تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۹۷۳۰۱
سرویس خبر : انرژی

شوخی سعودی و احتمال واکنش سخت کاخ سفید/ آیا ترامپ برای نفت عربستان تعرفه اعمال می‌کند؟

می متالز - بعد از چندین روز گفتگو، اوپک‌پلاس در نهایت اعلام کرد که تولید نفت خود را حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد، اما زمانی که توافق نهایی اعلام شد بازار عکس‌العمل خاصی به آن نشان نداد و قیمت نفت دوباره به حدود ۲۲ دلار در هر بشکه (۱۵ درصد کمتر از قیمتی که هفته را با آن آغاز کرده بود) رسید.
شوخی سعودی و احتمال واکنش سخت کاخ سفید/ آیا ترامپ برای نفت عربستان تعرفه اعمال می‌کند؟

به گزارش می متالز، اکنون این دیدگاه مطرح می‌شود که توافق کاهش تولید نفت برای عربستان فقط یک کمدی بوده و هدف اصلی از این جلسه بیهوده، یک راه‌حل همیشگی برای آرام کردن رئیس‌جمهور ترامپ و پایان داستان است.

ترامپ عربستان را برای انجام چنین اقدامی تحت فشار قرار داد و این توافق در راستای رهایی از این فشارها انجام شد. البته که رضایت عربستان سعودی در این نکته نهفته است که بعد از تنظیم قیمت‌های پایین نفت و کسب سهم بیشتری از بازار، به طور معناداری در کوتاه‌مدت در کنار هدف خود که تخریب نفت شیل آمریکا است، حرکت می‌کند، چرا که شیطان همواره به جزئیات توجه می‌کند.

اکنون عربستان سعودی هدف واقعی خود را با اعلام قیمت رسمی فروش نفت آشکار کرد؛ «قطع صادرات نفت آمریکا به بازارهای آسیا، تضعیف نفوذ روسیه در اروپا و گرفتن چند نیکل اضافی از فروشندگان ایالات متحده، فروش ارزان‌تر نفت و پایین آوردن قیمت‌ها با هدف از میدان به در کردن خرده‌فروشانی که قادر به رقابت با این کشور نیستند». اینجا مرحله‌ای است که دولت آمریکا می‌تواند برای حمایت از بازارهای داخلی اقدام کند.

احتمال وضع تعرفه برای واردات نفت عربستان سعودی

آغاز وضع تعرفه برای واردات نفت که ممکن است برای برخی از کشورهای معین اعمال شود، ایده خوب بعدی برای مواجهه با واقعیت‌های بازار است. واقعیت بازار این است که تولیدکنندگان کم‌هزینه نفت جهان(MBS)، تصمیم گرفته‌اند که سهم خود را از بازار به حداکثر برسانند.

تولیدکنندگان شیل ایالات متحده به سرعت به گریه می‌افتند. برخی می‌خواستند که تولید در سطح ایالات متحده محدود شود. برخی خواستار مداخله فدرال در قالب تعرفه شدند و برخی خواستار بدست آوردن بسته نجات شرکت‌های دولتی بودند. همه اینها به منظور جلوگیری از افشای چهره زشت غیراقتصادی بودن بخشی از تولید نفت شیل و حمایت از قیمت‌ها در مقابل نفت ارزان‌قیمت عربستان سعودی است.

کسی نمی‌تواند بگوید که این توافق تأثیری ندارد، اما با توجه به شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا مقدار این توافق بسیار ناچیز است. این موضوع آمریکا را به سمت وضع تعرفه برای نفت عربستان سوق می‌دهد. دونالد ترامپ گفته بود که تعرفه اعمال می‌کند، هر چند که به طور معمول به این کار علاقه‌ای ندارد، اما این راهی است برای جلوگیری از غرق شدن بازار در نفت ارزان‌قیمت عربستان سعودی.

به احتمال زیاد تعرفه‌ها بر واردات نفت عربستان اعمال شوند، چرا که عربستان هیچ گزینه دیگری برای تلافی آن ندارد. این کشور به جز نفت چیز دیگری برای فروش ندارد و از سوی دیگر بسیاری از مشاغل خوب آمریکا در معرض نابودی قرار دارند و دونالد ترامپ هم حوزه انتخاباتی قدرتمندی در بین مجموعه‌های نفتی دارد که قطعا از آن آگاه است و درصدد حفظ آن برمی‌آید.

در حالی که تاکنون هیچ عدد رسمی از سوی دولت آمریکا اعلام نشده، پیش‌بینی می‌شود که این تعرفه برای اینکه تولید نفت شیل را اقتصادی کند، باید حداقل ۲۵ تا ۳۰ دلار در هر بشکه باشد که با قیمت ۲۲ دلاری حال حاضر نفت به بالاتر از ۵۵ دلار در هر بشکه برسد و از این طریق ده‌ها هزار شغل در امریکا حفظ شود.

در طول تاریخ وضع تعرفه تحرک بازار به همراه نداشته است و از رویکرد بازار آزاد حمایت نکرده است. دو شرکت بزرگ نفتی آمریکایی شورون و اکسون‌موبیل در مقابل هر گونه مداخله در بازار نفت لابی کرده‌اند.
وارن وود، مدیر اجرایی شرکت اکسون موبیل معتقد است: «تعرفه پایین بهترین رویکرد برای جهان و تجارت ما در بلن مدت است.»

آمار شیل در هفته گذشته

در سرزمین آمریکای شمالی ۶۲ دکل دیگر در هفته گذشته سقوط کرد که حوزه پرمین با ۳۶ دکل در این امر پیشگام بود.
خلاصه اینکه آنچه در کوتاه‌مدت دیده می‌شود نشان از بالاتر رفتن قیمت نفت و حتی تثبیت قیمت حال حاضر ندارد. یکی از دلایل آن هم حجم زیاد نفت عربستان است که به سواحل آمریکا سرازیر می‌شود.

عناوین برگزیده