به گزارش می متالز، رضا دهقان امروز در یک برنامه تلویزیونی، با بیان این مطلب افزود: آخرین سکوی فاز ۱۳ نیز هفته آینده نصب خواهد شد؛ به این ترتیب پرونده توسعه پارس جنوبی در بخش دریایی به جز فاز ۱۱ امسال بسته خواهد شد و در بخش خشکی نیز فعالیتهای باقیمانده فاز ۱۴، سال آینده تکمیل میشود.
وی با بیان اینکه کارهای اجرایی توسعه میادین بلال و فرزاد نیز شروع شده، ادامه داد: فرایند توسعه در دیگر میادین مشترک مانند میادین مشترک آزادگان، یادآوران و یاران در غرب کارون نیز همانند قبل دنبال میشود.
دهقان با بیان اینکه در غرب کارون طی ۶ سال اخیر روند توسعه مطلوبی دنبال شده به طوریکه ایران در این بخش نیز نسبت به طرف مقابل عقب نیست، ابراز امیدواری کرد که این ضرباهنگ توسعه طی سالهای آتی تداوم یابد.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه اخیرا پنجمین قرارداد توسعهای شرکت ملی نفت ایران در قالب IPC برای توسعه میادین پارسی و پرنج (مدل قراردادی نفتخیز جنوب) امضا شد، گفت: به این ترتیب طی سه سال گذشته توسعه ۱۰ میدان واگذار و در مجموع ۱۰ میلیارد دلار قرارداد بالادستی امضا شده است. ششمین قرارداد نیز آماده امضاست که مساله کرونا باعث شد کمی به تعویق بیفتد؛ اما امیدواریم به زودی امضا شود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت (EPC/EPD) مشتمل بر ۳۳ بسته کاری اشاره کرد و گفت: ۱۰ قرارداد این طرح سال گذشته امضا شد و ۹ قرارداد نیز به زودی امضا میشود. باقی بستههای کاری نیز طی نیمه نخست سال آینده تعیین تکلیف میشود.
دهقان میانگین پیشرفت ۱۰ قرارداد امضا شده را حدود ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت که گستره آن در هفت استان قرار دارد، با هدف اشتغالزایی و نگهداشت توان تولید نفت در دستور کار قرار گرفته است و پیمانکاران این طرح صد در صد ایرانی هستند.
وی سهم بهره مندی از تجهیزات ساخت داخل را نیز در این طرح حدود ۸۰ درصد عنوان کرد و گفت: کیفیت، زمان و هزینه معیارهای مهمی هستند که شرکت ملی نفت ایران برای تامین تجهیزات مدنظر قرار میدهد و در ضمن تاکید بر این سه مولفه، استفاده حداکثری از توان سازندگان ایرانی مورد تاکید است.
دهقان با بیان اینکه امروز ظرفیت شرکت های ایرانی فعال در صنعت نفت نسبت به گذشته با رشد قابل توجهی همراه شده است، به طور نمونه به پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در صورتی که سهم داخل در آغاز به کار توسعه این میدان مشترک تنها حدود ۳۰ درصد بود، امروز این سهم به حدود ۷۰ درصد رسیده است.