تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۵
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۹۱۴۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاسبان‌کرونا همچنان مسوولان را غافلگیر می کنند

می متالز - اگرچه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دلیل افزایش قیمت برخی اقلام کالاهای اساسی را ناشی از خرید هیجانی مردم دانسته و اذعان می‌کند که هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی در استان وجود ندارد اما افزایش بی‌رویه قیمت برخی اقلام خوراکی در بازار مشهد مانند گوشت و حبوبات در شرایطی که این افزایش تقاضا قابل پیش‌بینی بوده است، حکایت از بی‌تدبیری مدیران و جولان کاسبان کرونا در استان دارد.
کاسبان‌کرونا همچنان مسوولان را غافلگیر می کنند

به گزارش می متالز، اگرچه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دلیل افزایش قیمت برخی اقلام کالاهای اساسی را ناشی از خرید هیجانی مردم دانسته و اذعان می‌کند که هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی در استان وجود ندارد اما افزایش بی‌رویه قیمت برخی اقلام خوراکی در بازار مشهد مانند گوشت و حبوبات در شرایطی که این افزایش تقاضا قابل پیش‌بینی بوده است، حکایت از بی‌تدبیری مدیران و جولان کاسبان کرونا  در استان دارد. به رغم این که انبارهای کالاهای اساسی استان بنا بر اذعان مسوولان استان لبریز از کالاست اما طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز و حبوبات در مشهد بودیم. طوری که قیمت گوشت قرمز (ران گوسفندی) به 110 هزار تومان رسیده و قیمت برخی حبوبات مانند عدس و لوبیا چهار تا پنج هزار تومان افزایش پیداکرده که این افزایش قیمت‌ها با توجه به بالا بودن ذخایر کالاهای اساسی استان غیرطبیعی است. معاون امور بازرگانی و تجارت بین‌الملل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در توضیح این وضعیت به خراسان رضوی گفت: علت افزایش قیمت کالاهایی مانند گوشت قرمز در مشهد و استان طی روزهای اخیر بیشتر ناشی از کاهش قیمت «آلایشات گوشتی» بوده است.علی غفوری مقدم بابیان این که قیمت گوشت قرمز باقیمت آلایشات گوشتی رابطه معکوسی دارد افزود: به دلیل شرایط به وجود آمده و کاهش تمایل مردم به خرید آلایشات و کاهش قیمت این اقلام گوشتی، قیمت گوشت قرمز با افزایش قیمت مواجه شده است. وی گفت: ستاد تنظیم بازار استان برای کنترل قیمت این محصول سبد خانوارهای استان، سهمیه 800 تنی گوشت قرمز منجمد را که عمدتاً تولید داخل است، باقیمت کیلویی 40 هزار تومان به بازار مصرف‌کننده عرضه کرده است که شهروندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خرید گوشت اقدام کنند.غفوری مقدم درباره افزایش قیمت دیگر کالاها مانند حبوبات در مشهد نیز گفت: با وجود این که در حوزه کالاهای اساسی در استان خراسان رضوی هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد اما به دلیل خریدهای هیجانی و کاذب مردم به دلیل شرایط به وجود آمده شاهد افزایش قیمت برخی اقلام مانند حبوبات بودیم در حالی که این محصولات طی روزهای اخیر ازنظر بازرگانی و واردات هیچ تغییری نداشته و حمل‌ونقل این کالاها به‌صورت عادی در حال انجام است. وی افزود: در خصوص دیگر کالاهای اساسی نیز استان خراسان رضوی وضعیت بسیار مناسبی دارد و هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای تأمین اقلام برای خانوارهای استان وجود ندارد.علاوه بر این ما هرساله در چنین شرایطی شاهد حضور زائران نوروزی در استان و مشهد بودیم که امسال به دلیل وضعیت به وجود آمده شاهد کمترین حضور زائران هستیم و به نظر می‌رسد این وضعیت ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی ما از ماه‌ها قبل برای تأمین نیاز بازار، کالاها و اقلام اساسی موردنیاز استان را تأمین کردیم بنابراین مردم نگرانی بابت کمبود کالا نداشته باشند.

چرا مسوولان بعد از بحران پیش‌بینی‌شده  وارد عمل می‌شوند؟

اگرچه وقوع یک بحران ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را نمی‌توان تا حدی پیش‌بینی کرد اما بحران ناشی از شیوع کرونا با توجه به این که ماه‌ها پیش در کشور چین و به‌تبع آن در دیگر کشورها در حال گسترش بود کاملاً قابل پیش‌بینی بود اما متأسفانه مسوولان ما  نه‌تنها در حوزه تولید و تأمین اقلام موردنیاز مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و .... به‌نوعی آمادگی نداشتند بلکه در حوزه نظارت تا زمانی که رسانه‌ها به‌صورت جدی به موضوع ورود نکرده بودند خبری از برخورد با کاسبان کرونا نبود. امروز نیز با مطرح‌شدن بحث ایجاد قرنطینه و دیگر محدودیت‌های تردد طبیعی است که مردم برای تأمین مایحتاج خانواده خود اقدام به خرید محصول و کالاهای موردنیازشان برای بیش از یک هفته بکنند. خریدی که به‌هیچ‌وجه ارتباطی بافرهنگ شهروندی ندارد و در کشورهای مدعی توسعه نیز ما شاهد هجوم مردم برای خرید کالا بودیم اما سؤال این جاست که مسوولان ما در استان چه تمهیداتی برای ایجاد ثبات در بازار و تأمین حداکثری کالای موردنیاز مردم ا‌ندیشیده اند؟ چرا به رغم این که این افزایش قیمت‌ها کاملاً قابل پیش‌بینی بود مسوولان منتظر هستند که بعد از تخلف و گران‌فروشی با متخلفان برخورد کنند و خبری از اقدامات پیشگیرانه نیست؟
 

منبع: شعارسال
عناوین برگزیده