تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۹۶۴۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط شرکت سبدگردان بررسی شد:

اقبال بازار به ۵ صنعت و معرفی چهار نماد پر ارزش/ رکورد ارزش معاملات خرد و ...

می متالز - روند معاملات امروز بازار سهام با رکورد ارزش معاملات خرد، دلایل رشد، چهار نماد با بیشترین ارزش، اهرم افزایش قیمت سهام پالایشی ها، اقبال به ۵ صنعت و پیش بینی تداوم ورود نقدینگی بررسی شد.
اقبال بازار به ۵ صنعت و معرفی چهار نماد پر ارزش/ رکورد ارزش معاملات خرد و ...

به گزارش می متالز، شرکت سبدگردان تصمیم نگر با بررسی روند معاملات امروز بازار سهام اعلام کرد: سالی که نکو است از بهار آن پیدا است. بازار سرمایه که از ابتدای سال با عزم راسخ برای مثبت شدن و یکه تازی کار را شروع کرده بود، امروز هم یک رکورد فوق‌العاده دیگر را به نام ثبت کرد.

شاخص بالاتر از کانال ۶۰۰ هزار واحد تثبیت شده و ظاهراً سودای یک میلیون شدن در سر دارد. ارزش معاملات بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که حکایت از افزایش گردش پول در بورس دارد. شاخص هم با رشد ۱۵ هزار و ۴۰۴ واحدی مثبت شد. این روزها دیگر مثبت ۱۰ هزار واحد برای سهامداران عادی شده است. توقع سهامداران بالا رفته و به کمتر از روزی ۵ درصد مثبت رضایت نمی‌دهند!

روز گذشته شاهد یک تغییر مهم در مدیریت نهاد ناظر هم بودیم و شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس استعفا داد و حسن قالیباف‌اصل جایگزین شد. با توجه به سابقه مدیریت خوب قالیباف در شرکت بورس، سرمایه‌گذاران ذهنیت مثبتی از عملکرد وی دارند.

در راستای این تغییر ظاهرا مصوبات جدید مربوط به دستورالعمل نحوه انجام معاملات در خصوص نوسان بیش از ۲۰ درصد طی ۵ روز کاری و بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز کاری فعلا به حالت تعلیق درآمده و به احتمال بسیار زیاد اجرایی نمی‌شود که نکته مثبتی برای بازار بشمار می‌رود. اما خبر مهم دیگر به نهایی شدن بحث واگذاری سهام دولتی در بورس مربوط بود. طبق گفته وزیر اقتصاد تا ۱۵ اردیبهشت عرضه سهام دولتی در بورس در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF ها انجام خواهد شد.

بر این اساس برای سهام بانک و بیمه یک صندوق، سهام فلزی و خودرویی یک صندوق و برای سهام پتروپالایشی نیز یک صندوق و در مجموع سه صندوق تاسیس خواهد شد. با توجه به اینکه مقرر شده یونیت این صندوق‌ها با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصد عرضه شود این گمانه در بازار وجود دارد که طی روزهای آتی سهام قابل انتقال به این صندوق‌ها با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.

اما در بازار امروز نمادهای "رانفور، شتران، زکوثر و شپنا" بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. دلیل توجه بازار به نمادهای پالایشی علی رغم پایین بودن قیمت نفت، توجه به ارزش جایگزینی بالای این شرکت ها است. در حال حاضر یکی از معدود صنایعی که ارزش بازار آنها هنوز کمتر از ارزش جایگزینی است صنعت پالایشی است که می‌تواند اهرمی برای افزایش قیمت سهام پالایشگاه‌ها باشد.

به عنوان مثال ارزش جایگزینی "شاوان" یک میلیارد دلار معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود در حالی که ارزش بازار آن هم اکنون ۵ هزار میلیارد تومان است بنابراین اگر قیمت هر سهم "شاوان" به ۱۵ هزار تومان برسد تازه به ارزش جایگزینی نزدیک شده است. این مقایسه برای سایر شرکت ها‌ی پالایشی نیز با اندکی انحراف قابل تعمیم است.

نمادهای معدنی- فلزی با لیدری سهام "فولاد و‌ فملی" معاملات پرحجم و مثبتی را دنبال کردند و عمده سهام این گروه‌ها با استقبال بازار مواجه بود. صنعت مورد توجه دیگر انفورماتیک و داده‌پردازی بود که با پیشتازی "رانفور" به کار ادامه می‌دهند.

در گروه حمل و نقل هم صف‌های خرید سنگینی وجود داشت. در این گروه سهام "حکشتی" لیدر گروه است که بسیار مورد توجه بازار است و در صف خرید قفل شده به‌ نحوی که امروز حتی حجم مبنا هم عرضه نشد البته این مشکل حجم مبنا واقعا این روزها گریبانگیر بسیاری از نمادها شده که باید فکری به حال آن شود. در این گروه نماد "حخزر" هم از روز گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

در مجموع ارزش بالای معاملات و تداوم ورود پول تازه به بورس نوید بخش روزهای مثبت آتی است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده