تاریخ: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۹۸۰۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رسانه‌های اجتماعی آنلاین، اصلی‌ترین مرجع دانش و اطلاعات سرمایه‌گذاران

می متالز - دکتر سعید فیلسوفیان مدیر روابط عمومی و امور بین المللی میدکو - همزمان با پیشرفت در عرصه تکنولوژی، پلت‌فرم‌ها و بسترهای متعددی در تلاش هستند که خود را بعنوان منبع اصلی دانش و اطلاعات معرفی کنند. از یک طرف انجمن‌های گپ و گفت آنلاینی وجود دارد که سرمایه‌گذاران در آن به بحث و گفتگو در خصوص عقایدشان در مورد بازارهای مالی می‌پردازند.
رسانه‌های اجتماعی آنلاین، اصلی‌ترین مرجع دانش و اطلاعات سرمایه‌گذاران

به گزارش می متالز، همزمان با پیشرفت در عرصه تکنولوژی، پلت‌فرم‌ها و بسترهای متعددی در تلاش هستند که خود را بعنوان منبع اصلی دانش و اطلاعات معرفی کنند. از یک طرف انجمن‌های گپ و گفت آنلاینی وجود دارد که سرمایه‌گذاران در آن به بحث و گفتگو در خصوص عقایدشان در مورد بازارهای مالی می‌پردازند.

از طرف دیگر بسترهای خبری سنتی وجود دارند که تلاش اصلی آن بر اثبات خویش بعنوان منبع و مرجع اصلی دانش است. محققان در این تحقیق تلاش کرده‌اند تا تفاوت این دو را از منظر تاثیر آنها بر بازارهای مالی پیدا کنند. متد مورد استفاده در این تحقیق روش استخراج کلمات از متن که بیانگر احساسات بوده در انجمن‌های گپ و گفت معروفی از قبیل (HotCopper) و رسانه خبری (GoogleFinance) در استرالیا می‌باشد.

یافته‌ها بیانگر این است که هم انجمن‌های گپ و گفت آنلاین و هم رسانه خبری هر دو بازگشت سهام در آینده را پیش‌بینی نموده‌اند. اما نکته قابل تامل این است که تاثیر رسانه اجتماعی آنلاین بیشتر از رسانه خبری سنتی می‌باشد. امروزه اکثر سرمایه‌گذاران به جای مراجعه به افراد متخصص جهت مشورت درخصوص سرمایه‌گذاری، ترجیح می‌دهند در رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین گپ و گفت، با دیگر سرمایه‌گذارانی که به صورت آنلاین در آنجا حضور دارند مشورت کنند.

ظهور گسترده رسانه‌های اجتماعی آنلاین، آنها را به اصلی‌ترین مرجع دانش و اطلاعات برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. در گذشته از متخصصان حوزه پیش‌بینی بازار مالی در خصوص پیش‌بینی آتی بازارهای مالی استفاده می‌شد ولی اکنون با توجه به گسترش استفاده از انجمن‌های آنلاین گپ و گفت در رسانه‌های اجتماعی، این کار به سرمایه‌گذاران فعال در این انجمن‌ها انتقال یافته است.

با وجود اینکه در چند مطالعه اخیر، رابطه مثبتی میان تعداد و میزان پیام‌های احساسی سرمایه‌گذاران و بازگشت سهام در کسب و کارهای کوچک (small-cap) نشان داده شده است (Leung and Ton,2015)، در دیگر مطالعات هیچ شواهدی از بازگشت سهام دیده نشده است (Kim and Kim2014).

محققان در این تحقیق بررسی کرده‌اند تا ببینند آیا پیام‌هایی که در خصوص کسب و کارهای بزرگ (large-cap) در انجمن آنلاین (HotCopper) و (GoogleFinance)می‌باشد هیچ تاثیری بر بازار سهام استرالیا دارد یا خیر. در این تحقیق، تعداد 46 کسب و کار بزرگ (large-cap) در بازار استرالیا مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌اند.

در تحقیقات انجام شده توسط دیگر محققان نیز این امر به وضوح ثابت شده است که با پیشرفت تکنولوژی علی‌الخصوص رسانه‌های اجتماعی آنلاین و گروه‌ها و انجمن‌های گپ و گفت آنلاین، سرمایه‌گذاران بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و این موضوع بر بازگشت سهام شرکت نیز تاثیر‌گذار بوده است.

بنابراین تاثیر رسانه‌های اجتماعی آنلاین بیش از رسانه‌های خبری (سنتی) در بازار سهام و بازگشت سهام می‌باشد.(Barber & Loeffler2009). شایان ذکر است اگر در اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی علی‌الخصوص آنلاین از کلماتی که بار احساسی منفی دارند استفاده شود در بازگشت سهام آن شرکت تاثیر منفی داشته و بازگشت سهام کمتر خواهد بود (Tetlock et al.2008).

در این تحقیق، از پلت‌فرم خبری (HotCopper) و (GoogleFinance)استفاده شده است. این پلت‌فرم خبری (HC) و (GF) بعنوان بزرگترین و فعال‌ترین و محبوب‌ترین پلت‌فرم خبری رسانه اجتماعی آنلاین در منطقه استرالیا می‌باشد که سرمایه‌گذاران با حضور در آن اقدام به اشتراک گذاشتن نظرات خود در خصوص بازار سهام می‌نمایند.

با توجه به انتخاب تعداد 46 شرکت فعال در (HC) و (GoogleFinance) و بررسی دقیق اطلاعات و جملات و به طور خاص کلمات رد و بدل شده بین سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها از ژانویه سال 2014 الی مارچ 2015، یافته‌ها بیانگر این است که سرمایه‌گذاران به طور اغلب از کلماتی که بار احساسی مثبتی دارند در جملات خود استفاده می‌کنند که این در نهایت منتج به ایجاد تاثیر مثبت در بازگشت سهام شرکت‌های مربوطه می‌شود.

بعنوان نتیجه گیری اصلی تحقیق انجام شده، می‌توان اینگونه ادعا کرد که آزمایشات انجام شده بر روی 46 شرکت که از جمله کسب و کارهای بزرگ (large-cap) در استرالیا بوده‌اند، یافته‌ها تاکید بر تاثیر صد در صد رسانه و کلمات احساسی استفاده شده در آن بر روی بازارهای مالی و بورس و بازگشت سهام دارد. شایان ذکر است مهمترین تفاوت در میان رسانه‌ها و تاثیر آنها، مدت زمان و ماندگاری آن تاثیر می‌باشد.

به این معنی که رسانه‌های اجتماعی آنلاین تاثیری به نسب ماندگارتر و بیشتر از رسانه‌های سنتی خبری دارند، ضمن اینکه در دوره کنونی، اغلب سرمایه‌گذاران دیگر تمایلی به رصد و انتشار خبر از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی سنتی اخبار ندارند و بعنوان جایگزین به سمت کانال‌ها و رسانه‌های اطلاع‌رسانی اجتماعی آنلاین هجوم برده‌اند. دلایل آنها برای این امر سهولت و در دسترس بودن این نوع کانال‌ها و رسانه‌های ارتباط اجتماعی آنلاین می‌باشد.

منبع: شارا
عناوین برگزیده