تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۹۳۲۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت کالایی‌ها رشد کوچک‌ترها

می متالز - شاخص کل بورس تهران تا این لحظه از نخستین روز معاملاتی سال 99 افت نزدیک به 3600 واحدی (0.7 درصد) را تجربه کرده است. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن رشد نزدیک به نیم درصدی را نشان می‌دهد.
افت کالایی‌ها رشد کوچک‌ترها

به گزارش می متالز،اثرگذاری یکسان نمادها بدون لحاظ ارزش بازار در محاسبه شاخص کل هم‌وزن در برابر افت شاخص وزنی فضای حاکم بر معاملات را به خوبی نشان می‌دهد. 

در مطلبی در روزهای پایانی سال گذشته به احتمال تغییر محور جذب نقدینگی در سیگنال‌های هراس از بازار جهانی اشاره شده بود؛ این مطلب با عنوان «محور جذب نقدینگی تغییر می‌کند؟» را از اینجا بخوانید. در روزهای نخستین سال به صورت سنتی افت نسبی ارزش معاملات را در مقایسه با میانگین هفته‌های قبل در سال‌های گذشته مشاهده شده است 

 با این حال در نخستین روز معاملاتی 99 نشانه‌های از حجم سنگین نقدینگی به خوبی مشاهده می‌شود. البته ارزش معاملات خرد بورس تهران تا این لحظه از 1300 میلیارد تومان نیز عبور کرده است و به صورت مشخص فضای متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته شاهد هستیم. 

امروز تشکیل صف فروش در گروه فلزی، معدنی، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها را شاهد هستیم. در این میان برخی از پتروشیمی‌ها نیز مسیر مخالف گروه را در پیش گرفته‌اند. از سوی دیگر افزایش تقاضا در گروه شوینده، هم‌گروه پتروشیمی‌ها، تشکیل صف خرید برای دارویی‌ها و افزایش تقاضا برای دیگر نمادهای کوچک بازار را شاهده هستیم.

 در هفته‌های پایانی سال گذشته به بررسی الگوهای انتزاعی برای میلیاردر شدن در سهام پرداخته شده بود. در این خصوص به واکنش آنی معامله‌گران به انتشار اطلاعیه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی شرکت‌های کوچک اشاره شد. یکی از این موارد که در آخرین روز معاملاتی سال گذشته نیز شاهد آن بودیم شفاف‌سازی از افزایش سرمایه تجدید ارزیابی غگرجی بود که این سهم را در معاملات امروز نیز با صف خرید همراه کرده است. گرچه از منظر بنیادی و همچنین میزان رشد قیمتی این سهم جهش عجیبی را تجربه کرده است و توجیهی از این منظر دارا نیست اما همان‌طور که مشاهده می‌شود ادامه صف‌نشینی برای نمادهای غذایی عمدتا با همین بهانه را شاهد هستیم. 

 اما افزایش تقاضا در سهام غیرکالایی تنها به کوچک‌ترها محدود نمی‌شود و بزرگان غیرکالایی مانند اخابر، رمپنا، گروه بانکی و خودرویی نیز با افزایش تقاضا همراه هستند. البته سهام دو خودروساز بزرگ کشور به منظور انجام افزایش سرمایه متوقف هستند اما دیگر نمادهای خودرویی با افزایش تقاضا تا این لحظه همراه بوده‌اند. صف خرید بیش از 100 میلیارد مخابرات ایران از جمله نکات جالب توجه است. بر این اساس همان‌طور که در روزهای پایانی سال گذشته نیز اشاره شده بود گرچه رکود کالایی‌ها در جهان می‌تواند اثرات موقت خود را در بورس تهران نیز منعکس کند اما نقدینگی به سختی از بورس خارج شود و در این شرایط احتمال حرکت به سمت غیرکالایی‌ها وجود دارد.

عناوین برگزیده