تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۸۷۸۸۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پرش سه‌ گام گروه صنعتی «ایران‌ خودرو»

می متالز - توسعه و تعمیق ساخت‌ داخل مواد، قطعات و مجموعه‌های تولیدی جزو اولویت‌ های اقدامات حوزه تامینی ایران‌ خودرو بوده و برنامه‌ ریزی جامعی در راستای خود کفایی قطعات مجموعه‌ها و مواد اولیه مورد نیاز در سال جاری و همچنین سال آینده با پیش‌ بینی کاهش ارزبری بالغ بر ۲۴۴ میلیون‌یورو با احتساب تیراژ تولید سالانه انجام شده است.
پرش سه‌ گام گروه صنعتی «ایران‌ خودرو»

به گزارش می متالز، از شهریورماه سال جاری و همزمان با انتصاب مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران‌ خودرو، با اولویت‌بندی اقدامات اصلاحی، برنامه‌های بسیاری دراین گروه اجرا شده که دستاوردهای بزرگی نیز داشته است. دراین مدت، گروه صنعتی ایران‌ خودرو در حوزه تامین، هفت سرفصل اساسی را در دستور کار قرار داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به‌ یکپارچه‌ سازی فرآیند تامین، تدوین نقشه‌ راه درمدیریت شبکه تامین، تعامل موثر و شفاف با شبکه تامین، توسعه و تعمیق ساخت‌ داخل مواد، قطعات و مجموعه تولیدی، توسعه ساخت‌ داخل قطعات مصرفی محصول جدید درکلاس C، همکاری با وزارت دفاع برای ساخت داخل قطعات و همکاری با شرکت‌های دانش‌ بنیان و مراکز دانشگاهی اشاره کرد. اقدامات اساسی گروه صنعتی ایران‌ خودرو از شهریورماه سال جاری درحوزه تولید، فروش و خدمات پس از فروش در دو عنوان اصلی ادغام و یکپارچه‌ سازی حوزه‌های فروش و خدمات پس از فروش و مدیریت تعهدات فروش پیگیری شده است.

ایران‌ خودرو همچنین اقداماتی را در راستای اجرای برنامه‌های سلامت اداری و اصلاح ساختار و همچنین حاکمیت شرکتی خود انجام داده است که شامل تهیه و ابلاغ برنامه‌های سلامت اداری و پیگیری اجرای برنامه‌ها درسطح گروه با هدف شفاف‌ سازی کلیه اقدامات، اصلاح ساختار معاونت بازرسی، اصلاح ساختار معاونت فروش و ادغام فروش و خدمات پس از فروش با هدف بهبود خدمات قابل ارائه، تمرکز سیاست‌ گذاری‌ها و تلفیق فرآیند تامین و احیای شرکت ساپکو با هدف تمرکز سیاست گذاری‌های تامین و همچنین پیگیری تطبیق شرایط گروه با قوانین و مقررات مرتبط درحوزه‌های حاکمیت شرکتی بوده است.

داخلی سازی قطعات

توسعه و تعمیق ساخت داخل مواد، قطعات و مجموعه‌های تولیدی جزو اولویت‌های اقدامات حوزه تامینی ایران‌خودرو بوده و برنامه‌ ریزی جامعی درراستای خود کفایی قطعات، مجموعه‌ها و مواد اولیه مورد نیاز در سال جاری و همچنین سال آینده با پیش‌ بینی کاهش ارز بری بالغ بر ۲۴۴ میلیون‌ یورو با احتساب تیراژ تولید سالانه انجام شده است.

تشکیل ستاد ساخت‌ داخل برای بررسی و پیگیری برنامه‌ها و اقدامات خود کفایی و همچنین رفع موانع، مشارکت دربرگزاری میزهای خود کفایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و برنامه‌ریزی برای تشکیل نمایشگاه‌های دائمی از توانمندی‌ها و نیازمندی‌های صنعت‌ خودرو درهمین‌ خصوص در دستور کار بوده است.

