تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۹۴۹۱۲
سرویس خبر : انرژی

جلسه اوپک به تعویق افتاد/ درگیری های روسیه و عربستان بالاگرفت

می متالز - اوپک و روسیه جلسه روز دوشنبه اوپک را با موضوع "کاهش میزان تولیدات نفتی" به تعویق انداختند.
جلسه اوپک به تعویق افتاد/ درگیری های روسیه و عربستان بالاگرفت

به گزارش می متالز، عدم تفاهم میان مسکو و عربستان سعودی بر سر این که چه کسی مسوول بی سامانی در بازار نفت است موجب تأخیر در برگزاری جلسه هفته جاری اوپک شده است.

به نظر می رسد به تعویق افتادن جلسه اوپک تخت فشارهای کاخ سفید بوده است. ترامپ با تحت فشار قراردادن اوپک به رهبری عربستان و دیگر همتایان خود به نام اوپک پلاس، تصمیم دارد تا ثباتی فوری را در بازار نفت ایجاد کند.

قیمت نفت به این ترتیب در تاریخ ۳۰ مارچ با کمترین میزان نسبت به ۱۸ سال گذشته معامله شد در حالی که کاهش میزان تقاضا به دلیل پاندمیک شدن ویروس کرونا، بر اقتصادهای دنیا تأثیر منفی گذاشته و بازار نفت را نیز دچار بحران کرده بود.

کارشناسان معتقدند، تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی میزان تولیدات نفتی در دنیا(کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز) به دلیل افزایش قیمت این کالا تلاشی است جهانی با همکاری آمریکا

واشنگتن در حال تلاش برای کاهش میزان تولیدات است در حالی که روسیه همچنان مقاومت می کند و به همین دلیل در روز جمعه، مسکو، متهم اصلی کاهش قیمت نفت اعلام شد.

وزیر انرژی عربستان شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در روز جمعه در این خصوص اظهار داشت: وزیر انرژی عربستان نخستین شخصی بود که در رسانه ها اعلام کرد که تمامی کشورهای تولیدکنند نفت از ابتدای ماه آپریل می توانند به طور عادی تولیدات نفتی خود را از سر بگیرند و این اظهار نظر منجر شد که کشورها برای افزایش میزان تولیدات نفتی خود برنامه ریزی کنند.

این درحالی است که، پوتین در مصاحبه ای ویدئویی اعلام داشت دلیل سقوط قیمت نفت در روز جمعه تاثیرات اقتصادی ویروس کوید-۱۹ است.

پوتین در ادامه گفت: دومین دلیل افت قیمت نفت، خروج شرکای نفتی ما مثل عربستان سعودی از توافق اوپک پلاس است . آنها تولیدات را افزایش داده اند و برای برخی کشورها تخفیف فروش اعمال کرده اند.

پس از آن وزیر امور خارجه عربستان، شاهزاده فیصل بن فرهان آل سعود با رد ادعای پوتین گفت: روسیه از توافق اوپک پلاس خارج شده است و این اظهارات در خصوص خروج عرستان از توافق با حقیقت مغایرت دارد.

این در حالی است که، در هفته های گذشته پس از آن که روسیه مخالفت خود را با کاهش میزان تولیدات نفتی اعلام داشت، عربستان نیز در تقابلی جدید، اعلام کرد که با حداکثر توان، تولیدات نفتی خود را افزایش می دهد و از سوی دیگر، به برخی از مشتریان نفتی خود در آسیا و اروپا بین ۶الی ۱۰.۲۵ دلار تخفیف خواهد داد.

عربستان که از تصمیم روسیه برای افزایش میزان تولیدات نفتی ناراضی بود اعلام داشت که، به مشتریان نفتی روسیه در شمال اروپا تخفیف میدهد اما، روسیه فعلا در مقابل اقدام عربستان مقاومت کرده است.

کارشناسان معتقدند تحریم خط لوله گاز زیر دریای روسیه-آلمان توسط آمریکا موجب بهم ریختن بازار نفت و شروع اختلاف نظرها شده است. از سوی دیگر، روسیه به دنبال تلافی تحریم آمریکا است و سقوط قیمت نفت باعث شده تا فرصت خوبی به روسیه برای نابودی صنعت نفت شل آمریکا بدهد.

عناوین برگزیده