تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۹۹۷۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سابق کمیسیون صنعت‌ومعدن اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

دولت انگیزه لازم را ندارد

می متالز - پورقاضی گفت: در این شرایط گمرک و مسوولان تجارت خارجی نباید تعلل کنند و باید هرچه زودتر تفاهمنامه‌هایی با گمرک ترکیه و مسوولان تجارت خارجی این کشور امضا کنند.
دولت انگیزه لازم را ندارد

به گزارش می متالز، مهدی پورقاضی با تاکید بر این نکته که وی درحال‌ حاضر مسوولیتی در اتاق بازرگانی ندارد، گفت: «براساس تجربه میدانی پس از شیوع کرونا موانع جدی برای صادرات ایران پیش‌آمده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات کاهش داشته است. درارتباط با کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، مهم‌ترین مساله بسته‌ بودن مرز است که موجب ‌شده هم صادرات و هم واردات نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش قابل توجهی داشته باشد.»

وی ادامه داد: «در این شرایط گمرک و مسوولان تجارت خارجی نباید تعلل کنند و باید هرچه زودتر تفاهمنامه‌هایی با گمرک ترکیه و مسوولان تجارت خارجی این کشور امضا کنند که براساس آن پروتکل‌ها، دوطرف اقداماتی را برای ضدعفونی‌کردن کالاها و گندزدایی انجام دهند. اما متاسفانه با آمارهایی که از تجارت خارجی ترکیه منتشر شده، این اقدامات اولیه یا انجام نشده یا اینکه سرعت انجام آنها بسیار کُند است. به‌ نظر می‌رسد گمرک ما خیلی انگیزه‌ای برای انجام این اقدامات ندارد. درحال‌حاضر برخی اخبار میدانی نشان می‌دهد بسیاری از کالاها در کامیون‌های پشت مرز مانده و برخی از آنها نیز خسارات سنگینی را متحمل شده‌اند. درخصوص ارتباط تجاری با دبی هم گفته می‌شود روند این ارتباطات نسبتا ضعیف است، بسیاری از لنج‌ها متوقف شده‌اند، هواپیماها نمی‌روند، کالاهای فاسدشدنی همانند میوه ‌و سبزیجات به‌جهت ترس ناشی از متوقف‌شدن پشت مرزها، اصلا صادر نمی‌شوند.»

پورقاضی با بیان اینکه متاسفانه بخش قابل توجهی از صادرات ما به کشورهای همسایه و ازجمله ترکیه، صادرات زمینی و از طریق کامیون‌هاست؛ گفت: «ما سال‌ها به نقش صادرات ریلی بی‌توجه بوده‌ایم، درحالی‌که اگر به این موضوع توجه شایانی می‌شد، قطعا امروز با شیوع کرونا مشکلات کمتری داشتیم. توجه داشته باشیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی درخصوص کشتی و ریل بسیار راحت‌تر از تعداد بی‌شمار کامیون‌هاست و تجربه چند‌ماه اخیر نیز نشان داده کشورها اعتماد بیشتری به حمل‌ونقل دریایی و ریلی داشته‌اند. ازجمله اینکه تجارت خارجی چین که از مسیرهای دریایی انجام می‌شود، با کشور ترکیه و دیگر همسایگان ما نه تنها کاهش نداشته، بلکه درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به نسبت قابل توجهی هم رشد داشته است.»

وی در پایان افزود: «درخصوص نقش اتاق بازرگانی برای تسهیل تجارت خارجی هرچند بنده در حال‌ حاضر مسوولیتی در اتاق بازرگانی ندارم، اما براساس تجربه چندین‌ ساله فعالیت در این نهاد می‌گویم اتاق بازرگانی در موقعیت‌های مختلف فعالیت‌ها و مذاکراتی با دولت داشته است، اما همواره روند مذاکرات بخش‌خصوصی با دولت بسیار کُند پیش می‌رود و در بیش از 50 درصد مواقع هم اصلا موضوع مورد بحث به نتیجه نمی‌رسد.»

عناوین برگزیده