تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۹۶۰۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد شاخص بورس تهران تا زمان ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه‌ دار خواهد بود

می متالز - بازار سرمایه که از سال گذشته وارد مدار صعودی شد در چند وقت اخیر روزهای تاریخ‌سازی را از خود به یادگار گذاشته و هر روز در معاملات خود با طی کردن قله‌های جدید به رکوردشکنی‌های جدید دست پیدا کرده است.
رشد شاخص بورس تهران تا زمان ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه‌ دار خواهد بود

به گزارش می متالز، برخی از سخت‌ گیری‌های موجود برای سرمایه‌ گذاری در دیگر بازارهای موازی باعث رکود در این بازارها شد که این موضوع در کنار رشد قیمت دلار زمینه رونق شاخص بورس را فراهم کرد، در کنار آن تاکید دولت به مردم برای سرمایه‌ گذاری در بورس و حمایت از این بازار توانست اعتماد مردم را برای ورود سرمایه‌های خود به بازار سرمایه فراهم کند که این اتفاق عاملی در افزایش ورود نقدینگی به این بازار و هجوم افراد به کارگزاری‌ها برای دریافت کدهای جدید معاملاتی شد.

واقعی بودن رشد بازار سرمایه از جمله مسایلی است که این روزها مورد بحث بسیاری از فعالان بازار قرار گرفته و در خصوص احتمال وجود حباب در شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بازار نظرات ضد و نقیضی مطرح شده است.

این موضوع ترس را در بسیاری از سهامداران ایجاد کرده که با ترکیدن حباب شاخص بورس و افت یکباره شاخص بورس سرمایه‌های در اختیار خود را که با امید وجود روزهای سبز وارد این بازار کرده بودند از دست بدهند، در این زمینه محمود رضا خواجه نصیر، عضو هیات مدیره بورس تهران معتقد است که موئلفه‌های بنیادی نمی‌تواند توجیه کننده رشد این روزهای بازار سرمایه باشد بلکه فقط نقدینگی و تلاش سرمایه‌ گذاران برای ورود سرمایه‌های خود به بازار سرمایه باعث رشد چشمگیر این بازار شده است.

وی ادامه داد: نمی‌توان همه بازار سرمایه را با یک نگاه مورد ارزیابی قرار داد و اعلام کرد که شاخص بورس دارای حباب است زیرا در هر فضای سرمایه‌ گذاری مسایل متفاوتی برای تحلیل وجود دارد.

خواجه نصیر خاطرنشان کرد: سال گذشته شاهد برخی از شرکت‌های زیانده بودیم که بین ۱۰ تا ۲۰ برابر افزایش قیمت داشتند و نسبت قیمت به درآمد این شرکت‌ها همخوانی چندانی با یکدیگر نداشتند.

وی افزود: شاید نتوان اسم حباب بر آنها گذاشته شود اما نسبت قیمت به درآمد این شرکت‌ها نشان می‌دهد بیش از استانداردهای قیمت‌ گذاری رشد کردند و فاصله زیادی را با این استانداردها دارند.

عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت: نمی‌توان کلمه حباب را به کل رشد شاخص بورس نسبت داد اما شاهد تعدادی از شرکت‌ها در بورس هستیم که سال گذشته بیش از ١٠ تا ٢٠ برابر رشد کردند و زمانی که این شرکت‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم شاهد هستیم که بخش زیادی از این شرکت‌ها از نسبت قیمت به درآمد یا نسبت قیمت به فروش بسیار بالایی برخوردارند.

به گفته وی، در بازار شاهد برخی از شرکت‌های زیان‌ ده هستیم که سال گذشته قیمت آن‌ها تا ۲۴ برابر افزایش یافته است، این نکات از جمله مسایل نگران کننده برای کارشناسان بازار محسوب می‌شوند.

خواجه نصیر معتقد است، این مسایل به همه شرکت‌ها اطلاق نمی‌شود بلکه شاهد حضور برخی از شرکت‌های بزرگ در بازار هستیم که نسبت قیمت به درآمد، فروش و سود آنها معقول نیست و سرمایه‌ گذاری در آنها منطقی به نظر می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تعداد شرکت‌هایی که با هیچ منطق ارزش‌ گذاری به جز ورود نقدینگی رشد نمی‌کنند و قیمت فعلی آنها توجیه‌ پذیر نیست، کم نیستند.

وی در شرایط فعلی، نقدینگی را به عنوان اصلی‌ترین عامل هدایت بازار سرمایه مطرح کرد و گفت: سرمایه‌ گذاران باید با تخصص کافی وارد بازار سرمایه شوند و توصیه ما به همه کارشناسان و سرمایه‌ گذارن این است که اگر از این تخصص برای سرمایه‌ گذاری برخوردار نیستند از ورود مستقیم به این بازار پرهیز کنند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌ گذاری اقدام به ورود سرمایه‌های خود به این بازار کنند.

خواجه نصیر افزود: رشد شاخص بورس تا زمان ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه‌دار خواهد بود.

عناوین برگزیده