تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۶
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۹۷۳۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلایل ادامه رونق و بی رقیب بودن بورس/ تقویت تقاضای یک صنعت و پیش بینی نفت

می متالز - بررسی روند معاملات دیروز بازار سهام با تقویت تقاضای یک صنعت، پیش بینی کاهش قیمت نفت و سه دلایل ادامه رونق بورس همراه بود.
دلایل ادامه رونق و بی رقیب بودن بورس/ تقویت تقاضای یک صنعت و پیش بینی نفت

به گزارش می متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات دیروز بازار سهام اعلام کرد: بورس تهران سه شنبه را در حالی با برآیند مثبت شاخص به پایان رساند که با تداوم فشار فروش در اکثر قریب به اتفاق نماد‌های بورسی مواجه شد و مهمترین دلیل آن تامین نقدینگی مورد نیاز برای عرضه اولیه سهام سرمایه‌‌گذاری تامین اجتماعی بود که 8 میلیارد سهم عرضه شد.

بازار دیروز 6.9 هزار میلیارد تومان نقدینگی بابت عرضه اولیه "شستا" جذب کرد و روحانی نیز در خصوص اهمیت این عرضه عنوان کرد در تاریخ بورس ایران برای بار اول است که چنین عرضه‌ای صورت می‌گیرد.

اما در آخرین روز کاری هفته، شاهد سبز پوشی اکثر نمادها به ویژه تقویت تقاضا در برخی از نمادهای بزرگ بودیم و شاخص با رشد 19 هزار و 372 واحدی به کانال 645 هزار و 780 واحد و شاخص هم وزن با افزایش 6 هزار و 403 واحدی به کانال 225 هزار و 556 واحد رسیدند. نماد‌های " فارس، فولاد و فملی" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز 5.2 و 2.9 هزار میلیارد تومان بود.

ارزش صف خرید سهام در بورس تهران بیش از ۱.۸ هزار میلیارد تومان برای ۱۵۵ نماد معاملاتی بود. در بازار اصلی و بازار پایه فرابورس نیز ارزش صف خرید سهام به حدود ۱.۲ هزار میلیارد تومان در ۱۲۶ نماد رسید.

اقدامی برای حمایت از هسته معاملات

معاملات در شرایطی رقم خورد که ناظر در اقدامی تحسین برانگیز برای حمایت از هسته و جلوگیری از کندی به روزرسانی معاملات برخط کارگزاری‌‌ها عنوان کرد تا اطلاع ثانوی معاملات نمادهای "تملت، شگویا و صبا " در زمان جلسه معاملاتی ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ انجام نخواهند شد و این نمادها از ۱۲:۳۵ تا ۱۳:۳۰ و بدون مرحله پیش گشایش معامله می‌‌شوند.

از نکات قابل توجه معاملات، تقویت تقاضا در برخی از نمادهای سنگ‌ آهنی بود زیرا که قرار است به زودی جلسه‌ای میان فولادسازان و تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهنی برگزار شود و در خصوص افزایش ضریب قیمت‌گذاری کنسانتره از 16 درصد شمش فولاد خوزستان به بازه 18 تا 21 درصدی تصمیم‌گیری شود. از آنجا که رشد احتمالی نرخ کنسانتره در محصولات پایین‌دستی زنجیره فولادی نظیر کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تاثیرگذار خواهد بود لذا می‌تواند رشد درآمدی خوبی برای سنگ‌ آهنی‌ ها به همراه داشته باشد.

وضعیت بازارهای جهانی

در خصوص بازارهای جهانی با توجه به انتشار اخبار مرتبط، پیش بینی مسیر امیدوترکننده دور از ذهن نخواهد بود.  ترامپ در یک کنفرانس خبرى اعلام کرد  برنامه بازگشایى اقتصاد و صنعت آمریکا در حال تکمیل است و به زودى از آن رونمایى می شود. اسپانیا  نیز به عنوان درگیرترین کشور اروپایی با ویروس کرونا، کمترین میزان موارد جدید مبتلا به این ویروس را منتشر کرد که  انتشار این خبر امیدواری در خصوص موثر بودن روند کنترل کرونا در اروپا را می‌دهد. از یک سو وزیر انرژی عربستان نیز اعلام کرد کشور های عضو G20 خارج از اوپک پلاس متعهد هستند کاهش حدود ۳‌.۷ میلیون بشکه در روز داشته باشند.

اما از سوی دیگر، تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس معتقدند کاهش قیمت نفت در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت زیرا توافق تاریخی اما در عین حال ناکافی تولیدکنندگان عمده نفت بعید به نظر می‌رسد بتواند تضعیف تقاضای ناشی از ویروس کرونا را جبران کند.

در بازارهای جهانی، مس در محدوده 5117 دلار معامله می شود. قیمت نفت برنت به محدوده 29 دلار رسیده، روی به 1919 دلار و هر انس طلا در محدوده  1737 دلار معامله می شود. بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ دلار در محدوده 15900 تومان و قیمت سکه هم حدود 6 میلیون و 480 هزار تومان است.

بررسی چند رویداد

در حوزه اخبار، رییس‌ بانک مرکزی اعلام کرد: با مدیریت نقدینگی، نرخ سود بین بانکی ۱۶.۵ درصد شده و تقاضا برای پول کاهش نیافته است. تامین‌ مالی در بازار سرمایه  هم باید به ۵۰ درصد برسد.

محمد رضوانی‌فر مدیرعامل سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی گفت: در مورد شرکت های زیر مجموعه از جمله کشتیرانی بطور حتم بحث افزایش سرمایه را چه از محل تجدید ارزیابی و چه از محل آورده‌های نقدی و وصول مطالبات در دستور کار داریم.

معاون بازار شرکت فرابورس از تعویق در عرضه اولیه آریا ساسول تا اواخر ماه بعد و آمادگی دو شرکت جدید لاستیک یزد و پگاه گیلان برای واگذاری سهام خبر داد.

بر اساس گزارش صندوق بین‎المللی پول، رشد اقتصادی ایران علی رغم اینکه منفی است در سال ۲۰۲۰ بهبود یافته و به منفی ۶، نرخ تورم به ۳۴.۲ درصد کاهش و نرخ بیکاری به ۱۶.۳ درصد افزایش می‌یابد.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین نسخه گزارش دورنمای اقتصادی جهان ضمن پیش‌بینی رشد منفی سه درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰، قیمت هر بشکه نفت را ۳۵ دلار پیش‌بینی کرد.

نانسی پلوسی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی ترامپ ضد ایران را امضا کرد.

آینده بازار سهام

با این اوصاف می توان گفت با توجه به سیاست های دولت در واگذاری شرکت های دولتی، توجه ویژه به تامین مالی از طریق بازار سرمایه، چشم انداز مثبت مردم به این بازار و رشد چشم‌گیر در اخذ کدهای بورسی، افزایش خروج پول از بانک‌ها و سپرده‌ها و اوراق با درآمد ثابت، سرازیر شدن نقدینگی‌ سرگردان مردم به بورس و بزرگتر شدن بورس و نقش آفرینی به عنوان بازار سرمایه گذاری بین عموم مردم از محتمل‌ترین سناریو های پیش روی بازار سهام است. با توجه به موارد فوق در حال حاضر بورس همچنان به عنوان بی‌رقیب ترین بازار شناخته می‌شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده