تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۳۷
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۹۷۰۸۴
سرویس خبر : انرژی

کرونا همچنان طلای سیاه را گروگان گرفته‌است/ نفت ارزان رفتنی نیست، حتی بعد از رکورد کاهش تولید

می متالز - علیرغم ماهیت تاریخی کاهش تولید اوپک‌پلاس، این توافق به اندازه کافی برای بی‌اثر کردن حماسه عرضه بیش از حدی که بازار نفت با آن مواجه است، عمیق نبوده است.
کرونا همچنان طلای سیاه را گروگان گرفته‌است/ نفت ارزان رفتنی نیست، حتی بعد از رکورد کاهش تولید

به گزارش می متالز، دونالد ترامپ در اواخر هفته گذشته موفق شد که عربستان سعودی و روسیه را برای یک کاهش بی‌سابقه در تولید نفت متقاعد کند، اما این توافق خوشحالی بازارهای مالی را به همراه نداشت و قیمت نفت دیروز (دوشنبه) به سختی تغییرات جزئی کرد و نزدیک به پایین‌ترین سطح قیمت در ۱۸ سال گذشته باقی ماند.

واکنش آرام وال‌استریت حاکی از آن است که علی‌رغم ماهیت تاریخی کاهش تولید اوپک‌پلاس، این توافق به اندازه کافی برای بی‌اثر کردن حماسه عرضه بیش از حدی که بازار نفت با آن مواجه است، عمیق نبوده است.

مت اسمیت، مدیر تحقیقات کالای شرکت «کلیپردیتا» گفت: «این توافق به میزان کمی شرایط را تثبیت می‌کند. خونریزی‌ها را نیز کند می‌کند، اما قطعا برای ایجاد تعادل دوباره در بازار کافی نیست.»

در روز دوشنبه قیمت نفت ایالت متحده ۱ درصد کاهش یافت و به ۲۲.۴۱ دلار در هر بشکه رسید. این قیمت با رکورد ۳۲ درصدی در اوایل ماه آوریل، زمانی که برای اولین بار ترامپ کاهش بزرگ تولیدکنندگان اوپک را مطرح کرد، فاصله دارد.

متلاشی شدن تقاضا

مشکل اصلی، تداوم فروپاشی عطش جهان برای نفت است. همه‌گیری ویروس کرونا پروازهای بی‌شماری را زمینگیر کرده است. بزرگراه‌ها خالی هستند و کارخانه‌های بسیاری تعطیل شده‌اند. بانک مرکزی امریکا پیش‌بینی کرده است که تقاضا در سال ۲۰۲۰ به طور میانگین ۹.۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد؛ یعنی چیزی بیش از دو برابر ۴.۴ میلیون بشکه‌ای که قبل از این پیش‌بینی کرده بود.

بانک مرکزی آمریکا در گزارشی نوشت: «فروپاشی تقاضا، سریع و عمیق است در حالی که کاهش عرضه احتمالاً به صورت مرحله‌ای اتفاق بیافتد.»
خبر خوب اینکه با کاهش تولید اوپک‌پلاس، خطر وقوع فاجعه در بازار نفت نیز کاهش می‌یابد.

تقاضا به شکل سرسام‌آوری در حال کاهش و از سوی دیگر عرضه در حال افزایش بود و جهان نیز به سرعت در حال تهی شدن از فضای خالی برای ذخیره نفت بود. در صنعت نفت این وضعیت “tank tops” نامیده می‌شود که می‌تواند قیمت نفت را تک‌رقمی کند یا حتی در برخی از مناطق در محدوده منفی قرار دهد.

مایکل تران، رئیس مرکز استراتژی جهانی انرژی در شرکت بازارهای سرمایه RBC گفت: «این (توافق) مانع از تصادف قریب‌الوقوع اتومبیل که با حرکت آهسته اتفاق می‌افتاد، شد، اما در کوتاه‌مدت ما همچنان درگیر بیماری ویروس کرونا هستیم.»

فضای ذخیره‌سازی همچنان تحت فشار محدودیت قرار دارد

بانک مرکزی آمریکا حتی بعد از توافق اوپک‌پلاس هشدار داد که پیش‌بینی می‌کند موجودی در سه ماه اول ۱۲ میلیون بشکه در روز و در سه ماهه دوم ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

استراتژیست بانک آمریکا نوشت: «با ادامه این شرایط ظرفیت ذخیره‌سازی جهان محدود می‌شود. خطر کاهش قیمت‌ها تا حد بسیار زیادی باقی مانده است.»

