به گزارش می متالز، با توجه به این رشد، متوسط جهانی سهم بازار خودروهای برقی از کل ناوگان حملونقل حدودا برابر با 2 درصد شد. چین، بزرگترین بازار مصرف خودروهای برقی در جهان است که حجم فروش داخلی این خودروها در این کشور طی سال 2017 به 579 هزار دستگاه رسید.
فروش جهانی خودروهای برقی در سال 2017، رشد 49 درصدی داشت و انتظار میرود بازار این خودروها در اکثر کشورهای جهان به ویژه ایالات متحده آمریکا، طی سال 2018 نیز با رونق بیشتری همراه باشد؛ اگرچه فروش جهانی خودرو به دلیل کاهش یارانه خرید خودرو در چین، قطعا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. از جمله عوامل مؤثر بر بازار مصرف کالاهایی نظیر خودرو، رشد جمعیت و میزان رفاه خانوادهها است. به نقل از مؤسسه مککواری، طی گزارشی در سال 2017، خودروهای برقی از آب و گل درآمدند و سهمشان از بازار جهانی خودرو به ماهانه 2 درصد رسیده است.
بر اساس گزارش تحلیلی این مؤسسه، مشخص میشود که فروش رسمی خودرو در کشورهای چین، ایالات متحده، اروپا، ژاپن و کانادا سهم 1.7 درصدی از فروش جهانی خودروهای نو در جهان را تشکیل میدهد؛ این رقم در سال 2016، برابر با 1.1 درصد بود. مجموع فروش خودرو از هر نوع موتوری در این بازارها در سال 2017، با رشد 1.6 درصدی همراه بود و به 66.5 میلیون دستگاه رسید؛ با توجه به رشد سهم بازار خودروهای برقی، انتظار میرود که میزان فروش خودروهای برقی در سال 2018 به حدود 1.1 میلیون دستگاه برسد. این رقم در سال 2017 برابر با 740 هزار دستگاه بود.
از میان مجموع فروش خودروها در سراسر جهان، میزان خودروهای برقی باتریدار در سال 2017 برابر با 734 هزار دستگاه بود که رشد 61 درصدی نسبت به سال 2016 داشت. خودروهای برقی هیبریدی نیز در سال 2017، به میزان 386 هزار دستگاه به فروش رسیدند که رشد 36 درصدی نسبت به سال پیش از آن داشت. نمودار 1، آمار فروش جهانی خودروهای برقی را برای کل سال 2017 به تفکیک هر ماه از سال به تصویر میکشد. در این نمودار، همچنین میزان فروش ماهانه خودروهای برقی با مدت مشابه از سالهای 2016 و 2015 مورد مقایسه قرار
سهم بازار خودروهای برقی در چین، طی سال 2017 به 2.3 درصد رسید؛ در حالی که در سال 2016، این رقم برابر با 1.4 درصد بود. در خصوص سایر کشورهای جهان نیز، سهم بازار خودروهای برقی از ناوگان حمل و نقل برای سال 2017، برابر با 1.4 درصد شد؛ در حالی که در سال 2016، برابر با 1.1 درصد بود. میزان فروش خودروهای برقی در بازار داخلی چین طی سال 2017، با رشد 72 درصدی به 579 هزار دستگاه رسید؛ علاوه بر این، فروش صادراتی خودروهای برقی چین نیز رشد 34 درصدی داشت و برابر با 54 هزار دستگاه گزارش شد.
گفتنی است که علاوه بر خودروهای شخصی، چین بازاری از خودروهای تجاری برقی نیز دارد که میزان فروش در این بازار طی سال 2017، برابر با 198 هزار دستگاه برآورد شد که این رقم رشد 16 درصدی نسبت به سال 2016 داشت. از میان فروش خودروهای برقی در بازار خودروهای تجاری چین، 184 هزار دستگاه برقی باتریدار بودند و 14 هزار دستگاه باقی متعلق به خودروهای برقی هیبریدی است. دنبال کردن بازار خودروهای تجاری در جهان، با دشواری همراه است؛ چرا که سهم این بازار از کل ناوگان حمل و نقل میزان اندکی است؛ این رقم در اروپا برابر با 0.5 درصد است.
مؤسسه مک کواری چنین برآورد میکند که در صورت رشد 50 درصدی فروش خودروهای برقی در سال 2018، حجم ناوگان برقی وارد شده به بازار سال 2018، برابر با 1.8 میلیون دستگاه خواهد بود و سهم این بازار از کل فروش خودروها به 2.4 درصد در بازارهای اصلی افزایش خواهد یافت. در بازار جهانی، سهم خودروهای برقی، برابر با 2.1 درصد پیشبینی میشود. 2 عامل اصلی تأثیرگذار بر میزان فروش خودروهای برقی در جهان، روند تغییرات قوانین فروش خودرو در چین (میزان کاهش رشد فروش) و تغییرات خودروی برقی تسلا مدل 3 هستند.
کاهشیترین بازار فروش خودروهای برقی در سال جاری، بازار چین خواهد بود که دولت یارانه خرید مردم را کاهش داده است؛ این در حالی است که معافیت مالیاتی خرید خودروهای برقی در این کشور، همچنان به قوت خودش باقی است. با توجه به این مسایل و پیشبینی واحد چین مؤسسه مککواری، احتمال میرود که میزان رشد فروش خودروهای برقی در چین در سال 2018، کمتر از 10 درصد باشد. علت این امر، انگیزه خودروسازان در جهت انتقال فروش خودروهای برقی در سال 2019 است تا از سیستم اعتباری خودروهای برقی جدید بهرهمند شوند.