به گزارش می متالز، فرشاد مقیمی گفت: ایران خودرو را صرفنظر از دولتی یا خصوصی بودن سرمایه ملی برای کشور دانست که تاثیر زیادی در صنعت و اقتصاد دارد و گفت: در مجموع دو تا دو و نیم درصد شاخص GDP و ۲۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت، متعلق به صنعت خودروسازی است.
وی با اشاره به ارتباط بسیاری از صنایع بالادستی و پایین دستی با صنعت خودرو کشور گفت: بیش از ۶۰ رشته و فعالیت صنعت کشور به خودروسازی وابسته است که این نشان دهنده اثربخشی آن در صنعت و اقتصاد کشور است. در ایران خودرو که بزرگترین خودروساز کشور است
مقیمی با بیان این که صنعت خودرو سال گذشته را در شرایط خوبی آغاز نکرد و با تعهدات بالایی به مشتریان مواجه بود به مسایل ایجاد شده به واسطه تحریمها اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ به دلیل ترک بازار توسط شرکای خارجی، تعهدات به مشتریان به صورت معوق درآمد و درحالی که بخشی از وجه محصولاتی که دیگر قابل عرضه نبودند از مشتریان دریافت شده بود.
وی تصریح کرد: این موضوع هزینههای مضاعفی را برای ایران خودرو ایجاد کرد تا علاوه بر سود مشارکت پیش فروش، جریمه دیرکرد بیش از ۳۰ درصد را به مشتریان پرداخت کند. از سویی دیگر تغییرات چندباره در شاخصهای کلان اقتصاد کشور از جمله نرخ ارز، مواد اولیه، دستمزد و... سبب افزایش بهای تمام شده محصول شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر این که از هیچ تلاشی برای حل و فصل مشکلات دریغ نکرده ایم گفت: در این شرایط منابع تامین برخی قطعات و مواد اولیه را تغییر دادیم تا بتوانیم بخش زیادی تعهدات خود را هر چند با تاخیر انجام دهیم.
مقیمی درباره شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو گفت: با اصلاح ساختار در ایران خودرو که همچنان ادامه دارد، ۱۰۶ شرکت زیرمجموعه این خودروساز درحال فعالیت هستند.
وی خروج از ماده ۱۴۱ و بازگرداندن تولید به شرایط عادی را از جمله اهداف تعیین شده در نیمه دوم سال گذشته برشمرد و گفت: با توجه به این که در ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته بودیم امکان استفاده از منابع بانکی برای تزریق به تولید وجود نداشت، با کمک وزیر محترم صمت و مساعدت شورای پول و اعتبار مهلت شش ماههای را برای افزایش سرمایه و خروج از ماده ۱۴۱ دریافت کردیم که خوشبختانه با اقدام جهادی مجموعه ایران خودرو و همکاری قوه محترم قضائیه ظرف مدت ۴ ماه توانستیم با تجدید ارزیابی داراییها از شمول ماده ۱۴۱ خارج شویم. درحال حاضر ایران خودرو با افزایش حدود دوهزار درصدی سرمایه، مجموعهای با ارزش دارایی بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان بزرگترین خودروساز در کشور است.
وی افزایش سرمایه دوهزار درصدی از محل تجدید ارزیابی را در میان شرکتهای بورسی کم سابقه قلمداد کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با یبان اینکه تولید روزانه فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته از تولید و عرضه حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: با همت مجموعه قطعهسازان و کارکنان این هدف را محقق خواهیم کرد.
وی با اشاره به افزایش پرداختهای روزانه به قطعهسازان از ۳۰ میلیارد در نیمه نخست سال گذشته به بیش از ۸۰ میلیارد تومان در ماههای پایانی سال افزود: با پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار و تزریق کامل آن به شبکه تامین توانستهایم بخش زیادی از مطالبات سنواتی قطعه سازان را پرداخت کنیم.
وی تصریح کرد: نکته مهم این است که برخلاف گذشته ایران خودرو چک برگشتی ندارد و همین موضوع و رفتارهای مالی حساب شده سبب افزایش اعتبار ایران خودرو نزد سازندگان و افزایش انگیزه برای همکاری شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ارتقای بهرهوری از جنبههای مختلف منابع انسانی، تجهیزات، ماشین آلات، فرآیندها، تامین، فروش و خدمات پس از فروش را از جمله اهداف این خودروساز برشمرد و گفت: برنامههای متعددی برای افزایش بهرهوری در تمام بخشها داریم.
مقیمی تعداد عرضه خودرو به بازار توسط ایران خودرو را بیش از ۴۱۲ هزار دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت: تولید در سال گذشته در شرایطی انجام شد که صنعت خودرو کشور در نوک پیکان تحریمهای آمریکا قرار داشت. ما توانستیم با کمترین وابستگی به منابع خارجی و با تکیه بر توان متخصصان و مهندسان داخل کشور این تعداد تولید را رقم بزنیم.
وی تصریح کرد: در همین شرایط توانستیم در نیمه دوم سال ۹۸ رکورد تولید ماهانه، هفتگی و روزانه را نسبت به بیست ماه قبل از آن که نقطه آغاز تحریم بود را بشکنیم.
وی ضمن تاکید بر فرارسیدن زمان برای نمود اثرات برنامهها و اقدامات اجرایی گفت: در روزهای پایانی سال ۹۸ از گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک رونمایی کردیم که در نیمه امسال نوع دستی آن وارد بازار خواهد شد. برنامه تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) نیز برای بهمن ماه امسال هدفگذاری شده است.
مقیمی تصریح کرد: کاهش دو تا دو و نیم لیتر مصرف سوخت بخشی از نتایج محیط زیستی بهره برداری از این نوع گیربکس است.
وی درعین حال تاکید کرد: وظیفه و رسالت ایران خودرو تامین نیاز بازار و مشتریان با قیمت معقول و منطقی است، کاهش بهای تمام شده محصول و افزایش عرضه به بازار ابزارهای تحت اختیار ایران خودرو برای ایجاد تعادل در بازار خودرو است.
مقیمی از ابلاغ سیاست نهضت کاهش قیمت تمام شده در ایران خودرو خبر داد و گفت: بخشهایی مانند لجستیک و خرید را که نقش قابل توجه و مهمی در کاهش قیمت تمام شده محصول دارند را شناسایی کرده ایم و با تعریف پروژه به دنبال کاهش هزینه در آن هستیم.
وی تصریح کرد: نتایج این اقدامات را میتوانیم در صورتهای مالی شش ماه نخست امسال شاهد باشیم.