به گزارش می متالز، طی قراردادی در 16 اسفند بین راهآهن و سازمان بنادر و دریانوردی امکان حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار پس از ۱۵ سال فراهم شد. در شیوه جدید، محموله بهصورت مستقیم از کشتی به داخل واگن بارگیری و بهسرعت از بندر به سمت مقاصد مختلف، از طریق شبکه گسترده ریلی حمل میشود.
مهرداد تقی زاده دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی در خصوص انتقال مستقیم بار به کشتی گفت: این موضوع را اصطلاحاً ریل پایه شدن بندرها میگویند. این موضوع از حدود چهار سال پیش در زمان وزارت عباس آخوندی پیگیری و دائماً از سازمان بنادر و راهآهن، ریل پایه شدن بندرها درخواست میشد.
وی اظهار کرد: وقتی باری میرسد این بار مستقیماً بر روی کامیون قرار میگیرد و این مزیت بسیار خوبی برای جاده است درصورتیکه باری که برای راهآهن است، ابتدا بر روی اسکله قرار داده میشود و سپس به انبار منتقل میشود و بعد ازآنجا به واگن منتقل میشود.
این کارشناس حملونقل ریلی افزود: ریل پایه شدن بندرها به این معناست که این مراحل جابهجایی اضافی انتقال بار از کشتی به ریل حذف و تبدیل به یک مرحله شود بهمانند انتقال بار توسط کامیون.
تقی زاده در خصوص مزیت ریل پایه شدن بندرها گفت: در وهله اول هزینه حملونقل کاهش مییابد و در وهله دوم زمان حملونقل کاهش پیدا کرده و بار کمتر معطل میماند.
وی افزود: این اتفاق بسیار مثبتی است که در بندر شهید رجایی ایجاد شده است که قطار مستقیم کنار کشتی رفته و از همانجا بار بر روی قطار قرار گیرد. این امر میتواند مطلوبیت قطار را افزایش دهد و صاحبان بار را ترغیب کند که به سمت حملونقل ریلی حرکت کنند.
تقی زاده در خصوص اتفاقهای آینده برای گسترش ریل پایه شدن بندرها عنوان کرد: این موضوع باید هم در بندر شهید رجایی و هم در بندرهای دیگر همچون چابهار توسعه پیدا کند.
وی درخصوص بندر چابهار اظهار کرد: باوجود اینکه هنوز محور زهدان-چابهار ساخته نشده است اما از همین ابتدا باید این بندر را ریل پایه کنند که در آینده برای انتقال بار مشکلی وجود نداشته باشد.
وی گفت: بااینحال میتوان گفت پروژه ریل پایه کردن بندرها اتفاقی مثبت است اما این فرآیندی است که همزمان با توسعه سختافزاری نیاز به توسعه نرمافزاری و تغییر رویکردها داشته که این امر نیازمند یک همکاری بین بخشی است.