تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۳۶۹
کد خبر: ۸۷۷۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

شناخت انواع ورق استیل سری 300 و 400 و تفاوت های میان آنها

می متالز - با افزایش ساخت و ساز در کشور نیاز به فولاد و تیرآهن نیز شدت چشمگیری یافته است. یکی از پرمصرف ترین فولادها که هم مصرف ساختمانی دارد هم صنعتی، انواع ورق استیل می باشند.
شناخت انواع ورق استیل سری 300 و 400 و تفاوت های میان آنها

به گزارش می متالز، ورق های استیل گریدهای مختلفی دارند از جمله : ورق استیل 304، 316، 310، 430، 420 و غیره. هرکدام از این گریدها از ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی برخوردار هستند که باتوجه به نیاز مصرف کننده و نوع پروژه میتوان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

برای اینکه بیشتر متوجه تفاوت های کاربردی و قیمت ورق های استیل بشوید در ادامه سه تا از پرمصرف ترین ورق استیل های موجود در بازار را بررسی و نقد می کنیم.

ورق استیل 304

ورق استنلس استیل ۳۰۴ رایج ترین فولاد ضد زنگ است.  این فولاد از دو فلز که شامل 20 درصد کرم و 10 درصد نیکل می باشد، به عنوان اجزای غیر اصلی آهن تشکیل شده است. فولاد 304 جزء استاندارد 18.8 فولاد ضد زنگ است. این ورق استیل در طیف گسترده ای از محصولات از جمله ورق استیل 304 مات و براق، ورق استیل 304 نگیر و بگیر و غیره در دسترس است و دارای ویژگی های فرم دهی و قابلیت جوشکاری برجسته ای است.

ورق استیل 304 شباهات های بسیاری با ورق استیل 316 دارد به همین علت بسیاری از افراد تفاوت بین این دو را نمی دانند. اما با وجود همه شباهت ها هرکدام کاربرد و مشخصات خاص خود را دارند و  به طور خلاصه اصلی ترین تفاوت آنها در قیمت ورق ۳۰۴ و ۳۱۶ می باشد.  برای اینکه تفاوت میان استیل 306 و 316 را بدانید در ادامه به ویژگی هاو کاربردهای استیل 304 و سپس ورق استیل 316 می پردازیم.

یکی از علت هایی که از ورق استیل 304 به وفور استفاده می شود، مقاومت زیاد آن در برابر خوردگی میباشد که این مقاومت بیشتر از فولاد معمولی است و دلیل دیگر آن، سهولت در شکل گیری به اشکال مختلف است.

ساختار متعادل آستنتیکی فولاد 304 قابلیت کشیدگی عمیق بدون گسیختگی در ساخت وسایلی مانند سینک، قابلمه و سایر لوازم آشپزخانه را به آن داده است. برای این کاربردها معمولا از انواع  304ddp (کیفیت بالای طراحی) استفاده می شود. فولاد 304 به راحتی در اجزای مختلف برنامه های کاربردی در زمینه های صنعتی، معماری و حمل و نقل شکل می گیرد.

کاربرد ورق استیل 304

به طور کلی شایع ترین کاربردهای ورق 304 عبارتند از:

  • صندلی های آشپزخانه، سینک ظرفشویی، فریزر، تجهیزات و سایر لوازم
  • ساخت پنل های معماری مانند نرده ها
  • اتصال دهنده ها
  • ساخت فنر ها
  • مبدل های حرارتی
  • تجهیزات فراوری مواد غذایی به ویژه شیر

از دیگر ویژگی های ورق 304میتوان به مقاومت آن در برابر حرارت اشاره کرد .  فولاد 304 دارای مقاومت حرارتی تا 870 درجه سانتی گراد به صورت متناوب است و می تواند تا 925 درجه سانتی گراد را به طور مداوم تحمل کند. استیل 304L  مقاومت بیشتری نسبت به کاربید بارش دارد و می تواند در محدوده دمای بالا نیز مورد استفاده قرار گیرد. جایی که درجه حرارت بالا در آن مهم است، مقادیر بالاتر کربن مورد نیاز قرار می گیرد.

همچنین استیل 304 از مقاومت خوردگی بسیار خوبی در اکثر محیط های اتمسفری و شیمیایی برخوردار است و به همین علت در اغلب کارهای معماری در برابر زنگ زدگی معمولی مقاوم است. علاوه بر اینها، باتوجه به ساختار آستنیتی ورق ستیل 304، این استیل قابلیت جوشکاری به هر دو روش ذوبی و مقاومتی را داراست.

ورق استیل 316

ورق استیل 316 دومین استیل رایج از خانواده فولاد های ضد زنگ است. خواص مکانیکی و فیزیکی آن همانند فولاد 304 است و از مواد مشابهی تشکیل شده است. تفاوت اصلی میان این دو این است که ورق استیل ضد زنگ ۳۱۶ حاوی 2 تا 3 درصد عنصر مولیبدن است که سبب افزایش و بهبود خواص مکانیکی و استحکام در دمای بالا می شود و همچنین مقاومت به خوردگی آن را نسبت به ورق استیل 304  افزایش می دهد.

