تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۹۱۴۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سقوطی که تاریخ انقضا ندارد:

کرونا گریبان وال استریت را گرفت/ منفی ترین روزهای معاملاتی در ۳۰ سال گذشته

می متالز - در حالی که بازارهای آسیایی بدترین روزهای معاملاتی را پس از سال ۲۰۰۸ میلادی تجربه می کنند دولت ها و بانک های مرکزی در فکر طراحی بسته های محرک مالی برای مقابله با بحران به وجود آمده هستند.
کرونا گریبان وال استریت را گرفت/ منفی ترین روزهای معاملاتی در ۳۰ سال گذشته

به گزارش می متالز، وال استریت که در شب گذشته بدترین روز معاملاتی را نسبت به سال ۱۹۸۷ میلادی تجربه می کرد با افت شدید متغیرهای معاملاتی مواجه شد و نخستین شب پرتلاطم را پس از گذشت سه دهه پشت سر گذاشت.

پاندمیک شدن ویروس کرونا طبق اعلامیه سازمان بهداشت جهانی و همچنین اظهارات ترامپ مبنی بر بسته شدن مرزهای این کشور به روی اروپایی ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، موجب بهم ریختن بازار این کشور و اعلام وضعیت هشدار برای وال استریت شد.

افت ۲۷ درصدی شاخص اس اند پی در شانزده روز گذشته موجب شد سرمایه گذاران از بازارهای سهام خارج شوند. در حالی که تمامی مسابقات ورزشی، رستوران ها و تمامی اماکنی که با تحمع مردم رو به رو است تعطیل شده است و ترس سرایت ویروس کرونا و افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آن، آمریکا را با بحرانی جدید رو به رو کرده است.

کریستوفر استنتون، مدیر سرمایه گذاری سان رایز کپیتال در این خصوص بیان داشت: آمریکا بدترین روزهای معاملاتی را پشت سر می گذارد حتی بدتر از روزهای تلخ معاملاتی سال ۲۰۰۸ میلادی و حتی فجیع تر از ۱۱ سپتامبر و این منفی ترین بازاری است که تا به حال دیده شده است . بدتر از همه این است که این روند منفی تاریخ انقضا ندارد.

به این ترتیب، در معاملات شب گذشته وال استریت، شاخص داوجونز با افت ۱۰ درصدی در یک جلسه معاملاتی همراه شد در حالی که شاخص اس اندپی با افت ۹.۵ درصدی معاملات را خاتمه داد و بدترین افت تاریخی را نسبت  به دوشنبه سیاه(۳۰ سال گذشته) از آن خود کرد.

شاخص داوجونز نیز با افت مفتضحانه ۲۲.۶ درصدی در یک جلسه معاملاتی، بیشترین میزان افت را در تاریخ معاملاتی خود تا کنون، به ثبت رساند.

اما در کانادا، نیز اوضاع بحرانی اعلام شده است و همسر نخست وزیر این کشور نیز همراه با ۱۳۵ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا در قرنطینه به سر می برد.

بازارهای آسیایی نیز در این میان با افت شدیدی رو به رو شدند و شاخص نیکی ژاپن با کاهش ۱۰ درصدی معاملات را خاتمه داد.

طبق اظهارات رئیس جمهور آمریکا، به احتمال زیاد المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز با یک سال تاخیر برگزار می شود در حالی که ژاپن اطمینان داده است که توانایی برگزاری المپیک را به صورت ایزوله دارد.

از سوی دیگر کاخ سفید اعلام داشته که با بسته محرک مالی به کمک اقتصاد این کشور خواهد آمد و جزئیات این بسته حمایتی نیز امروز اعلام خواهد شد.

بانک مرکزی آمریکا نیز در روز پنجشنبه اعلام داشت که تصمیم دارد وام ۱.۵ تریلیون دلاری را به صورت کوتاه مدت در اختیار سیستم مالی و اقتصادی آمریکا قرار دهد تا این کشور از بحران اقتصادی ناشی از کرونا خارج شود.

عناوین برگزیده