بخشی از مشکل به این مربوط می‌شود که احتمالا میزان واقعی کاهش تولید به بزرگی که اعلام شده است، نباشد.

گلدمن ساکس گفت: تولید اوپک از سطح متوسط سه ماهه اول تنها ۷.۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد. اوپک و متحدانش به «تلقب» بدنام شده‌اند، چرا که همواره میزانی که تولید می‌کنند بیشتر از میزانی است که عنوان می‌کنند. حتی اگر اعضای اوپک به طور کامل رعایت کنند و سایر کشورها هم ۵۰ درصد انطباق داشته باشند، این توافق باعث می‌شود که تولید واقعی فقط ۴.۳ میلیون بشکه در روز از سطح سه ماهه اول کاهش یابد. سطح کاهش داوطلبانه در توافق امروز برای اجتناب از رخنه در ظرفیت‌های ذخیره‌سازی، بسیار کم و بسیار دیرهنگام است.»

در حقیقت بانک مرکزی آمریکا گفت که هیچ کاهش داوطلبانه‌ای اینقدر بزرگ نیست که بتواند تقاضای کاهش‌یافته را جبران کند.

ورشکستگی نفتی

گلدمن ساکس می‌گوید اگرچه قیمت نفت در بلندمدت دوباره رشد می‌کند، اما در حال حاضر ضعف بیشتری در قیمت نفت وجود خواهد داشت؛ شاید حتی زیر ۲۰ دلاری که بانک در کوتاه‌مدت بیش‌بینی کرده است. این برای مصرف‌کنندگان آمریکایی که با بلاتکلیفی گسترده در اقتصاد مواجه هستند، خبر خوبی است.

قیمت متوسط هر گالن بنزین ۱.۸۷ دلار کاهش یافته است. این رقم از ۲.۳۰ دلار ماه گذشته پایین‌تر است و بسیار پایین‌تر از سطح قبلی ۲.۸۲ دلار در سال گذشته است، با این وجود تعداد محدودی از رانندگان می‌توانند از بنزین ارزان به دلیل بحران سلامت استفاده کنند، چرا که بسیاری از مردم کشور در خانه کار می‌کنند و سفرهای جاده‌ای متوقف شده است.

با این حال نفت خام ارزان همچنان تهدیدی جدی است برای شرکت‌های نفتی آمریکایی به ویژه برای شرکت‌های ضعیف و مستقلی که بدهی‌های زیادی انباشته‌اند.

ریستاد انرژی اخیراً تخمین زده است که اگر نفت به قیمت ۲۰ دلار در هر بشکه باقی بماند، ۱۴۰ تولیدکننده نفت آمریکا در سال جدید اعلام ورشکستگی می‌کنند و با ادامه این روند ۴۰۰ شرکت دیگر در سال ۲۰۲۱ به این تعداد اضافه می‌شود.

ترامپ: اوپک‌پلاس قصد دارد ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهد

شاید این توضیح دهد که چرا ترامپ به این موضوع اشاره کرد که کاهش تولید، عمیق‌تر از آن چیزی است که مردم درک می‌کنند.
ترامپ در توییتی گفت: با مشارکت در مذاکرات، به بیان ساده، عددی که اوپک پلاس درصدد کاهش آن است ۲۰ میلیون بشکه در روز است نه آن ۱۰ میلیون بشکه‌ای که به طور کلی اعلام می‌شود.

با این وجود تحلیلگران در مورد این ادعا ابراز تردید کردند و گفتند: احتمالاً این کاهش شامل کاهش عرضه سایر کشورهای غیر‌اوپک مثل آمریکا است. اما این کاهش‌ها نیز بازارمحور هستند نه داوطلبانه.

همه اینها بدین معناست که علیرغم اقدام جدی که اوپک و روسیه انجام دادند، احتمال بازگشت سریع به قیمت‌های سالم نفت وجود ندارد.
مایکل تران، از RBC گفت: «سناریو نفت ۵۰ دلاری در کوتاه‌مدت دور از ذهن است، چرا که ویروس کرونا همچنان بازار نفت را گروگان گرفته است.»

عناوین برگزیده