تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۹۰۷۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مهمترین عناوین اقتصادی ۱۶ اسفند:

اقدامات ویژه گمرک برای مقابله با شیوع کرونا/ دامنه نوسان در بورس و فرابورس از ۲ درصد به روال عادی بازگردد

می متالز - ۴ شرط بانک مرکزی برای برگزاری مجمع بانک گردشگری، اقدامات ویژه گمرک برای مقابله با شیوع کرونا، ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بازار طلا به بورس، دامنه نوسان در بورس و فرابورس از ۲ درصد به روال عادی بازگردد برخی از اخبار اقتصادی امروز است.
اقدامات ویژه گمرک برای مقابله با شیوع کرونا/ دامنه نوسان در بورس و فرابورس از ۲ درصد به روال عادی بازگردد

به گزارش می متالز، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۱۶ اسفند ماه شبستان به شرح زیر است:

شش تن از تلاشگران نظام بانکی در اثر کرونا جان باخته اند

عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: طبق اطلاع واصله تا کنون۶ نفر از همکاران عزیز و تلاشگر نظام بانکی کشور در جریان خدمت‌رسانی به مردم بزرگوار کشورمان به ویروس کرونا مبتلا شده و به رحمت حق پیوسته‌اند. 

رییس کل بانک مرکزی در این پست اینستاگرامی افزود: درگذشت این سربازان خط مقدم خدمت به مردم در شعب بانک‌های کشور را به خانواده گرامی آنها و مدیران و همکارانشان تسلیت می‌گویم. روحشان شاد و قرین رحمت الهی باشد. 

وی ادامه داد: دریادداشت چند روز پیش تأکید کردم، علیرغم ریسک فعالیت در شعب بانک‌ها، شاهد تلاش‌ها و زحمات همکاران عزیز نظام بانکی، برای خدمت به مردم، خصوصاً در شعب بانک‌ها هستیم. 

همتی خاطر نشان کرد: مردم عزیزمان قطعاً قدردان تلاش این عزیزان هستند. من نیز مجدداً به سهم خودم، به تمامی همکاران خوبم خسته نباشید گفته و ضمن توجه دادن به رعایت جدی دستورالعمل های بهداشتی و مراقبت‌های لازم، بابت تلاش‌ها و خدمات آنها، قدردانی می‌کنم.

۴ شرط بانک مرکزی برای برگزاری مجمع بانک گردشگری

مدیریت کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی برگزاری مجمع سالانه بانک گردشگری مربوط به تصویب صورت های مالی منتهی به اسفند گذشته را مشروط به اعمال موارد زیر بلامانع اعلام کرد.

۱. اعمال ثبت های اصلاحی در ارتباط با برگشت درآمدهای شناسایی شده به مبالغ ۲۰.۹۴۰ میلیارد تومان و ۳.۷۱۲ میلیارد ریال، موضوع بندهای ۱و ۳ مجوز مجامع عمومی دوره های مالی منتهی به آذر و اسفند ۹۶ بانک گردشگری

۲. اعمال ثبت های اصلاحی در ارتباط با برگشت درآمدهای شناسایی شده تحت عنوان افزایش ثمن معامله، موضوع بند ۴ گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی

۳. اعمال ثبت های اصلاحی به مبلغ ۹.۹۸۳ میلیارد ریال بابت کسری ذخیره مطالبات مشکوک الوصول، موضوع بندهای ۵ و ۶ گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی

۴. اعمال ثبت های اصلاحی در ارتباط با برگشت سود تعهدی شناسایی شده مطالبات مشکوک الوصول به مبلغ ۴۹۷۰ میلیارد ریال، موضوع بندهای ۵ و ۶ گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی.

اقدامات ویژه گمرک برای مقابله با شیوع کرونا

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اقدامات ویژه سازمان متبوع خود برای مقابله با کرونا از صدور بخشنامه جدیدی برای کاهش تردد‌های غیر ضروری به ادارات خبر داد.

ارونقی با اشاره به اینکه این بخشنامه از سوی گمرک ایران صادر و به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ شده است، اظهار داشت: با عنایت به تراکم کاری روز‌های پایانی سال و شرایط خاصی پیش آمده در اغلب استان‌های کشور و در راستای سیاست‌های دولت در زمینه کاهش تردد‌های غیر ضروری به منظور کنترل شیوع کرونا لذا در جهت تسهیل امور واحد‌های تولیدی و صادراتی به منظور صادرات محصولات تولیدی خصوصا از محل ورود موقت مواد اولیه و به تبع آن امکان انجام فرایند تسویه با تبدیل به قطعی پروانه‌های ورود موقت و همچنین خروج موقت در مهلت‌های مقرر، مراتب لازم، تصویب و به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شد.

تمهیدات گمرک ایران درباره تمدید پروانه‌های ورود موقت

معاون فنی گمرک ایران در اولین مورد به تمهیدات گمرک ایران درباره تمدید پروانه‌های ورود موقت اشاره کرد و گفت: در خصوص پروانه‌های ورود موقت برای پردازش (موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی) که با توجه به مهلت‌های مقرر در ماده ۸۲ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی امکان تمدید پروانه توسط گمرک وجود داشته باشد و مهلت پروانه و با تضمین مأخوذه از تاریخ ۹۸/۱۲/۰۱ تا ۲۵ فروردین سال ۹۹ سررسید گردیده یا می‌گردد به شرط آنکه تضمین وصول نشده و یا پرونده به مراجع قضایی احاله نشده باشد، گمرکات ورود موقت کننده راسا نسبت به تمدید پروانه و تضمین ماخوذه تا تاریخ ۹۹/۰۲/۱۵ با رعایت سایر مقررات و تشریفات من‌جمله ماده ۱۰۹ قانون امور گمرکی اقدام نمایند.

ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بازار طلا به بورس

«محمد کشتی‌آرای» با اشاره به اینکه برنامه بورس کالا برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده طلای آب‌شده، نتیجه نیاز بازار به راه‌اندازی چنین ابزارهای مالی نوینی است، گفت: اگر افراد غیرحرفه‌ای و مردم عادی، قصد سرمایه‌گذاری در معاملات خارج از چارچوب بازار سنتی را دارند، می‌توانند با اطمینان خاطر و بدون نگرانی از آینده، از راهکار صدور گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه طلا استفاده کنند. ضمن اینکه بورس کالا در نظر دارد این قابلیت را برای شمش و یا طلای آب شده نیز فراهم کند.

نایب‌ رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: در فضای مجازی دادوستد طلا به‌صورت طلای آب‌شده و سکه در قالب معاملات اعتباری و یا فردایی انجام می‌شود و با توجه به اینکه این خریدوفروش‌ها پایه و اساس قانونی و ضمانت لازم را ندارد، برای کاهش نگرانی مردم از آینده سرمایه خود می توان از گواهی سپرده کالایی بورس کالا برای سرمایه گذاری در این بازار استفاده کرد. با این گواهی به‌نوعی این اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاران داده می‌شود که سرمایه‌شان به صورت امن نگهداری شده و دارایی آنها نزد بانک های مورد تایید بورس حفظ خواهد شد.

کشتی آرای درباره ورود نقدینگی به بازار طلا گفت: به اعتقاد من حجم نقدینگی سرگردان جامعه به‌سوی بازار طلا روانه نخواهد شد؛ چراکه سرمایه‌ها به دنبال کسب سود منطقی و با ریسک‌های اندک هستند، اما بازار طلا طی سالیان گذشته نشان داده که تضمینی برای اطمینان از کسب سودآوری ندارد و حتی در دو سال گذشته، برخی از فعالان این بازار، در مقاطعی، متحمل زیان هم شده‌اند. در نتیجه، به نظر می‌رسد، این افراد تحت تاثیر ترس ناشی از زیان‌های قبلی، دوباره وارد این حوزه نمی‌شوند. اگر کسی هم قصد ورود به این دادوستد را داشته باشد باید ریسک نوسان قیمتی بالای آن را نیز بپذیرد.

دامنه نوسان در بورس و فرابورس از ۲ درصد به روال عادی بازگردد

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس بر اساس مشورت به عمل آمده با اکثریت اعضای شورای عالی بورس، به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دستور داد، مصوبه هیات مدیره آن سازمان درخصوص کاهش دامنه نوسان به دو درصد، به دلیل لزوم مدیریت و تعادل بازار‌های مالی در حوزه‌های اقتصادی کشور، فعلا منتفی شود و تأکید کرد از روز شنبه (۱۷ اسفند)، دامنه نوسان در بورس و فرابورس از ۲ درصد به روال عادی بازگردد.

بازار ارز همچنان ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد

«عبدالناصر همتی» در مورد تصمیم هیات مدیره بورس برای محدود کردن دامنه نوسان و تدبیر وزیر امور اقتصادی و دارایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ‌نظارت کارشناسان بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی در دو روز گذشته با وجود تنوع، سازنده و قابل تقدیر بود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: ارجح این است که این‌گونه تصمیمات مهم در شورای عالی بورس نیز طرح و با بررسی همه ابعاد آن و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور اتخاذ شود.

همتی بیان داشت: یکی از راهکارهای مدیریت روند بازار سرمایه، استفاده دولت از فرصت عرضه اولیه سهام و نیز برنامه ریزی برای افزایش درصد سهام شناور شرکت های مهم است، اقبال به بازار سرمایه را نیک بپنداریم و با افزایش عرضه سهام عمق بیشتری به آن بدهیم.

در ششصد و بیست و نهمین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرر شد «دامنه نوسان قیمت در تمام نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از روز شنبه هفدهم اسفندماه به دو درصد کاهش یابد». دامنه نوسان قیمت در نمادهای معاملاتی تا پیش از این پنج درصد بود.

کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در صورت موافقت غیراوپکی‌ها

بیژن زنگنه پیش از حضور در هشتمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک گفت: روز گذشته در اجلاس داخلی اوپک تصمیم گرفتیم پیشنهاد کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای تولید را در نشست امروز اوپک و غیراوپک ارائه دهیم که بعد این پیشنهاد تکمیل شد به نحوی که این میزان کاهش تا پایان این سال میلادی ادامه پیدا کند.

وزیر نفت ادامه داد: پیشنهاد این‌گونه است که یک میلیون کاهش را اوپک و نیم میلیون بشکه کاهش را غیراوپک عهده‌دار شوند و اجلاس سختی پیش روست؛ امیدواریم این توافق به سرانجام برسد و عملیاتی شود.

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا روسیه این پیشنهاد را خواهد پذیرفت؟، گفت: تا الان نظر رسمی موافق خود را اعلام نکرده‌اند، اما صراحتا هم مخالفتی ابراز نکرده‌اند.

عناوین برگزیده