تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۹۹۵۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی خبر داد:

اجرای 18 هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در سال 99

می متالز - رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تعداد یک هزار و 776 طرح تولیدی در دست اجراست که حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده آن‌ها به 18 هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: از مهم‌ترین اقدامات در سال 98 می‌توان به بومی‌سازی 22 قطعه راهبردی در میز تعمیق ساخت داخل قطعات مس، خودرو و موتورسیکلت با صرفه‌جویی ارزی 100 میلیون یورویی، شروع فاز سوم توسعه مجتمع مس سونگون و تکمیل زنجیره مس کاتدی با افزایش ظرفیت و اشتغال یک‌هزار نفری در فاز توسعه، بهره‌برداری از فاز توسعه نفلین سینیت کلیبر و جذب 17 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از طریق هفت طرح توسعه و ایجادی، اشاره کرد.
اجرای 18 هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در سال 99

به گزارش می متالز، حبیب امین‌زاده اظهار داشت: این استان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های صنعت، اقتصاد، تولید و کارآفرینی در کشور محسوب می‌شود؛ استانی که پیش از این گذرگاه جاده ابریشم را با بزرگ‌ترین مجموعه تجاری بازار سرپوشیده تبریز تجربه کرده و تاجران و صنعتگران بنام را در خود پرورانده در عصر حاضر نیز جایگاه اقتصادی خود را حفظ و گسترش داده است.

وی افزود: کسب مقام اول کشور در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت خودروسازی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مقاطع فولادی طولی ساختمانی، همراه با پیشگامی در صنعت مسکشور، تنها بخشی از دستاوردهای صنعتی استان آذربایجان شرقی طی دهه‌های گذشته محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی نزدیک به سه هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۷ هزار میلیارد تومانی، زمینه اشتغال بیش از ۱۱۵ هزار نفر را فراهم آورده‌ که از نظر تعداد واحدها، این استان دارای رتبه چهارم و از نظر میزان سرمایه‌گذاری انجام یافته، رتبه هشتم کشوری را داراست.

امین‌زاده ادامه داد: ۹۰‌ درصد فعالیت بخش صنعت آذربایجان شرقی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام گرفته است و به عنوان استان شاخص در این زمینه در سطح کشور محسوب می‌شود.

وی اشاره کرد: ساختار صنعتی استان حاکی از آن است که حدود ۶۰ ‌درصد فعالیت‌های صنعتی آن مربوط به پنج گروه صنعتی مواد غذایی و آشامیدنی، محصولات تولیدی از لاستیک و پلاستیک، صنایع کانی غیرفلزی، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات، صنایع فلزی و فلزات اساسی است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی اضافه کرد: به عنوان مثال صنایع فولادی در ‌آذربایجان شرقی از نظر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مقام اول را در کشور دارا بوده و از نظر ظرفیت بالقوه تولید با توجه به فعالیت نزدیک به ۳۰ واحد، با تولید بالغ بر 1.5 میلیون تن (۱۵درصد ظرفیت کشور) شمش فولاد و 5.2 میلیون تن (۲۴ درصد ظرفیت کشور) مقاطع فولاد ساختمانی یکی از قطب‌های فولاد در محصولات نهایی و طولی محسوب می‌شود که البته توان و ظرفیت تولید آن افزون بر ۶.۵ میلیون تن مقاطع فولادی ساختمانی است.

امین زاده گفت: استان آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولید قطعات خودرو و تعداد قطعه‌سازان استان حدود ۶۰۰ واحد با اشتغال‌زایی افزون بر ۲۵ هزار نفر است که ظرفیت تولید ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز خودرو را در استان داریم که در حال حاضر این ظرفیت شامل ۳۵ درصد قطعات مورد نیاز استان است.

وی یادآور شد: آذربایجان شرقی در زمینه تولید قطعات خودرو رتبه هفتم کشوری را داراست و سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع قطعات خودرو در استان تولید می‌شود و از این میزان، ۱۰ هزار تن شامل قطعات تراکتور قابلیت صادرات دارد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی گفت: در آذربایجان شرقی تعداد یک هزار و ۷۷۶ طرح تولیدی در دست اجراست که حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده آن‌ها در حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است که در صورت بهره‌برداری برای ۴۹ هزار نفر شغل ایجاد شده و ارزش افزوده بخش صنعت و رتبه صنعتی استان نیز افزایش می یابد.

