تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۸
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۹۶۹۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

NAV هرسهم شستا و رضایت جمعی از قیمت ۸۶۰ تومانی/ خبری از گران فروشی نیست

می متالز - برآورد خالص ارزش دارایی های هر سهم شستا بیش از ۱۲۴۸ تومان بود که با قیمت عرضه اولیه ۸۶۰ تومانی هر سهم، خیال اکثر کارشناسان و فعالان از کشف قیمت مناسب و منطقی راحت شد.
NAV هرسهم شستا و رضایت جمعی از قیمت ۸۶۰ تومانی/ خبری از گران فروشی نیست

به گزارش می متالز، در حالی عرضه اولیه 10 درصد از سهام شستا برای فردا در بورس تهران قطعی شده (6.7 میلیارد سهم برای عموم و 1.3 میلیارد سهم برای صندوق ها) که مهمترین نکته و حساسیت ویژه این شرکت، موضوع قیمت گذاری مناسب بود که با حساسیت خاصی بین مسوولان سازمان تامین اجتماعی و بورس پیگیری و رایزنی می شد.

این توجه خاص به دلیل عرضه 8 میلیارد سهم شستا (رکورد جدید در عرضه های اولیه تاریخ بازار سرمایه) و تفاوت معنا دار هر 10 -20 تومان کاهش یا افزایش قیمت هر سهم در برآوردهای وزارت تعاون و دولت از یک سو و خروج نقدینگی از بازار سهام و منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاران از سوی دیگر بود.

براساس این گزارش، قبل از مشخص شدن قیمت 850 تا 860 تومانی هر سهم شستا، گمانه زنی های در مورد قیمت حدود 1000 تومانی و حتی بیشتر مطرح بود و عده از کارشناسان نگران بودند که شاید دولت به دلیل نیاز مبرم به نقدینگی، اقدام به گران فروشی بزرگترین هلدینگ چند رشته ایی کند اما با اصرارهای کارشناسی مسوولان بورس و همچنین همراهی متولیان شستا این نگرانی برطرف شد و بسیاری از فعالان از قیمت حداکثر 860 تومانی هر سهم ابزار رضایت کردند تا وعده محمد رضوانی فر مبنی بر واگذاری شیرین شستا محقق شود.

در این میان، بررسی ارزشگذاری سهام این ابرهلدینگ از ارزش 87 شرکت بورسی و 105 شرکت غیر بورسی توسط تامین سرمایه تمدن و تا 23 فروردین نشان می دهد خالص ارزش دارای های شستا بالغ بر 99.8 هزار میلیارد تومان و خالص هر سهم 12 هزار و 484 ریال برآورد شده که قیمت 860 تومانی هر سهم برای عرضه اولیه معادل حدود 70 درصد خالص ارزش دارایی ها (NAV) است.

این رقم منتج از بهای تمام شده 7.4 و 2.3 هزار میلیارد تومانی بهای تمام شده 187 شرکت بورسی و غیر بورسی و ارزش روز کل 69.9 و 27.4 هزار میلیارد تومانی است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده