به گزارش می متالز، سید مهدی نیازی با اعلام این خبر، افزود: همزمان با نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفتها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی که در واپسین روزهای آذر ماه امسال با حضور رییس جمهور و مقامات کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد، موضوع «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» به عنوان یک حق از حقوق شهروندی معرفی و تبیین شد.
به گفته وی، در این پیوند سامانه foia.iran.gov.ir موسوم به «فویا» از سوی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات راه اندازی و تقسیم بندی دستگاهی برای پاسخگویی به سوالات انجام شد.
نیازی اضافه کرد: افراد می توانند با مراجعه به تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیان سوالات و پرسش های خود بپردازند و حداکثر در مدت زمان 10 روز پاسخ خود را دریافت کنند.
مدیرکل دفتر آمار و فرآوری دادههای وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ذینفعان زیاد در این وزارتخانه، بیان کرد: به این منظور دسترسیهای لازم برای زیرمجموعه های تابعه این وزارتخانه نیز تعریف شده که از جمله آنها سازمان توسعه تجارت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، ایدرو، ایمیدرو، سازمان زمین شناسی، شرکت دخانیات ایران و مرکز تجارت الکترونیک است و در هر یک از این دستگاهها یک نفر نیز به عنوان مقام پاسخگو تعیین شده است.
نیازی ادامه داد: مراجعه کنندگان پس از ورود به سامانه یاد شده، نام کاربری دریافت می کنند و پس از انتخاب دستگاه مورد نظر می توانند به طرح پرسش خود و دریافت اطلاعات بپردازند.
وی گفت: علاوه بر این سامانه، از چند سال پیش دسترسی به اطلاعات در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت گسترده تر تعریف شده است.
نیازی با تأکید بر پاسخگویی به درخواستهای قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با انجام نیازسنجی و ارایه نیازهای متقاضیان به بخشهای مختلف وزارتخانه، گزارشهایی در قالبهای روزانه، ماهانه و سالیانه تهیه شده است که به تدریج از طریق تارنمای وزارتخانه یا سایر سازمانهای زیرمجموعه آن اطلاع رسانی می شود.
وی یادآور شد: به عنوان نمونه پایگاه اطلاعات ظرفیت های تولید و تجارت برپایه بازخوردهایی که از افراد و دستگاه های مختلف گرفته ایم، ایجاد شده و اکنون در پرتال وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سایت «بهین یاب» بارگذاری شده است.
نیازی بیان کرد: سایر سازمانهای زیرمجموعه وزارتخانه نیز بر اساس نیازهای ذینفعانشان، گزارشهای مختص خود تهیه و منتشر می کنند.
وی تاکید کرد: به منظور تسهیل خدمات و سیاست های دولت، سعی وزارت صنعت، معدن و تجارت در عدم مراجعه ارباب رجوع به سازمان ها و همچنین وزارتخانه برای رفع نیازها و مشکلاتشان است و بر این اساس اکثر خدماتمان را به صورت الکترونیکی ارایه می کنیم.
مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با ایجاد پرتال خدمات الکترونیکی، اکنون مردم می توانند درخواست های خود را از منازل خود و بر بستر اینترنت ارایه دهند که پیگیری خواهد شد. در این پیوند تاکنون خدمات الکترونیکی در حوزه های صنعت، اصناف و تجارت خارجی ارایه شده و در آینده ای نزدیک برای بخش معدن نیز عرضه خواهد شد.