تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۹۶۰۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ریسک عرضه مس با تشدید اقدامات مهار کرونا ویروس؛

شرکت‌های معدنی انگیزه چندانی برای ادامه تولید ندارند

می متالز - شیوع کرونا ویروس باعث شده است تا بسیاری از کشورهای جهان اقدامات جدی برای مهار این ویروس اتخاذ کنند. تولیدکنندگان اصلی مس یعنی شیلی و پرو نیز از جمله این کشورها هستند که در حال حاضر در وضعیت اضطراری به سر می‌برند و چندین شرکت معدنی این کشورها عملیات خود را متوقف کرده‌اند.
شرکت‌های معدنی انگیزه چندانی برای ادامه تولید ندارند

به گزارش می متالز و به نقل از Investing News، افت قیمت مس باعث ایجاد فشار بیشتر بر عرضه این فلز شده است؛ قیمت فلز سرخ از ماه ژانویه بیش از ۲۰ درصد افت داشته است. این عوامل، ریسک‌های جدی برای عرضه معدنی جهانی و توسعه پروژه‌های مس ایجاد کرده است.

عرضه معدنی شیلی و پرو به طور کامل متوقف نخواهد شد، اما ریسک زیادی مبنی بر افزایش وقفه تا ۵ درصد وجود دارد. دولت پرو در روز ۱۹ مارس جهت مهار شیوع کرونا ویروس، قرنطینه ۱۵ روزه اعلام کرد و شیلی نیز در همان روز وضعیت بحرانی اعلام کرد.

تعطیلی کامل در پرو و شیلی به مدت ۱۵ روز باعث کاهش ۱.۵ درصدی تولید سالانه جهانی مس خواهد شد. این مقدار، چشم‌گیر است، اما در سهم وقفه تولید پیش‌بینی Wood Mackenzie لحاظ شده است. همچنین مدت این وقفه چندان طولانی نخواهد بود که باعث وضعیت فورس ماژور در محموله‌ها شود.

تنها در صورتی که وقفه تولید این کشورها به مدت ۴۵ روز ادامه داشته باشد، عرضه جهانی مس ۵ درصد کاهش خواهد داشت که معادل با سهم وقفه یک میلیون تنی Wood Mackenzie خواهد بود. با این وجود، باید در نظر داشت که با احتمال افزایش اقدامات قرنطینه در اسپانیا و ایتالیا، وقفه طولانی‌تر در آمریکای جنوبی غیرممکن نیست.

همانطور که قبلا اشاره شد، عرضه معدنی مس به طور کامل در شیلی و پرو متوقف نخواهد شد. برخی از شرکت‌های بزرگ در این کشورها موفق به ادامه تولید با وجود محدودیت‌ها شده‌اند.

علاوه بر شیلی و پرو، فعالیت معدنی در کانادا، کنگو و استرالیا نیز تحت تاثیر وقفه و کاهش موقت تولید قرار گرفته است. اگر اقدامات مهار باعث تعطیلی کامل معادن شود و وقفه تولید آمریکای لاتین به آفریقا، آمریکای شمالی و استرالیا نیز سرایت کند، عواقب بدی در انتظار عرضه معدنی جهانی مس خواهد بود.

اما قرنطینه و اقدامات پیشگیرانه تنها عوامل تاثیرگذار در عرضه مس نیستند؛ افت قیمت مس نیز می‌تواند ریسک عرضه را افزایش دهد، زیرا شرکت‌های معدنی انگیزه‌ای برای آغاز مجدد یا پیش‌برد پروژه‌ها نخواهند داشت. در هفته‌های اخیر، چندین شرکت بزرگ معدنی خبر از تاخیر در پروژه‌ها و طرح‌های توسعه داده‌اند. این پروژه‌ها در مجموع یک سوم رشد خالص مورد انتظار در سه سال آینده را به خود اختصاص می‌دهند.

این در حالی است که انتظار می‌رود تاثیر این عوامل در عرضه مس نسبت به وقفه‌های قبلی کمتر است. در بازار مس تصفیه شده، انتظار می‌رود که تولید در سال جاری به دلیل کاهش عرضه معدنی و همچنین کاهش تولید ثانویه و واحدهای بلیستر، افت داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شود که میانگین سالانه قیمت مس در حدود ۴ هزار و ۸۵۰ دلار بر تن حمایت شود. در روز ۲۵ مارس مس در قیمت ۴ هزار و ۷۵۴ دلار بر تن معامله شد.

اما بُعد مثبت برای شرکت‌های معدنی، افت قیمت نفت است که باعث کاهش هزینه تولید و بهبود حاشیه سود خواهد شد؛ سهم انرژی در کل هزینه‌های معادن، به طور میانگین حدود ۷ درصد است. همچنین، ادامه روند نزولی قیمت نفت به طور کلی بر هزینه مواد اولیه نیز تاثیر خواهد داشت.

عناوین برگزیده