به گزارش می متالز، غلامرضا اشرفی در بازدید از چند واحد کارگری استان با قدردانی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: بهمنظور اقدامات این وزارتخانه برای ارائه خدمات بهتر در حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری طراحی شده است. وی با اشاره به اینکه برخی از صنوف و مشاغل قبل از بررسیهای قانونی و به اشتباه خود را مشمول دریافت بیمه بیکاری میدانند، گفت:افراد واجد شرایط میتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کاریابیهای غیردولتی و همچنین حذف مراحل حضور و غیاب مقرریبگیران بیمه بیکاری، درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسانجنوبی تصریح کرد: با توجه به شیوهنامه اجرایی دستورالعمل برقراری بیمه بیکاری و در راستای اجرای دستورالعمل اداری مشترک مابین معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامیناجتماعی بهمنظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و صیانت از سلامت نیروی کار و همکاران و همچنین ایجاد وحدت رویه در زمینه برقراری مقرری بیمه بیکاری، این شیوهنامه تدوین و جهت اجرا به واحدهای اجرایی دو دستگاه مجری قانون بیمه بیکاری ابلاغ شده است.
وی افزود: براساس این شیوهنامه ادارهکل امور بیمهشدگان سازمان تامیناجتماعی باید در مدت یک هفته اطلاعات ارسالی را از نظر نوع بیمهپردازی، شمول یا عدمشمول بیمه بیکاری پالایش کرده و برای اطلاعرسانی به متقاضیان و واحدهای اجرایی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهد.
اشرفی ادامه داد: ادارههای کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف هستند فهرست کارگران ثبتنام شده در سامانه که با برقراری مقرری بیمه بیکاری آنها در مرحله اول موافقت شده و توسط ادارهکل ستادی در اختیار آنها قرار گرفته است را در دو قالب فهرست بیکاران ثبتنام شده ناشی از حوادث غیرمترقبه (موضوع تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری) و فهرست سایر ثبتنام شدگان در سامانه که مطابق ضوابط و مقررات قانون مربوطه مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری میشوند که به روش معمول صورت میپذیرد؛ تهیه و بهمنظور برقراری مقرری بیمه بیکاری در اختیار ادارهکل تامیناجتماعی استان مربوط قرار دهند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسانجنوبی افزود: شعب سازمان تامیناجتماعی نیز باید هنگام ثبت مشخصات و صدور حکم بیمه بیکاری، علت برقراری مقرری بیمهشدگان را در سیستم مکانیزه الزامات «حوادث غیرمترقبه» ثبت کنند.
وی به واحدهای بهرهمند از تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری در ۱۰ رسته شغلی اشاره کرد و گفت: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستورانها، بوفهها، طباخیها، تالارهای پذیرایی، قهوهخانهها، اغذیه فروشیها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و مراکز مربوط به گردشگری شامل هتلها، هتل آپارتمانها، مجتمعهای جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها، مهمانسراها، مسافرخانهها، زائرسراها، مراکز بومگردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بینراهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیز شامل این قانون میشوند.
اشرفی حملونقل عمومی مسافر درون شهری و برونشهری اعم از هوایی، جادهای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف وکفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمعهای ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمعهای فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایعدستی را از دیگر رستههای شغلی مشمول قانونی کار و تامیناجتماعی برشمرد.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسانجنوبی با بیان اینکه متقاضیان توجه داشته باشند که صرف ثبتنام در سامانه دلیل براستحقاق افراد برای دریافت مقرری بیمه بیکاری نیست، تصریح کرد: شمولیت قانون کار و تطبیق ضوابط تامیناجتماعی در مورد ثبتنامشدگان باید احراز شود. وی گفت: به استناد مواد ۱۴ و ۱۵ قانون کار، قرارداد کار افراد شاغل در ۱۰ رسته شغلی ذکر شده، در ایام دریافت بیمه بیکاری (اسفند ۱۳۹۸ لغایت پایان اردیبهشت ۱۳۹۹) به حالت تعلیق بوده و کارفرمایان کارگاههای موصوف موظف به بازگشت بهکار کارگران مزبور پس از اتمام مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.