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: از سرمایه گذاریهای صورت گرفته استفاده بهینه خواهیم کرد. معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو از تدوین نقشه راه این خودروساز به عنوان پیش نیاز توسعه محصولات آینده در حوزههای موتور، گیربکس، خودروهای برقی و هیبریدی، تکنولوژی و محصولات جدید خبر داد و گفت: در این مسیر، پروژههای توسعهای جدیدی را تعریف کردهایم. طراحی، توسعه و بومیسازی پلتفرم مطابق با اهداف استراتژیک و نقشه راه توسعه محصول و پلتفرم ایران خودرو و همچنین پیشرانههای جدید مطابق با نقشه راه قوای محرکه و مطالعات امکان سنجی توسعه محصولات هیبریدی و برقی از آن جمله است.
وی اضافه کرد: برای توسعه خانواده قوای محرکه کم مصرف نیز برنامههای گستردهای را درنظر گرفتهایم، کاهش تعداد سیلندرها به سه عدد، کاهش حجم موتور و به کارگیری سیستم توربو، بهکارگیری سیستمهای الکتریکی و توسعه میکروهیبرید بخشی از آن است. پورمجیب درباره توسعه قوای محرکه هیبرید و برقی نیز گفت: محصولات رانا و دناپلاس را برای تولید در این بخش توسعه دادهایم، همچنین برنامهریزی توسعه محصولات جدید با قوای محرکه هیبریدی و برقی نیز به منظور پوشش حداکثری نیازمندیهای زیست محیطی را در دستور کار قرار دادهایم.
وی طراحی و توسعه گیربکس دستی شش دنده و آغاز تولید آن در سال ۱۴۰۰ و همچنین طراحی و توسعه گیربکس دوکلاچه اتوماتیک و تولید از سال ۱۴۰۲ را از جمله برنامههای ایرانخودرو در بخش توسعه گیربکس محصولات دانست.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین ایرانخودرو توسعه و بهبود قوای محرکه جاری به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را از برنامههای مهم و موثر این خودروساز عنوان کرد و گفت: بازنگری و بهبودهای قابل ملاحظه ای در طراحی سیستمهای موتور به منظور کاهش مصرف سوخت انجام شده است. فرآیند کالیبراسیون مدیریت موتور و ارتقای استاندارد آلایندگی و توسعه سیستمهای کاتالیزور جدید نیز بخشی از برنامههای اجرا شده است.
پورمجیب توسعه موتور ای. اف.۷ پلاس که سهم بالایی در محصولات ایرانخودرو دارد را بخشی از برنامههای توسعهای در بخش موتور برشمرد و گفت: براساس الزامات قانونی ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تجاری با موتور ملی به سطح یورو ۵ و کاهش میزان مصرف سوخت خودروهای جاری با موتور ملی تا یک لیتر در سیکل ترکیبی نسبت به حالت فعلی سبب توسعه موتور خانواده ای.اف شده است. این اقدام با حفظ مشخصههای موتوری مثل توان و گشتاور و دارا بودن پتانسیل توسعه بازار صادرات صورت گرفته است.
پورمجیب طراحی و توسعه موتور ای.سی.۵ با سطح بالای داخلیسازی را از جمله دستاوردهای ایران خودرو در شرایط تحریمی و قطع همکاریهای بینالمللی دانست و گفت: این موتور قابلیت انطباق بر روی محصولات ایرانخودرو را داشته و به میزان ۵ درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور تی.یو.۵ دارد. همچنین با تولید این موتور علاوه بر حفظ سرمایهگذاری خط تولید موتور تی.یو.۵، امکان دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو۵ برای محصولات جاری فراهم شده است. وی از اجرای پروژه نصب موتور ایکس. یو.۷ در محصولات پارس، سمند بنزینی و دوگانه سوز و ۴۰۵ دوگانهسوز خبر داد و گفت: این اقدام علاوه بر ارتقای کیفی، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی محصولات به یورو ۵ را به دنبال خواهد داشت.
پورمجیب از به کارگیری فرمان برقی در محصولات پژو ۲۰۷ و دناپلاس خبر داد و گفت: این اقدام سبب بهینه سازی مصرف سوخت و آلایندگی، افزایش راحتی و ایمنی و همچنین حذف روغن هیدرولیک خواهد شد.
وی ضمن اشاره به پروژه بهینه سازی سیستم دوگانه سوز محصول سمند گفت: از اجرای این پروژه دستیابی به اهداف پیمایش دست کم ۳۰۰ کیلومتر، به حداکثر رساندن فضای صندوق عقب به دست کم ۳۵۰ لیتر، بهبود ایمنی و رفتار دینامیکی خودرو و تعمیم این پروژه به خودروهای گازسوز دیگر را دنبال میکنیم.