بدلیل اینکه استیل 316 ویژگی های غیرواکنشی بسیاری دارد، از آن در تولید وسایل پزشکی و جراحی استفاده میشود. و همچنین به علت اینکه این فولاد میتواند در محیط های حاوی نمک زیاد مانند مناطق ساحلی و فضاهای باز استفاده شود، فروش استیل 316 همیشه مورد توجه بوده است. و جالب است بدانید که این ورق استیل به عنوان گرید دریایی نیز شناخته می شود.

ورق استیل ۳۱۶ می تواند تا حدود 925 درجه سانتی گراد حرارت را به صورت یکنواخت و حدود 870 درجه سانتی گراد را به صورت متناوب بدون اکسید شدن تحمل کند. علاوه بر این از گرید 316H  در محیط هایی که فشار بالا نیز وجود دارد، بدلیل استحکام بالاتر استفاده می شود و گاهی اوقات برای مکان های کاربردی که حاوی ساختار و فشاری بالاتر از دمای حدود 500 درجه سانتیگراد است، استفاده می شود.

از ویژگی های مقاومت در برابر حرارت ورق استیل ۳۱۶ می توان به این اشاره کرد که این فولاد میتواند تا حدود 925 درجه سانتی گراد حرارت را به صورت یکنواخت و حدود 870 درجه سانتی گراد را به صورت متناوب بدون اکسید شدن تحمل کند . همچنین از گرید 316H  در محیط هایی که فشار بالا نیز وجود دارد، بدلیل استحکام بالاتر استفاده می شود و گاهی اوقات برای مکان های کاربردی که حاوی ساختار و فشاری بالاتر از دمای حدود 500 درجه سانتیگراد است، استفاده می شود.

کاربرد ورق استیل 316

به طور کلی کاربرد های ورق استیل 316 عبارتند از:

  • تجهیزات آماده سازی مواد غذایی به ویژه در محیط های کلرایدی
  • ساخت نیمکت و تجهیزات آزمایشگاهی
  • ساخت پنل معماری ساحلی، نرده ها
  • اتصالات قایق
  • ظروف شیمیایی، از جمله در حمل و نقل

ورق استیل 430

یکی از رایج ترین و ارزان ترین انواع ورق استیل، ورق استیل بگیر ۴۳۰ می باشد که در دو نوع مات و براق در بازار موجود است . و برخلاف استیل های سری 300 که پیش تر به آنها اشاره کردیم، استیل های سری 400 از نوع فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی هستند و مانند بسیاری از فولادها قابلیت سختی پذیری از طریق عملیات حرارتی کوئنچ – تمپر را دارا می باشند، اما خوردگی آن نسبت به استیل های سری 300 کمتر میباشد. استیل 430 دارای خاصیت مغناطیسی بوده و جذب آهن ربا می شود. و با توجه به مقاومت آن در برابر اسید نیتریک می توان در کارهای شیمیایی خاص از آن استفاده کرد.

از مهمترین پارامترها در انتخاب ورق ۴۳۰ می توان به ابعاد ورق استیل به متر , ضخامت ورق به میلیمتر , و طول ورق که به صورت ۶ متری و ۳ متری و یا رول  , و آلیاژ ۴۳۰ و ۴۱۰ می توان اشاره کرد، که تمام این موارد در محاسبه قیمت و خرید استیل ۴۳۰ نقش مهمی دارند.

ورق ۴۳۰ دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی مواد متعدد از جمله برخی اسید های ارگانیک و اسید نیتریک است. مقاومت در برابر خوردگی استیل 430 در شرایطی که به خوبی صیقل شده باشد به حداکثر می رسد.  از دیگر مشخصات ورق استیل 430 می توان به مقاومت حرارتی آن اشاره کرد. استنلس استیل 430 قادر به مقاومت در برابر اکسیداسیون تا 870 درجه سانتی گراد (1598 درجه فارنهایت) در استفاده متناوب و بیش از 815 درجه سانتی گراد (1499 درجه فارنهایت) در استفاده مداوم است.

کاربرد استیل 430

از مهم ترین کاربردهای ورق استیل 430 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روکش ماشین ظرفشویی
  • پانل های کابین یخچال
  • عناصر اتصال دهنده و بست ها
  • اجاق گاز و ترانسفورماتور دودکش
  • سیم کشی و صنعت خودرو سازی
  • ساخت لولا
  • ساخت وسایل خانگی

در مجموع ورق های استیل همیشه یکی از محبوب ترین فولادها در بازار بوده اند و بدلیل قیمت مناسب و کیفیت بسیار عالی که دارند توانسته اند در اکثر صنایع کاربرد داشته باشند . این ورق های استیل تنها محدودیت به موارد ذکر شده نمی باشند و طیف بسیار گسترده ای دارند مانند ورق استیل آینه ای، ورق استیل طرحدار و غیره اما موارد ذکر شده در قسمت فوق رایج ترین استیل های موجود در بازار میباشند و البته بدلیل نوساناتشدید بازار ارز نمی توان قیمت دقیق و مشخصی برای هرکدام از آنها ارائه داد لذا توصیه میشود حتما پیش از خرید قیمت به روز آنها را استعلام کنید. 

منبع: آفتاب
عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید