به گزارش می متالز، مناف هاشمی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران امروز( چهارشنبه، 3 اردیبهشت ماه ) در حاشیه صحن علنی مجلس در جمع خبرنگاران با یادآوری تصویب لوایح دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده و درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاریها در مجلس، گفت: نمایندگان مجلس این دو لایحه را در سال 98 به خوبی دنبال کردند البته سوابق این لوایح به سالهای گذشته و تلاشهای صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد و شهرداریهای کشور برمیگردد.
وی با بیان اینکه لایحه درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها در سال 98 توسط مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد، افزود: شورای نگهبان ایراداتی به برخی مواد لایحه گرفت و به مجلس اعاده و اصلاحات انجام شد البته اصلاح یک ماده باقی مانده که در نشست امروز یا نشست بعدی کمیسیون مربوطه نهایی خواهد شد.
هاشمی ادامه داد: این لایحه که با تلاش کمیسیون های امور داخلی و مشترک و نمایندگان تصویب شد، به عنوان افتخاری برای شهرداری های کشور محسوب می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهراری تهران یادآور شد: به پیشنهاد وزارت اقتصاد در قانون مالیات بر ارزش افزوده سهم مشترکی بین وزارت اقتصاد و دارایی از سال 87 به بعد بوده و شهرداریها و وزارت بهداشت چون 5 درصد این 9 درصد در اختیار مالیات بوده و به عنوان مالیات تحویل خزانه کشور می شد به عنوان بودجه کشور سه درصد مربوط به شهرداری های کشور و یک درصد هم مربوط به وزارت بهداشت که اصلی ترین اتفاقی که در اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده افتاد این بود که در تبصره 3 ماده 41 سهم شهرداری ها و دولت این سهم مساوی شد و این یکی از خواسته های شهرداری های کشور بود البته وزارت اقتصاد و کمیسیون های مجلس همکاری کردند زیرا شهرداری ها از لحاظ منابع درآمدی شرایط خوبی ندارند و بسیاری از شهرها نمی توانند اهداف و ماموریت های خود را دنبال کنند. البته در در پرداخت حقوق کارکنان هم دچار مشکل هستند البته دولت انعطاف به خرج داد و با همکاری مناسب حدود 15 هزار میلیارد تومان به بودجه شهرداری ها اضافه کرد که امیدواریم شورای نگهبان هم آن را تایید کند.
وی از تلاشهای روسای فعلی و سابق کمیسیون اقتصادی مجلس و تمامی نمایندگان برای تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده تشکر کرد و گفت: با توجه به اصلاح دامنه قانون سازمان مالیاتی و شهرداری های کشور سهم بهتری از آن می برند البته برآورد می شود سهم شهرداری تهران هم که از این محل حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان را وصول میکرد 800 تا هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
هاشمی یادآور شد: سازمان امور مالیاتی بعد از ابلاغ این قانون و دو دوره مالیاتی و پس از ابلاغ، 6 ماه مهلت خواسته که ابزارها و نرم افزارها را تامین کند.
معاون حمل و نقل و عمران شهردار تهران با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده از مترقی ترین قوانین حوزه مالیات کشور است، گفت: این قانون از سالهای گذشته در بسیاری از کشورهای دنیا عملیاتی شده؛ دولت مرکزی همیشه به شهرداری ها کمک هایی داشته اما در این سال ها در ابتدا یک درصد تجمیع عوارض و سپس 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده و با اصلاح 4 درصد شد یعنی از 9 درصد 4 درصد سهم شهرداری های کشور و 4 درصد مالیات و یک درصد هم در اختیار وزارت بهداشت به عنوان طرح سلامت قرار می گیرد و 27 دهم درصد هم به ورزش جوانان تعلق گرفت؛ به عنوان کارشناس و مدیر افتخار می کنم که این دو مصوبه خوب در مجلس دهم تصویب شده و انتظار می رود به تایید شورای نگهبان برسد زیرا به عنوان روزنه امیدی در حوزه خدمات رسانی شهرداری های کشور محسوب می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده سهمی به ناوگان حمل و نقل عمومی تعلق می گیرد و در مورد برنامه های تدوین شده برای توسعه حمل ونقل تهران گفت: به دنبال این بودم هفته آینده برنامه ها و گزارش های تهیه شده را تقدیم شورای اسلامی شهر و رسانه ها کنم.
هاشمی با بیان اینکه شهرداری های کشور به ویژه شهرداری تهران از دو معضل آلودگی هوا و دغدغه ها و معضلات ترافیکی رنج می برند، ادامه داد: به دلیل کمبود منابع برخی ماموریت ها انجام نمی شود البته سه الی 4 مورد را در حوزه تامین مالی و از سویی اعتبارات اوراق سال 97 را حدود 910 میلیارد تومان را برای تهران و اوراق هزار و 500 میلیارد تومانی 98 را که مربوط به اتوبوسرانی و متروی تهران بوده دنبال میکنیم و اگر این عدد حدود 2 هزار و 400 میلیارد تومان با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به سرانجام برسد زیرساخت ها و شبکه حمل و نقل توسعه مییابد البته با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده بخشی از بار مالی و افزایش درآمد پایداری که به هر شهرداری وارد شود در حوزه حمل و نقل مصرف می شود.
وی با یادآوری اینکه بیش از 50 درصد بودجه کلان شهرها در حوزه حمل و نقل و عمران مصرف می شود، گفت: انتظار داریم پس از تصویب لایحه منابع بیشتری به حوزه حمل ونقل داده شود زیرا در حوزه تاکسیرانی، پایانه ها هم کنترل ترافیک و مباحث مرتبط با حمل ونقل، و مترو اتوبوسرانی با بحران های مالی مواجه و امیدوار هستیم با کمک مجلس، دولت و شورای اسلامی شهر تهران و با محورها و دستورالعمل هایی که شهردار تهران ابلاغ کردند روزنه های امیدی ایجاد شود و برنامه های خومان را بتوانیم نهایی کنیم و اخبار خوشی را برای مردم در رابطه با روان سازی و سلامت و پاکی پایتخت داشته باشیم.