تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۹۶۸۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فولادگر مطرح کرد:

گزارش نهایی راهکارهای تحقق شعار سال و تاثیر کرونا بر اقتصاد بزودی به مجلس ارائه می‌شود

می متالز - رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت براجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس گفت: گزارش نهایی درباره راهکارهای تحقق شعار سال و تاثیر کرونا بر اقتصاد بزودی به مجلس ارائه می‌شود و از هیئت رئیسه خواسته‌‌ایم با اولویت در صحن قرائت کنند.
گزارش نهایی راهکارهای تحقق شعار سال و تاثیر کرونا بر اقتصاد بزودی به مجلس ارائه می‌شود

به گزارش می متالز، حمیدرضا فولادگر با اشاره به تاثیرات ویروس کرونا بر مشاغل و اقتصاد کشور گفت: در آخرین جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون در سال ۹۸، کارگروهی برای بررسی تاثیر آثار کرونا بر اقتصاد کشور تشکیل شد و ما از بخش خصوصی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خواستیم تا پیشنهادات خود را برای مقابله با این موضوع ارائه کنند.

فولادگر ادامه داد: در سال جدید هم با انتخاب شعار جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، این سوال پیش آمد که با وجود کرونا و تمرکز مسئولان بر مقابله با این بیماری چرا ایشان این شعار را برای سال ۹۹ انتخاب کرده‌اند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس اظهار داشت: دکتر لاریجانی رئیس مجلس هم ابلاغیه‌ای در این مورد به کمیسیون ویژه و مرکز پژوهش های مجلس ارائه کرده و اعلام کردند که بحث شعار جهش تولید را مطابق با محورهای مشخص شده بررسی کنیم که ما تاکنون هشت جلسه به صورت مجازی و حضوری برروی این موضوع کار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در نهایت ما به این سوال درباره اینکه ارتباط کرونا و شعار جهش تولید چیست، به این پاسخ رسیدیم که مهمترین آثار اقتصادی کرونا بر کسب و کارهای خرد و بزرگ و معیشت مردم ایجاد یک رکود اقتصادی کرده است که در کنار رکود اقتصادی دو سال اخیر معضلی را بوجود آورده بنابراین بهترین راه برون رفت از رکود فعلی تنها تولید است و فلسفه نامگذاری امسال هم به همین دلیل بوده است.

فولادگر با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است نامگذاری‌های اقتصادی بر روی سال‌ها انجام می شود، بیان داشت: اقتصاد بحث اول کشور است و در این چهار سال اخیر بحث تولید محور شعارها بوده است بنابراین در دو جلسه اخیر کمیسیون ویژه حمایت از تولید ما بر روی بحث تاثیر تحریم ها و جهش تولید کار کردیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: ما باید بتوانیم برای تحقق شعار سال به یک رشد پایدار برسیم و لزوم این کار استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی است بنابراین ما الزامات جهش تولید را تعریف کردیم و براساس آن ظرفیت های داخلی را به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم کردیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت براجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس افزود: در ظرفیت نرم‌افزاری جمعیت جوان، نیروی ماهر و متخصص، نیروی بخش خصوصی با تجربه، ساختارها، سیاست ها، قوانین موجود و ساختار سه قوه تعریف می شود و در سخت افزاری بیشتر به صورت بخشی نگاه کردیم. ما پارسال به ۱۰ بخش در بحث شعار رونق تولید رسیده بودیم و دیدیم می توان همین ده بخش را برای امسال هم ظرفیت شناسی کنیم.

وی تصریح کرد: بخش صنعت با اولویت راهبرد و صنعت، معادن و صنایع معادنی با حفظ زنجیره ارزی، نفت، گاز و پتروشیمی با حفظ زنجیره ارزی، انرژی با اولویت برق و انرژی‌های تجدید پذیر، مسکن و ساختمان که فعال کردن همین بخش می تواند صدها شغل را به وجود بیاورد، حوزه کشاورزی با اولویت صنایع غذایی و تبدیلی، تکمیلی و امنیت غذا، بحث توسعه روستایی که اکنون می‌توان با وجود آلودگی شهرهای بزرگ به کرونا مهاجرت معکوس را انجام داد که لازمه آن توسعه روستایی است، بحث گردشگری که بیشترین آسیب را از کرونا دیده و همچنین بحث فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک و اصلاح ساختارها از مبانی ظرفیت سخت‌افزاری هستند.

فولادگر اظهار داشت: اکنون در جریان بیماری کرونا مشخص شده کشورهای پیشرفته در زمینه دولت الکترونیک کمترین آسیب را دیده اند زیرا تردد و سفرهای درون شهری در آنها کمتر شده، همچنین خرید، آموزش و تجارت آنها کمتر آسیب دیده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان داشت: در قانون برنامه ششم توسعه ۶۹ تکلیف برای دولت قرارداده شده تا براساس آن هر سال دوازده و نیم درصد از سفرهای درون شهری بکاهد و سالی ۷ و نیم درصد خرید و فروش ها اینترنتی و آموزش مجازی شود، در همین بحث ایجاد دولت الکترونیک مشاغل زیادی بوجود می‌آید و در این شرایط کرونایی موجب تحقق شعار جهش تولید می شود. تشکیل دولت الکترونیک می تواند جبران یکسری از کسب و کارهای تجاری و سنتی را که دچار مشکل شده‌اند را بکند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت براجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس گفت: براساس گزارشی که قرار است به زودی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود و خواسته ایم که آن را بر اساس اولویت بندی هرچه زودتر قرائت کنند، دو بخش در نظر گرفته‌ایم. 

وی اظهار داشت: بخش اول تحلیلی از وضعیت اقتصادی کشور در زمان وجود کرونا و آثار آن بر اقتصاد که به موضوع جهش تولید متصل می‌شود، همچنین در زمینه تحقق شعار سال پیشنهادات خود را دربخش های دهگانه ارائه کرده‌ایم.

عناوین برگزیده