به گزارش می متالز، شیوع ویروس کرونا تاثیر منفی براقتصاد کشور دارد و این تاثیر در فعالیتهای اقتصادی که با مردم در ارتباط است، بیشتر نمود دارد و به فعالیتهایی نظیر «گردشگری، رستورانداری، ورزشگاه، سینما، مراکز خرید، برگزاری همایشها، سالنهای زیبایی، هتلداری و نیز در حوزه حملونقل در بخشهای مختلف زمینی، ریلی، هوایی و سایر مواردی که در آن ها اجتماعاتی شکل میگیرد، بیشتر لطمه میزند.
یکی از حوزه هایی که با شیوع ویروس کرونا نه در ایران بلکه در تمام دنیا با مشکل مواجه شد، شرکتهای هواپیمایی هستند. با کاهش شدید مسافران، شرکتهای هواپیمایی به ناچار قیمت بلیت ها را کاهش دادند و در برخی مسیرها شاهد کاهش چند برابری قیمت بلیت هواپیما بودیم. این امر باعث شد تا عدهای به این فکر بیفتند که قیمتهای قبلی واقعی نبوده و این شرکتها به نوعی گرانفروشی میکرده اند. این در حالی است که مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ضمن رد این موضوع درباره کاهش چند برابری قیمتها توضیحاتی ارایه کرد و گفت: قیمت بلیت هواپیما تابع عرضه و تقاضاست زمانی که تقاضا کاهش یابد، بالطبع قیمت بلیت نیز کاهش مییابد.
او با اشاره به این که در کشور کف و سقفی برای قیمت بلیت هواپیما تعیین شده است، توضیح داد: تعداد زیادی بلیت پیش فروش شده و تعدادی نیز به شکل گروهی فروخته شده بود که با شیوع ویروس کرونا مسافران اقدام به کنسل کردن بلیتهای خریداری شده کردند. در نتیجه شرکتهای هواپیمایی ناچارند با حداقل قیمت بلیتها را بفروشند تا بتوانند حداقل بخشی از هزینههایی که انجام دادهاند را جبران کنند.
سامانی ادامه داد: از سوی دیگر شرکتهای هواپیمایی به دلیل این که به بلیتهای فروخته شده تعهد دارند، با مسافر کم و صندلیهای خالی نیز پرواز را انجام می دهند. در این شرایط شرکتهای هواپیمایی ضرر میکنند و این که عنوان می شود قیمت های قبلی واقعی نبوده، تصور اشتباهی است. در این خصوص سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی پروازها نظارتهای لازم را در خصوص پروازها و قیمت بلیتها انجام می دهد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی نیز گفت: شرکت ها در تلاش اند تا مجوزهای لازم برای برگرداندن هم میهنان که در کشورهای خارجی مانده اند را اخذ کنند.