امین‌زاده ادامه داد: همچنین در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۸۸ واحد تولیدی جدید با حجم سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است که برای دو هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته و استان حایز رتبه دوم در بین دیگر استان‌‌ها است.

‌وی اضافه کرد: در این مدت تعداد ۳۰۶ طرح توسعه واحد تولیدی موجود با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شد که افزایش اشتغال ناشی از توسعه این واحدها به چهار هزار و ۴۰۰ نفر می‌رسد که این رقم (میزان اشتغال‌زایی) نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ ‌درصد افزایش داشته و استان حایز رتبه اول کشوری است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی بیان کرد: با توجه به آمار یک هزار و ۶۶۲ فقره‌ای جوازهای تاسیس ایجادی صادر شده طی این مدت، علاقه‌مندی به شروع سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار در بخش صنعت و معدن در استان، ۵۰‌ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

امین‌زاده یادآور شد: در این بین ۱۵۴ واحد تولیدی با اقدام به دریافت جواز تاسیس توسعه‌ای با حجم سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال دو هزار و ۴۵۰ نفر، علاقه‌مندی خود به افزایش ظرفیت تولید و تنوع محصولات و استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای را ابراز داشتند که استان از این حیث ‌نیز رتبه اول کشوری را دارا است.

وی ادامه داد: رفع موانع تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام در اولویت برنامه‌های سال جاری و آینده استان قرار گرفته است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی گفت: از مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای بخش صنعت، معدن و تجارت استان در سال ۹۸ می‌توان به مواردی همچون بومی‌سازی و ساخت داخل ۲۲ قطعه راهبردی در میز تعمیق ساخت داخل قطعات مس، خودرو و موتورسیکلت با صرفه‌جویی ارزی یک‌صد میلیون یورویی، شروع فاز سوم توسعه مجتمع مس سونگون و تکمیل زنجیره مس کاتدی با افزایش ظرفیت و اشتغال یک‌هزار نفری در فاز توسعه، بهره‌برداری از فاز توسعه نفلین سینیت کلیبر و جذب ۱۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از طریق ۷ طرح توسعه و ایجادی است.

امین‌زاده در ادامه با اشاره به چالش‌هایی مانند محدودیت‌ها و مشکلات تامین منابع مالی بانکی و غیربانکی مورد نیاز بخش صنعت، معدن تجارت، تاکید کرد: قرار گرفتن بخش قابل توجهی از معادن استان در محدوده مناطق حفاظت شده، محدودیت استقرار و توسعه واحدهای صنعتی در محدوده شهر تبریز و همچنین محدودیت منابع آبی استان در توسعه واحدهای صنعتی از جمله موانع پیش روی توسعه صنعت استان است.

وی افزود: تدوین برنامه راهبردی تکمیل زنجیره ارزش صنایع استان از طریق احصای محل و نحوه تامین مواد اولیه و هدایت و سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه واحدها، تکمیل و راه‌اندازی ۵۰۰ طرح نیمه تمام، تکمیل زنجیره تولید خودروی سواری و سنگین در استان، تکمیل زنجیره طرح‌های بالادستی پتروشیمی، ایجاد مرکز دفع پسماندهای ویژه صنایع، پیگیری طرح‌های تکمیل زنجیره مس سونگون شامل فاز سوم تغلیظ و کاتد در شهرک تخصصی صنعتی پایین دستی مس ورزقان، طرح‌های تکمیل زنجیره فلزات اساسی شامل شمش، بیلت، آهن اسفنجی و ورق فولادی ، احیای طرح نفلین سینیت سراب و شهرک صنعتی پایین دستی آن و نفلین سینیت کلیبر ‌از دیگر طرح‌های تدوین شده برای سال جاری است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: طرح‌های تکمیل زنجیره کانی غیرفلزی شامل طرح الیاف شیشه مرند، طرح خاک چینی و آهک هیدراته، طرح‌های تکمیل زنجیره معادن زغال سنگ، افزایش صادرات غیر نفتی استان به چهار میلیارد دلار و تشکیل دبیرخانه و کنسرسیوم صادراتی اوراسیا، از دیگر برنامه‌های راهبردی سازمان صنعت، معدن تجارت استان در سال ۱۳۹۹ هستند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده