تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۹۹۵۰۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

از تب پشت میزنشینی در بازار کار تا آغاز ساخت مسکن ملی در استان!

می متالز - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: حدود پنج درصد بیکاری که در استان داریم به نظر می‌رسد افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند که منتظر پست‌های ادارای برای کار هستند و گرنه در استان با مشکل شدید کمبود نیروی کار مواجه بودیم!
از تب پشت میزنشینی در بازار کار تا آغاز ساخت مسکن ملی در استان!

به گزارش می متالز، جلسه بررسی و تحلیل شاخص نرخ بیکاری استان خراسان‌جنوبی طی سال ۹۸ عصر امروز با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در بخش راه، مسکن، میراث فرهنگی و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

غلامرضا اشرفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: در بخش اشتغال پایدار روستایی و عشایر دو هزار و ۸۲۹ طرح با پیش‌بینی اشتغال شش هزار و ۳۲۸ نفر با تحقق ۱۰۵ درصدی از نقاط ارزشمند در این حوزه بوده است.

وی با اشاره به طرح یارانه دستمزد، بیان داشت: این طرح از اواخر سال (سه ماهه چهارم سال ۹۸) اجرا شد که طی این مدت ۷۳۰ نفر شغل اولی وارد بازار کار شدند و همچنین یک هزار و ۶۷۶ نفر از طریق مراکز کاریابی جذب و وارد بازار کار شدند.

افزایش ۳۱ درصدی آمار بیمه‌شدگان در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی از افزایش تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ خبر داد و افزود: بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در سال ۹۷،  ۷۷ هزار و ۴۹ نفر بود که این آمار در سال ۹۸ به ۸۰ هزار و ۶۴۸ نفر رسید که نشان از افزایش ۳۱ درصدی آمار بیمه‌شدگان دارد.

اشرفی با اشاره به ایجاد یک هزار و ۲۳۲ فرصت شغلی در حوزه تعاون، خاطرنشان کرد: اعتبارات بخش مشاغل خانگی شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد اعتبارات مشاغل خانگی در خراسان‌جنوبی جذب شده است.

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: اقبال بخش خصوصی به ایجاد تأسیسات گردشگری و فعالیت‌های صنایع‌دستی موجب افزایش اشتغال و رونق این بخش شده و میزان اعتبارات ملی و استانی طی سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی از افزایش اقامتگاه‌های بومگردی استان به ۱۰۰ مورد خبر داد و با بیان اینکه تاکنون ۸۰ اقامتگاه فعال و به بهره‌برداری رسیده، بیان داشت: تعداد بازارچه‌های ثابت و موقت صنایع‌دستی در سال ۹۷، ۴۵ مورد و در نیمه دوم سال ۹۸ به ۸۵ بازارچه رسیده است.

پرداخت ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه میزان فروش صنایع‌دستی در شش ماهه دوم سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان بوده، خاطرنشان کرد: طی این مدت ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه صنایع‌دستی پرداخت شده است.

رمضانی از ایجاد دو خانه صنایع‌دستی طی شش ماهه دوم سال گذشته در استان خبر داد و مطرح کرد: در حوزه ثبت آثار تاریخی نیز تعداد کارگاه‌ها ۱۰ درصد رشد داشته است.

علی ‌اصغر آسمانی ‌مقدم، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان تأثیر مستقیمی بر کاهش نرخ بیکاری در استان داشته، بیان داشت: به ازای ساخت هر ۶۰ مترمربع ساختمان مسکونی یک اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

گلایه از کمبود نیروی کار در استان!

وی با بیان اینکه در بخش مسکن روستایی و مسکن محرومان سال گذشته حدود یک هزار میلیارد تومان پول نقد به استان تزریق شده، عنوان کرد: با توجه به گستردگی و افزایش ساخت مسکن محرومان شاهد گلایه‌مندی زیادی از کمبود نیروی کار و مصالح در استان بودیم!

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در استان و افراد جویای کار، مطرح کرد: حدود پنج درصد بیکاری که در استان داریم به نظر می‌رسد افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند که منتظر پست‌های ادارای برای کار هستند و گرنه در استان با مشکل شدید کمبود نیروی کار مواجه بودیم و در شهرستان‌ها تقاضا می‌شد مصالح و نیروی کار از خارج از استان وارد شود!

آخرین وضعیت ۵۰۰۰ واحد مسکن محرومین

 آسمانی‌مقدم با اشاره به اینکه حدود 6۰ درصد مشاغل کشور به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با صنعت ساختمان‌سازی در ارتباط هستند، بیان داشت: از پنج هزار واحد مسکن محرومان تاکنون چهار هزار و ۸۵۸ واحد تا مرحله اجرای فنداسیون، چهار هزار و ۴۸۰ واحد تا اجرای اسکلت و دیوارچینی، سه هزار و ۵۷۰ واحد تا مرحله اجرا سقف، سه هزار و ۵۴۰ واحد اتمام سفت‌کاری و گچ‌کاری و سه هزار واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی از اتمام پنج هزار واحد مسکن محرومان سهمیه بنیاد مسکن طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد و گفت: در بحث مسکن محرومان در خراسان‌جنوبی ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض، ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان آورده مردم بوده است.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در راه‌های استان

وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی مجموع قراردادهای بخش راه (روستایی، راه‌آهن و باند دوم) استان را در سال گذشته یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخش راه و مسکن به‌عنوان دو پیشران اقتصادی مطرح است که می‌تواند در حوزه اقتصاد و اشتغال نقش‌آفرینی ویژه‌ای داشته باشد.

وی از هدف‌گذاری ۴۲۰ کیلومتر محور دوبانده در استان طی سال گذشته خبر داد و مطرح کرد: تاکنون از این میزان ۱۲۴ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و مناقصه باند دوم ۱۹۴ کیلومتر انجام و عملیات اجرایی آن آغاز و همچنین مجوز مناقصه ۱۰۰ کیلومتر دریافت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان داشت: سال گذشته ۴۱۸ کیلومتر از باندهای دوم استان اجرا شد که در مجموع ۸۴ درصد باندهای دوم موجود استان در سال ۹۸ تعیین تکلیف شد و این موضوع به لحاظ راهسازی رکورد بی‌سابقه بود و این مهم به‌خاطر تخصیص اعتبارات ملی بوده است.

آغاز ساخت مسکن ملی در استان!

داعی از افزایش چهار برابری تخصیص اعتبارات ملی حوزه راهسازی در استان خبر داد و عنوان کرد: در حوزه راه‌هایی روستایی نیز سال گذشته ۱۳۰ کیلومتر راه افتتاح شد که نسبت به سال قبل آن ۶۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۵۰ نفر در حوزه راه‌آهن شرق در محور خراسان‌جنوبی مشغول به‌کار هستند، خاطرنشان کرد: سهیمه استان در طرح مسکن ملی به پنج هزار و ۲۰۰ واحد افزایش یافته و تاکنون ۱۲ هزار و ۲۵۰ واحد تأمین زمین انجام و ۶۰۰ هکتار از اراضی برای ساخت و ساز مسکن آماده‌سازی شده است.

عناوین برگزیده