تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۹۷۰۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اوضاع امروز بورس در بحبوحه اختلال و عرضه اولیه/ فرصت چینش مجدد سبد

می متالز - بورس امروز متاثر از اختلال سامانه معاملات و عرضه اولیه مهم فردا و مربوط به ۱۰ درصد سهام شستا قرار گرفت اما روند صعودی شاخص ادامه یافت.
اوضاع امروز بورس در بحبوحه اختلال و عرضه اولیه/ فرصت چینش مجدد سبد

به گزارش می متالز، درباره چهارمین روز هفته که بازار سهام متاثر از اختلال سامانه معاملات بورس (به دلیل فشار فروش دو شرکت تازه وارد کشاورزی کوثر و تامین سرمایه ملت) و عرضه اولیه فردا و 10 درصدی شستا (8 میلیارد سهم در محدوده قیمت 850 تا 860 تومان)، شرکت مشاوره سرمایه گذاری اماکو اعلام کرد: شاخص کل امروز با رشد 1937 واحدی  به 626 هزار و 465 واحد رسید و ارزش معاملات بورس و فرابورس 5.2 و 3.4 هزار میلیارد تومان بود.

امروز در یک ساعت ابتدایی بازار، شاخص با ریزشی 6000 واحدی مواجه شد که عمده دلیل آن کندی و قطعی هسته معاملات بود اما به تدریج با افزایش تقاضای موثر و برقراری مجدد سیستم معاملات، نمادها یکی پس از دیگری وارد محدوده مثبت قیمتی شدند.البته می توان بخشی از عرضه های امروز را به تامین نقدینگی برای عرضه شستا نیز  نسبت داد.

تحلیلی کلی از بزرگترین عرضه اولیه در فردا

 فردا 8 میلیارد سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد "شستا" با قیمت 860 تومانی هر سهم عرضه می شود که بزرگترین عرضه اولیه از ابتدا محسوب می شود و 6.9 هزارمیلیارد تومان نقدینگی جذب خواهد شد.

این شرکت سهامدار شرکت های مهمی است: 88 درصد سرمایه گذاری صبا تامین با ارزش بازار 21 هزار میلیارد تومان، 35 درصد سرمایه گذاری دارویی تامین با ارزش بازار 15.5هزار میلیارد تومان، 36 درصد تاپیکو با ارزش بازار 50 هزار میلیارد تومان، 23 درصد سرمایه گذاری صدر تامین با ارزش بازار 14 هزار میلیارد تومان و 9 درصد از کشتیرانی با ارزش بازار 36 هزار میلیارد تومان.

شستا همچنین مالک شرکت های غیر بورسی مهمی همچون شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین، سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین و ده‌ها شرکت دیگر است.

بررسی ها نشان می دهد ارزش پورتفوی بورسی شرکت حدود 65 هزار میلیارد تومان و پورتفوی غیربورسی 25 هزار میلیارد تومان است. با توجه به عدد حقوق صاحبان سهام و 12.3هزار میلیارد تومانی، خالص ارزش دارایی(NAV) شرکت به ازای هر سهم حدود 1280 تومان برآورد می شود. در نتیجه قیمت لحاظ شده برای عرضه اولیه  (860 تومان) جذاب به نظر می رسد.

تامین نقدینگی 7000 میلیارد تومانی با توجه به ارزش معاملات این روزهای بازار با میانگین 5 و 6 هزار واحدی کار مشکلی نخواهد بود و در روند بازار خللی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین نگرانی از اصلاح عمیق به این جهت وجود نخواهد داشت.

نگاهی به بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی داده های تجاری چین در ماه مارس منتشر شده و بررسی ها نشان می دهد صادرات چین در ماه مارس نسبت به سال گذشته، تنها 6.6 درصد کاهش داشته که بهتر از پیش بینی ها عمل کرده است. در بخش واردات نیز افت 0.9 درصدی داشته است. مازاد تجاری نیز 19.9 میلیارد دلار بوده که بالاتر از پیش بینی اقتصاددانان است. البته به گفته یکی از اقتصاددانان صادرات احتمالاً هنوز هم با مشکل روبرو است. زیرا همچنان سایر جهان با اختلال ناشی از ویروس روبرو هستند.

سازمان تجارت جهانی پیش بینی کرده در سال جاری، تجارت جهانی در خوش بینانه تربن حالت 13 درصد کاهش و بدبینانه تا 32 درصد کاهش خواهد یافت. مسئله قابل تامل آن است که بورس ایران چندان از بازارهای جهانی تاثیر نمی گیرد.

از سوی دیگر اکثر کامودیتی ها، امروز در محدوده مثبت داد و ستد شدند. مس با رشدی 158 واحدی 5182 واحد و روی با رشدی 39 واحدی به 1946 واحد رسید. نفت برنت و انس طلا نیز در همان محدوده پیشین در قیمت 32 دلار و 1716 دلار نوسان داشتند.

جهش قیمت مس را می توان به تعطیلی معدن بزرگ مس نسبت داد. پرو دیروز معدن آنتامینا که یکی از بزرگترین معادن روی و مس دنیا است را تعطیل کرده است. معدن بزرگ دیگر‌مس بنام لاس بامباس متعلق به گروه MMG نیز اعلام فورس ماژور کرده و بدلیل تمدید محدودیت های کرونا تا ۲۶ آوریل در پرو، قادر به تولید عادی و تحویل کنسانتره به مشتریان‌ نیست.

چند رویداد مهم

دولت کانادا یکشنبه رسما از توافق تاریخی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان موسوم به اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت استقبال و اعلام کرد اوتاوا متعهد به ثبات بازار نفت و شرایط اقتصادی است.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد آمریکا آماده است مقدار تولید نفت خام خود را ۲ تا ۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. پیش از آغاز دهمین نشست وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان برای توافق کاهش تولید نفت تصریح کرد که هفته گذشته ۶ بار با همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کرده است.

فرصتی برای خرید سهام دارای ظرفیت

در خصوص معاملات فردا هم محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس گفت: نمادهایی که سامانه را با اختلال مواجه می کنند، مجاز- محفوظ می شوند تا عرضه اولیه بدون هیچ مشکلی انجام شود. برای عدم ایجاد مشکل در معاملات احتمالا زمان بندی معاملات هم این نماد مقداری تغییر خواهد کرد.

فردا فرصت بسیار مناسبی برای خرید سهم های دارای ظرفیت خواهد بود. منفی های احتمالی فردا برای  خرید می توانند بسیار جذاب باشند. بنابراین فرصت مناسبی برای چینش مجدد پورتفوی است اما باید با توجه به عوامل بنیادی در انتخاب سهام اقدام کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده