تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۹۱۲۲
پروفسور شریل توماس، مدرس دانشگاه ویکتوریا در مرکز آموزش اتاق تهران عنوان کرد

توسعه تجارت از مسیر ارتقای سطح آموزش ‌می‌گذرد

می متالز - در دوره‌های آموزشی که با همکاری مرکز آموزش اتاق تهران طراحی شده است، متخصصانی در دانشگاه ویکتوریا، راه‌های ارتباطات مالی بدون مواجهه با مساله تحریم‌ها را آموزش ‌می‌دهند.
توسعه تجارت از مسیر ارتقای سطح آموزش ‌می‌گذرد

به گزارش می متالز، پس از آنکه مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزاری دوره آموزشی مدیریت کسب و کار در محیط بین‌الملل (Executive Program in International Business) را با همکاری دانشگاه ویکتوریا کانادا (UVic ) برنامه‌ریزی کرد، اکنون پروفسور شریل توماس (Cheryl Thomas) عضو هیات علمی دانشگاه ویکتوریا و مشاور ارشد چند شرکت برتر بین‌المللی که تجربه‌های فراوانی در زمینه ارتباط با ایران دارد، برای برگزاری این دوره آموزشی به تهران سفر کرده است.

این دوره آموزشی که به منظور آشنایی و افزایش دانش و مهارت هر چه بیشتر فعالان اقتصادی و همچنین اعضا و تشکل‌های اقتصادی عضو اتاق تهران تدارک دیده شده است، در دو بخش در ایران و کانادا برگزار ‌می‌شود. مدیران عامل، معاونان بازرگانی و مدیران اجرایی بنگاه‌های اقتصادی که به دنبال شناسایی و استفاده از فرصت‌های بین‌المللی ایجاد شده بعد از برجام و رفع تحریم‌ها هستند، متقاضیان مشارکت در این دوره آموزشی هستند.

پروفسور توماس درباره این دوره آموزشی توضیح داد و گفت: ما به ایران آمده‌ایم که ارتباطی تجاری میان ایران و کانادا در قالب یک برنامه آموزشی برقرار کنیم. بخش نخست این دوره آموزشی، طی دو روز در ایران و بخش دوم آن ظرف 7 الی 8 روز در کانادا برگزار می‌شود. در این مدت چند دوره آموزشی و در کنار این دوره‌های آموزشی، جلسات مذاکره مستقیم نیز برگزار خواهد شد. در واقع، فعالان اقتصادی همگن بازرگانان ایرانی نیز از اتاق بازرگانی ونکوور برگزیده ‌می‌شوند تا در صورت امکان، ارتباطات تجاری نیز میان دو طرف برقرار شود.

 او عنوان کرد که در این دوره‌های آموزشی، شیوه صحیح معرفی نوع کسب و کار به فعالان اقتصادی آموزش داده ‌می‌شود و البته تلاش ‌می‌شود اثرگذاری اختلافات فرهنگی بر روابط تجاری به حداقل برسد.

پروفسور توماس با اشاره به سرفصل‌های در نظر گرفته شده برای این دوره آموزشی که شامل ارتباطات و مباحث فرهنگی و مدیریت موثر است، گفت: اختلافات فرهنگی که میان دو طرف وجود دارد، ممکن است، مانع شکل‌گیری مراودات مستمر و پایدار شود. برای مثال، یکی از موارد اختلافات این است که ایرانی‌ها از زبان بدن در مذاکرات استفاده ‌می‌کنند و اگر حرفی ‌می‌زنند، این‌گونه به نظر ‌می‌رسد که منظور دیگری پشت کلام آنها نهفته است. اما کانادایی‌ها به طور کاملا مستقیم منظور خود را بیان ‌می‌کنند. همین اختلافات کوچک سبب ‌می‌شود که روابط تجاری مستمری شکل نگیرد. یکی دیگر از موضوعاتی که در این کلاس‌ها آموزش داده ‌می‌شود، این است که بازرگانان چگونه خود و محصول‌شان را از ابتدا معرفی کنند که طرف مذاکره برای شنیدن ادامه سخنان او تمایل نشان دهد. به هر روی، فرهنگ هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است و درک این تفاوت‌ها، کلید توسعه مناسبات اقتصادی است.

او در پاسخ به این پرسش که آینده همکاری دانشگاه ویکتوریای کانادا و مرکز آموزش اتاق تهران چگونه خواهد بود، گفت: این احتمال وجود دارد که همکاری‌ها به سایر مفاهیم آموزشی نیز تعمیم پیدا کند. رابطه میان مرکز آموزش اتاق تهران و دانشگاه ویکتوریا بر پایه همکاری بلندمدت برنامه‌ریزی شده است و نخستین همکاری در تداوم رابطه بلندمدت نقش مهمی دارد.

 پروفسور توماس گفت: دانشگاه ویکتوریا در 10 سال گذشته دائما به عنوان یکی از 2 دانشگاه برتر کانادا برگزیده شده و مرکز آموزش اتاق تهران از طریق جلب همکاری این دانشگاه اهدافی چون توانمندسازی فعالان اقتصادی برای ورود به بازار‌های بین‌المللی، آشنایی با مدیریت و رهبری بنگاه‌های اقتصادی در مقیاس جهانی، آشنایی با کسب و کارهای نوین جهانی و گسترش تبادلات اقتصادی بین بازرگانان ایرانی و کانادایی را دنبال ‌می‌کند. امیدواریم در سایه این فعالیت‌های آموزشی روز به روز شاهد گسترده شدن روابط بازرگانان ایرانی و کانادایی باشیم.

 او در پاسخ به سوالی درباره اثر تحریم‌های احتمالی و نیز تشدید فضاسازی‌های منفی علیه ایران بر روابط تجاری ایران و کانادا گفت: در تجارت و همکاری‌های مستقیم میان ایران و کانادا تحریم‌هایی که آمریکا وضع می‌کند، نمی‌تواند مانعی ایجاد کند؛ مگر در مورد تحریم‌هایی که همه کشورها ملزم به اجرای آن هستند. اما در دوره‌های آموزشی که با همکاری مرکز آموزش اتاق تهران طراحی شده است، متخصصانی در دانشگاه ویکتوریا، راه‌های ارتباطات مالی بدون مواجهه با مساله تحریم‌ها را آموزش ‌می‌دهند.

 توماس همچنین از تلاش‌هایش برای گشایش سفارت کانادا در ایران سخن گفت و افزود: نهادی در اتاوا که در جایگاه وزارت امور خارجه کانادا قرار دارد، ارتباط دانشگاه ویکتوریا با اتاق تهران را مورد حمایت قرار داده است و البته این باور در کانادا وجود دارد که توسعه تجارت از مسیر ارتقای سطح آموزش ‌می‌گذرد.

عناوین برگزیده