تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۹۰۴۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیش بینی کسری کنسانتره در سال آینده/ وزارت صمت چه راهکارهایی را در دست بررسی دارد؟

می متالز - کامودیتی نوشت: در سال 1399 بیش از 16 میلیون تن ظرفیت گندله سازی در کشور به بهره برداری می رسد. در مقابل آن، تنها 6.7 میلیون تن بر ظرفیت تولید کنسانتره آهن کشور افزوده شده و لذا انتظار کسری قابل ملاحظه در بازار کنسانتره را داریم.
پیش بینی کسری کنسانتره در سال آینده/ وزارت صمت چه راهکارهایی را در دست بررسی دارد؟

به گزارش می متالز، این موضوع ضمن برهم زدن تعادل در زنجیره ارزش فولاد، می تواند باعث افزایش قابل ملاحظه در قیمت انواع محصولات سنگ آهن شود که با توجه به قدرت خرید برخی فولادسازان بزرگ، می تواند رقابت و تداوم تولید واحدهای فولادساز کوچک تر را تهدید کند.

به منظور مدیریت چالش کمبود خوراک فولادسازان، راهکارهای زیادی پیشنهاد شده که توسط وزارت صمت در دست بررسی است. ازجمله این راهکارها می توان به تعیین سهمیه خرید محصولات سنگ آهن (مشابه امسال)، اصلاح مقررات تنظیم بازار و لغو محدودیت ها برای فولادسازان کنار دریا با هدف رقابتی شدن واردات کنسانتره آهن، افزایش نظارت بر مصرف آهن اسفنجی توسط واحدهای کوره القایی با هدف هدایت شرکت ها به سمت مصرف بیشتر قراضه، اصلاح فرمول قیمت سنگ آهن با هدف تعادل در توزیع سود زنجیره فولاد بین بنگاه ها (افزایش ضریب قیمت گذاری سنگ آهن براساس شمش فولاد خوزستان یا تعیین ضریبی از قیمت های فوب صادراتی) و تداوم اعمال محدودیت های صادراتی بر روی کنسانتره و گندله و اسفنجی اشاره کرد.

عناوین برگزیده