به گزارش می متالز، در راستای حمایت از تولید ملی، پس از انتخاب نام «رونق تولید»، سال 99 به نام «جهش تولید» نامگذاری شد تا تکلیفی بر دوش مسوولان برای تحقق اهداف و سیاستهای این شعار مدبرانه قرار گیرد، حال همه مسوولان و دستگاههای کشور اعم از دولتی و خصوص موظف و مکلف به تدبیر و عمل در این زمینه هستند تا آنچه در پایان سال رقم میخورد حرکت پرشتاب در مسیر توسعه اقتصادی باشد.
عنوان جهش تولید مؤلفههای بسیاری دارد که بیشک توسعه صنعت فولاد کشور نیز وابسته به آن است. نکته مسلم پیرامون جهش تولید در این بخش از صنعت، جهش در زمینه تولید محصولات و کالاهای داخلی است و نه خامفروشی، موضوعی که متاسفانه صنعت فولاد کشور با فروش سنگ آهن از آن متضرر شده است و تداوم این روند برای تولید کشور یک تهدید مهم به شمار میرود.
مسوولان شرکتهای بزرگ فولادی کشور همواره بر این موضوع تاکید کردهاند، همان طور که منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال میگوید: ذوب آهن توانایی، ابزار و ظرفیت لازم برای جهش تولید را دارد اما این مهم، نیازمند آن است که مطابق منویات مقام معظم رهبری، دولت به اندازه سهم خود از این شرکت حمایت کند و مواد اولیه به ویژه سنگآهن را تأمین نماید.
همواره بر این موضوع تاکید شده است که تامین نیاز داخلی به سنگ آهن بر صادرات این محصول ارجح است. در این صورت، صنعت فولاد کشور میتواند در مسیر توسعه حرکت کند.
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود یک راهبرد مناسب و یک سند رسمی ابلاغ شده برای بخش صنعت و معدن میگوید: بخش صنعت و معدن کشور باید یک راهبرد توسعه داشته باشند تا بر اساس این سند، حرکت کنند، در این صورت، میزان اختصاص، مواد استخراج شده معادن برای تأمین نیاز صنعت داخلی مشخص میشود.
وی با اشاره به لزوم توجه به زنجیره تولید در بخش صنعت و معدن کشور، ادامه میدهد: علاوه بر این معادن میتوانند برای صادرات نیز برنامه ریزی کنند.
صادرات بیش از حد سنگ آهن موضوعی است که همواره پیرامون آن انتقادات زیادی صورت گرفته است. رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان میکند: با صادرات بیش از اندازه سنگ آهن، واحدهای تولیدی نیازمند با کمبود مواجه میشوند، بنابراین باید تاکید کرد که ضمن حفظ بازارهای خارجی برای صادرات، اولویت باید براساس تامین نیاز شرکتهای داخلی تعیین شود.
یزدی زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن نیز بیان میکند: محدودیت شدید در تامین مواد اولیه آهندار از جمله سنگ آهن یکی از این چالشها است که با عمومیت آن، سایر شرکتها از جمله فولاد مبارکه هم در این مورد دچار مشکل خواهند شد و دلایل آن به صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله برمیگردد که اگر جلوی آن گرفته نشود، تبدیل به بحرانی طی یک تا دو سال آینده خواهد شد.
وی ادامه میدهد: ذوبآهن اصفهان تولید حدود 11 درصد فولاد کشور را به عهده دارد و اگر دولت تنها 11 درصد سنگآهن کشور را به این شرکت اختصاص دهد، 10 میلیون تن سنگآهن به این شرکت میرسد؛ اما انتظار ما تنها حدود 7 میلیون تن سنگآهن است که انتظار زیادی نیست و این سنگآهن را رایگان نیز نمیخواهیم. در واقع اگر همانند کنسانتره، گندله و DRI، برای سنگآهن نیز سهمیه بندی انجام شود، جهش تولید در این شرکت محقق میشود و ذوبآهن به تولید 3 میلیون و 50 هزار تن میرسد.
مدیرعامل ذوب آهن میگوید: با تأمین سنگآهن به میزان مذکور، به لحاظ کمی به افزایش 20 درصدی در تولید میرسیم و به لحاظ کیفی مشابه سال گذشته که انواع ریل تولید شد، امسال نیز محصولات جدیدی تولید میکنیم.
براساس گزارشهای اعلام شده که معاون خرید شرکت ذوب آهن به آن اشاره میکند، در دو ماه نخست سال 2020 سنگ آهن به میزان 800 هزار تن به کشور چین صادر شده است. محمدجعفر صالحی البته اشاره میکند که این صادرات به میزان زیادی کاهش داشته است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف مدیریت بازار، برای صادرات سنگ آهن عوارض 25 درصدی وضع کرد تا به تولید محصولات فولادی کمک کند.
وی در این باره میگوید: تعیین عوارض موضوعه بر صادرات سنگ آهن موثر بوده است. اما افزایش نرخ ارز و تغییر نرخ تبدیل قیمت ارزش بهای صادرات سنگ آهن دو عامل برای جذاب بودن صادرات به شمار میرود.
اگرچه با تعیین عوارض 25 درصدی صادرات سنگ آهن، میتوان به رشد تولیدات محصولات فولادی امیدوار بود اما این صنعت برای تحقق اهداف و سیاستگذاری مرتبط با جهش تولید نیازمند حمایت بیشتر است. انتخاب شعار جهش تولید نشان از آیندهنگری رهبری معظم انقلاب دارد و حرکت در مسیر سیاستهای صحیح اقتصادی با تاکید بر حمایت از تولید داخلی میتواند به تحقق اهداف در این عرصه کمک کند.