تاکنون در چارچوب سه‌ میز تخصصی ساخت‌داخل در صنعت‌ خودرو درقالب ۴۵ پروژه برای ساخت ۹۵ قطعه با ۳۹ سازنده قرارداد منعقد شده که امکان کاهش ارزبری بالغ بر ۱۲۷ میلیون‌ یورو را فراهم کرده است.

گروه صنعتی ایران‌ خودرو برای توسعه ساخت‌ داخل قطعات محصول جدید درکلاس C و قطعات و مجموعه‌های خودرو جدید مجتمع در ۸۳۹ قطعه پژویی با حدود ۱۵۰ سازنده وارد مرحله عقد قرارداد شده که روند خودکفایی آن درحال انجام است. ایران‌خودرو همچنین درچارچوب ۳۱ پروژه با وزارت دفاع برای ساخت‌ داخل قطعات وارد قرارداد همکاری مشترک شده است که شامل ۱۵ قطعه خودرویی می‌شود.

همچنین درروند همکاری با شرکت‌های دانش‌ بنیان و مراکز دانشگاهی، براساس رویکرد جدید شرکت ایران‌ خودرو طراحی مدل مناسب و پایدار اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و دراین راستا نیازهای نوین خودروسازی ازجمله طراحی، تست و تولید قطعات های‌ تک، تولید خودروهای برقی و هیبرید و طراحی پلت‌فرم متکی بر دانش ایرانی به‌ منظور حضور موثر دربازارهای صادراتی و همچنین توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی‌ و درنظر گرفته شده است.

شکست رکوردهای پی در پی تولید

از مهم‌ترین رویدادها در پنج‌ماه گذشته، ثبت رکورد تولید روزانه و ماهانه با افزایش تولیدات ایران‌ خودرو در دی‌ ماه امسال و شکسته‌شدن رکورد تولید روزانه با دوهزار و ۵۵۷ دستگاه و درمجموع بالغ بر ۵۰ هزار و ۴۴۴ دستگاه طی این ماه بوده است. این حجم از تولید نشان‌ دهنده افزایش ۱۱۸ درصدی تولید خودرو در دی‌ماه امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل است.

همچنین گروه صنعتی ایران‌ خودرو در آذرماه امسال موفق به‌ثبت رکورد تولید ماهانه ۵۱ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو شد. روند فروش انواع خودرو سواری و وانت گروه صنعتی ایران‌ خودرو از ابتدای امسال تا پایان دی‌ ماه بالغ بر ۳۳۰ هزار دستگاه بوده که درمقایسه با مجموعه فروش سال گذشته که حدود ۳۶۲ هزار دستگاه بوده است، نشان از افزایش تولیدات این شرکت درسال‌ جاری دارد. همچنین این شرکت موفق شده است از مانده‌تعهدات خود از ابتدای سال جاری بالغ بر ۱۴۶ هزار دستگاه را تامین کند و به‌مشتریان تحویل دهد.

خروج از ماده ۱۴۱ و تجدید ارزیابی دارایی ها

این شرکت اقداماتی را نیز در راستای خروج از ماده ۱۴۱ رفع موانع و محدودیت‌ها انجام داده است که شامل ایجاد کمیته تجدید ارزیابی دارایی‌ها و اصلاح ساختار مالی، انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌ قضائیه برای ارزیابی کل دارایی‌ های استهلاک‌ ناپذیر گروه صنعتی ایران‌خودرو، تشکیل و ابلاغ تیم‌های کارشناسی برای ارزیابی کلی شرکت‌ها و همچنین املاک گروه صنعتی برای افزایش سرمایه، معرفی ۱۰۴ شرکت تابعه و وابسته برای ارزیابی و کارشناسی مرکز کارشناسان رسمی قوه‌ قضائیه، برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی نهادهای نظارتی، بانک‌ مرکزی، گمرک، مرکز پژوهش‌های مجلس و غیره برای تبیین مشکلات موجود و اخذ مساعدت برای رفع چالش‌ها و محدودیت‌های اعمال‌ شده در فرآیند تداوم عملیات شرکت و تسهیل امور اجرایی می‌شود.

عناوین برگزیده