تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۶:۴۶
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۹۱۳۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقبال بازار به سه صنعت + اثر عرضه های اولیه بر تصمیمات هفته آینده فعالان

می متالز - معاملات دیروز بازار سهام با اقبال به سه صنعت همراه بود و پیش بینی می شود افزایش قابل‌توجه عرضه های اولیه بر تصمیمات فعالان در هفته آتی اثر داشته باشد.
اقبال بازار به سه صنعت + اثر عرضه های اولیه بر تصمیمات هفته آینده فعالان

به گزارش می متالز، مشاور سرمایه گذاری اماکو درخصوص وضعیت معاملات دیروز بازار سهام اعلام کرد: بورس تهران در معاملات سه شنبه کاهش 14 هزار و 450 واحدی و معادل 2.7 درصد را به ثبت رساند. افزایش چرخش نقدینگی و دست به دست شدن بیشتر سهام از نکات مهم معاملات سه شنبه بشمار می‌آید.

اما در آخرین روز هفته شاهد بازگشت شاخص به مدار مثبت بودیم. شاخص کل با رشد 363 واحدی به کانال 520 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش  1043 واحدی به 178 هزار و 973  واحد رسیدند. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل ناشی از نماد " فولاد و فملی " بود.

در گروه خودرویی معامله‌گران به استقبال برگزاری مجامع افزایش سرمایه خودروسازان در هفته آینده رفته‌اند و این موضوع باعث شد تا سهام خودرو سازان تا نزدیکی سقف قیمتی روزانه رشد کند. در گروه دارویی به دلیل انتشار اخباری از صدا و سیما مبنی بر اینکه یکی شرکت های داروسازی فعال در بازار سرمایه تولید داروی موثر در درمان کرونا را در پیش گرفته، اثرات را در برخی نمادهای گروه دارویی و سهامداران عمده آنها نشان داد. اکثر شرکت‌های گروه شیمیایی که در تولید مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده فعالیت دارند نیز با صف خرید همراه بودند.

طی روزهای گذشته عوامل متعددی بر شکل‌گیری روند پر عرضه بدون وجود تقاضای موثر در بازار سهام اثرگذار بودند که از مهمترین آنها ترس بازارهای مالی در سرتاسر دنیا ناشی از شیوع بیماری کرونا و احتمال طولانی‌تر شدن زمان درگیری جهان با این موضوع و کاهش چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی، کاهش قیمت نفت  ناشی از جنگ قیمت روسیه و عربستان و به دنبال آن سقوط بازارهای جهانی، نزدیک شدن به پایان سال و تسویه حساب‌های اعتباری،  افزایش عرضه اولیه‌های پایان سال و برخی دستورالعمل‌های آنی است.

اما در بازارهای جهانی بازگشت قیمت نفت WTI به محدوده 35 دلار و قیمت نفت برنت به محدوده 38 دلار نشان از کاهش ترس و افزایش امید به بهبود قیمت نفت دارد. قیمت مس به 5574 دلار، روی به 2014 دلار  و قیمت هر انس طلا به 1662 دلار رسید. بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ دلار در محدوده 15380  تومان و قیمت سکه حدود 6 میلیون تومان است. 

در حوزه اخبار،  وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه شورای عالی بورس اعلام کرد دامنه نوسان قیمت سهام ۵ درصد باقی می ماند. مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس هم به نقل از مقام معظم رهبری گفت رئیس جمهور خود باید مسئولیت ستاد مقابله با کرونا را برعهده بگیرند. پیرو درخواست ستاد فرماندهی عملیات‌ مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با ابلاغ  نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان جهت تجهیز بیمارستان ها، تامین لوازم ضروری، تادیه مطالبات کارکنان ایثارگر و مقابله اثربخش با بیماری کرونا اختصاص یافت و در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان تهران قرار گرفت.

مدیرعامل سایپا دستور داد شرکت سایپا آذین از شرکت های زیرمجموعه که امکانات و تجهیزات خیاطی و دوخت را در اختیار دارد، تولید ماسک‌های بهداشتی جهت کمک به شبکه سلامت برای مبارزه با کرونا را آغاز کند. ششمین محموله اهدایی چین به ایران برای مقابله با ویروس کرونا هم از طریق هواپیمای باری ماهان از شانگهای به تهران ارسال شد و در نهایت مدیرکل دفتر تأمین منابع مالی وزارت صنعت اعلام کرد تسهیلات 5 هزار میلیاردی تا قبل از پایان سال پرداخت می شود.

در حوزه اخبار خارجی، جو بایدن در انتخابات درون حزبی ایالت میشیگان در برابر برنی سندرز به پیروزی رسید. به دنبال کاهش قیمت های نفت و رسیدن به پایین ترین سطح در سه سال اخیر، شرکت‌های نفتی آمریکای شمالی هزینه‌ها و حفاری‌ها را در واکنش به نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار کاهش دادند. دفتر تجارت و توسعه سازمان ملل اعلام کرد کرونا به اقتصاد جهانی یک تریلیون دلار خسارت خواهد زد.

ترامپ به شدت به دنبال آن است تا یک برنامه محرک اقتصادی برای مقابله با اثرات اقتصادی شیوع بیماری کرونا ارائه دهد و در همین راستا مالیات بر دستمزد را تا پایان سال جاری میلادی حذف کرد. بانک مرکزی انگلیس نیز در اقدامی غیرمنتظره در راستای تقویت اقتصاد بریتانیا برابر اختلال ناشی از شیوع ویروس کرونا، نرخ بهره را به نصف کاهش داد.

در این میان، افزایش قابل‌توجه عرضه های اولیه در مدت باقیمانده از سال نقدینگی قابل توجهی را در بازار به خود جذب کرده و در عین حال می تواند توزیع تقاضا را همچنان تحت‌تاثیر قرار دهد. ورود روزانه چند صد میلیارد تومان نقدینگی جدید از سوی سهامداران حقیقی و عمدتاً جدید به بازار، احتمال بهبود قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازار جهانی، ارزیابی سود آوری شرکت های کامودیتی محور و تغییر انتظارات تورمی از مهمترین عوامل اثرگذار بر تصمیمات فعالان بازار سهام در هفته آتی خواهند بود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد