به گزارش می متالز، این بزرگترین کاهش یک روزه قیمت سنگ آهن در هشت ماه گذشته بود که همزمان با اقدام چین برای محدود کردن تولید فولاد در راستای مبارزه با مهدود و همچنین ضعیف شدن تقاضا در زمستان روی داد.
بهای معاملات سنگ آهن برای تحویل در ماه مه در بورس کالای دالیان حداکثر ۴.۸ درصد کاهش یافت و به ۵۱۷ یوان (۸۱ دلار) در هر تن رسید که پایینترین میزان از ۲۹ دسامبر بود. بهای معاملات تا اواسط روز ۴.۳ درصد کاهش یافت و به ۵۱۹.۵۰ یوان رسید.
به گفته یکی از مقامات یک کارخانه فولادسازی در شمال چین، تقاضا برای سنگ آهن فوقالعاده ضعیف است زیرا کارخانههای فولادسازی تولیدشان را محدود کردهاند. زمستان در چین فعالیت بخش ساختوساز که یکی از بزرگترین مصرفکنندگان فولاد است را کند کرده است. چین در راستای مقابله با آلودگی هوا، محدودیتهایی را برای تولید فولاد در ۲۸ شهر از نوامبر تا مارس اجرا کرده است.
طبق آمار شرکت استیل هوم، حجم واردات سنگ آهن در بنادر بزرگ چین تحت تاثیر تقاضای مطلوب برای فولاد و مقابله پکن با آلودگی در ۱۹ ژانویه به رکورد ۱۵۴.۴۳ میلیون تن رسید که حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت ۱۲ ماهه افزایش داشت و بیشترین میزان از سال ۲۰۰۴ بود که منعکس کننده تقاضای ضعیف است. این میزان سنگ آهن برای تولید ۹۷ میلیون تن فولاد کافی است که میتواند برای تولید ۱۰۷ میلیون خودرو مورد استفاده قرار گیرد. اگر این خودروها به صف شوند، صف آنها به بیش از ۴۸۰ کیلومتر خواهد رسید. انجمن آهن و فولاد چین در گزارشی اعلام کرد با ادامه مازاد عرضه، هیچ مبنایی برای رشد پایدار قیمت سنگ آهن وجود ندارد.
طبق اعلام متال بولتن، سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل به بندر کینگدائوی چین روز دوشنبه ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۷۶.۶۱ دلار در هر تن رسید.
تمایل معاملهگران برای انبارسازی مجدد فولاد نیز در بحبوحه نگرانیها نسبت به دورنمای تقاضا، کاهش یافته است. به گفته تحلیلگر شرکت گلکسی فیوچرز در پکن، معاملهگران دور اول انبارسازی را انجام دادند و برای انجام دور دوم محتاط هستند بنابراین قیمتها در کوتاه مدت نوسان خواهد داشت.
بهای معالات میلگرد در بورس معاملات آتی شانگهای ۱.۴ درصد کاهش یافت و به ۳۸۸۶ یوان در هر تن رسید. زغال سنگ کک شو ۲.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۶۲.۵۰ یوان در هر تن رسید، در حالی که کوک با ۱.۸ درصد کاهش به ۱۹۷۴ یوان رسید.