به گزارش می متالز، سهامداران خودروساز بزرگ بازار، ایران خودرو، بی صبرانه منتظر بازگشایی نماد هستند. افزایش سرمایه این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت انجام شده و به زودی به ثبت خواهد رسید و باید دید بعد از بازگشایی، این سهم چه روندی خواهد داشت.
"خودرو" در سال ۹۸ برای سهامداران خود بازدهی ۳۰۰ درصدی به ارمغان آورد و با توجه به وضعیت بازار خودرو و رونق تقاضای این بازار و نیز خروج ایران خودرو از شمول ماده ۱۴۱، انتظار می رود این شرکت سال ۹۹ پر قدرت تر حرکت کند. لازم به ذکر است که درآمد ایران خودرو در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، رشد ۵۷ درصدی داشت.
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعیت ایران خودرو در سال جاری بیان کرد: سال ۹۹ برای خودروسازان ، دوراهی مرگ و زندگی است. از طرفی ایران خودرو در سال گذشته به سبب قیمت گذاری نادرست، متحمل زیان هنگفتی شد و افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور پوشش همین زیان انجام شد. این سیاست نادرست هنوز هم ادامه دارد. قیمت گذاری دستوری در جایی قابل قبول است که قیمت ها با واقعیت های اقتصادی همخوانی داشته باشد و قیمت گذاری نادرستی که در مورد خودروهای تولیدی این شرکت ها صورت گرفته، باعث شده هر خودرویی که در این شرکت تولید می شود، بار زیان شرکت هم افزایش یابد.
وی افزود: از سوی دیگر، از نیمه دوم ۹۸، تلاش های زیادی روی حوزه توسعه صنایع و داخلی سازی قطعات خودرو و... صورت گرفت و در نتیجه این تلاش ها، روند تولید خودرو در این شرکت شتاب گرفت. حالا اگر سیاست گذاران بر روش نادرست قیمت گذاری خودرو اصرار بورزند، امسال، سال سقوط این صنعت خواهد بود. اما اگر قیمت گذاری خودرو آزاد شود، اتفاقا امسال، سال شکوفایی صنعت خودرو خواهد بود. چرا که ایران خودرو هم امکان افزایش تیراژ تولید و هم عرضه محصولات جدید به بازار را خواهد داشت.
کاکایی با اشاره به تسهیلاتی که گاه در اختیار خودروسازان قرار می گیرد، گفت: اعطای تسهیلات به خودروسازان(مثلا در حد ۵ هزار میلیارد تومان) فقط برای یکی _دو ماه هزینه های جاری خودروسازان را تامین می کند و در مقابل بار بدهی و هزینه های مالی شرکت ها را افزایش می دهد. زیان ایران خودرو در دو سال اخیر، ناشی از تورم حداقل ۲۰۰ درصدی مواد اولیه و عدم مطابقت قیمت فروش خودرو با بهای تمام شده، بوده است. با این شرایط، حتی اگر تسهیلات با نرخ بهره صفر درصد پرداخت شود، مشکلات این شرکت بطور کامل مرتفع نمیشود و فقط از بار فشارها کاسته خواهد شد.
کاکایی در پاسخ به انتظارات مردم برای خرید خودروی ارزان قیمت گفت: با وجود آنکه قیمت گذاری خودرو در ایران آزاد نیست، مردم امکان تامین خودرو به قیمت دستوری را ندارند. قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه با هم متفاوت است. معتقدم قیمت خودرو در بازار آزاد، قیمت واقعی خودرو است و ارزش واقعی خودرو در حد همان قیمتی است که در بازار مورد معامله می شوند.
وی ادامه داد: اگر مردم قیمت بازار خودرو را پذیرفته اند، پس قیمت کارخانه واقعی نیست و شرکت های خودروساز را مجبور کرده ایم محصول تولیدی خود را ارزان بفروشند، شاید خودروی ارزان به دست مردم برسد؛ حال آنکه چنین اتفاقی رخ نداده است. اگر مثلا پژو 206، X میلیون تومان ارزش نداشته باشد، هیچ دلالی توان افزایش قیمت مصنوعی خودرو در بلند مدت را ندارد. مابه التفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار، رانتی است که عده ای را منتفع کرده و در مقابل هم زیان خودروساز را در پی داشته و هم برای مردم فایده ای نداشته است.
این کارشناس خودرویی تاکید کرد: فارغ از نوسانات کوتاه مدت، باید پذیرفت اکثریت مردم باهوش هستند و سرمایه ها هوشمندانه به سمت بازارهای مختلف حرکت می کند تا از ارزش پول محافظت شود. اگر قیمت ها در بازار خودرو، بازار سرمایه و سایر بازارها، شیب صعودی دارد، به خاطر افت ارزش پول ملی است. اکثر خریداران خودرو یا هر کالای دیگری، سود نکرده اند و فقط در اقتصاد تورمی، ارزش پول خود را حفظ کرده اند. ولی با قیمت گذاری های دستوری، دلالی را تقویت کرده ایم و تولیدکننده از افزایش قیمت ها بهره ای نبرده است.
وی تصریح کرد: افزایش تیراژ تولید و ارتقای کیفیت، در شرایطی که خودروساز از تولید خودرو هیچ سودی نمی برد، ممکن نیست. امیدواریم دولت و سیاست گذاران، از سیاست نادرست قیمت گذاری دستوری صرف نظر کنند. فراموش نکنید صنعت خودرو و مجموعه ایران خودرو و زیرمجموعه هایش، ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری دارند. اگر قیمت گذاری ها واقعی شود، این مجموعه پتانسیل افزایش ظرفیت حداقل ۱۰۰ درصدی خواهد داشت.
کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: پس انتظار می رود حتی اگر آزادسازی قیمت خودرو در کوتاه مدت، افزایش قیمت را در پی داشته باشد، اما نسبت به این مهم اقدام شود تا شاهد شکوفایی صنعت خودرو در کشور باشیم.