تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۹۹۳۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل خبر داد:

افت 60 درصدی صادرات در اردبیل/ بانک‌ها تا شهریورماه به واحدهای تولیدی مهلت دهند

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: در دو ماه اخیر و با شیوع کرونا بیش از 60 درصد صادرات استان اردبیل کاهش یافته است.
افت 60 درصدی صادرات در اردبیل/ بانک‌ها تا شهریورماه به واحدهای تولیدی مهلت دهند

به گزارش می متالز، حسین پیرموذن امروز ششم اردیبهشت در نشست با اعضای شورای حل اختلاف بخش تولید و صادرات در اردبیل اظهار کرد: مهمترین خواسته بخش خصوصی تمدید پرداخت اقساط بانکی، بیمه‌ای و مالیات تا شهریور ماه است که در این زمینه امیدواریم دولت نیز دستور لازم را به بانک و سازما‌ن‌های ذیربط ارائه کند تا در سال جهش تولید موانع و مشکلات رفع گردد.

وی به مصوبات جلسات شورای گفتگو در اواخر سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: با هدف رفع موانع تولید و همراهی تامین اجتماعی، مالیات و تعیین تکلیف بدهی‌های معوقه کمیته‌ای در اتاق بازرگانی شکل گرفت تا پیامدهای کرونا را در اقتصاد اردبیل مورد بررسی قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: ما از طرف شورای گفتگوی استان پیشنهاد کردیم تا مهلت بازپرداخت بدهی‌های بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای تا شهریورماه تمدید شود که اتاق ایران نیز با این درخواست و پیشنهاد ما موافقت کرده و حتی بالاتر از این مهلت تا پایان سال از سه مجموعه بانک، مالیات و بیمه خواسته تا بخش خصوصی را در پرداخت بدهی‌های خود کمک کند.

پیرموذن افزود: انتظار داریم در کنار این امر فرآیند اعطای تسهیلات و همچنین بیمه بیکاری تسهیل شده و افراد مشمول بتوانند به سرعت حق و حقوق خود را دریافت کنند.

وی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت بخش صنعت و تجارت استان به دنبال شیوع کروناویروس بیان کرد: اتاق بازرگانی وضعیت 30 واحد تولیدی استان را اعم از بزرگ، متوسط و کوچک مورد رصد قرار داده که در اکثر این واحدها اشتغال، تامین مواد اولیه، بازارهای هدف و صادرات و همچنین مشکلات پرداخت معوقات بانک‌ها، بیمه‌ها و مالیات مورد رصد قرار گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: عمده این واحدها در اظهارنظر خود اعلام کردند که نیروی کار خود را حفظ کرده اما 50 درصد بهره‌وری در واحدها کاهش یافته و در این دو ماه چهار تا پنج میلیون دلار گواهی مبدا و 60 درصد صادرات تعدیل شده است.

پیرموذن اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که اکثر واحدهای تولیدی با آن دست به گریبان بوده‌اند، تامین مواد اولیه و قیمت بالای آن بوده که به دلیل بسته بودن مرزهای کشور مشکلاتی به وجود آمده که با رایزنی مسئولان کشوری در حال رفع شدن است.

وی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه صاحبان واحدهای تولیدی علاقمند به دریافت تسهیلات با نرخ سود 12 درصد نبودند و در کنار آن افت شدید صادرات به عرصه تولید لطمه وارد کرده که در هر دو بخش رایزنی‌ها در حال انجام است تا بسته‌های حمایتی دولت انجام و به تدریج گمرکات کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان و عراق برای صادرات بازگشایی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به چک‌های برگشتی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: در این زمینه انتظار می‌رود بر مبنای تصمیمات کشوری اقدام شده و بانک‌ها مساعدت لازم را انجام دهند تا پرونده‌ای به مراجع قضائی ارجاع داده نشود.

پیرموذن تصریح کرد: به هیچ وجه تسهیلات جدید به درد واحدهای تولیدی تعطیل شده نمی‌خورد بلکه در این واحدها انتظار می‌رود معوقات بانک‌ها با تاخیر وصول شود اما برای واحدهای فعال و نیمه فعال تامین سرمایه در گردش بسیار ضروری است.

عناوین برگزیده