تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۹۹۷۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزون بر ۱۱۵ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی صادر شد

می متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۴۰۱ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سال گذشته از این استان واقع در شمال شرق کشور صادر شد.
افزون بر ۱۱۵ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی صادر شد

به گزارش می متالز، امین قربانی روز سه شنبه اظهار داشت: میزان صادرات کالاهای تولیدی استان در سال ۹۸ به نسبت سال ماقبل آن به لحاظ ارزش ۱۴.۱ درصد و به لحاظ وزن ۷.۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی استان در سال گذشته، محصولات پتروشیمی، پلاستیکی، اقلام بهداشتی، محصولات فولادی و مواد غذایی بوده است.

وی اظهار داشت: در این مدت بیشترین صادرات استان معادل ۱۸ درصد آن به کشور افغانستان بوده و مقصد ۱۱.۶ درصد از کالاهای تولیدی استان نیز هند، ۵.۴ درصد چین و ۵۹ درصد، سایر کشورها بوده است.

قربانی در باره میزان واردات کالا به استان نیز اظهار داشت: در سال گذشته، چهارهزار و ۱۰۰ تن کالا به ارزش ۲۹ میلیون و چهار هزار دلار به استان وارد شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: میزان واردات کالا به استان پارسال در مقایسه با سال ماقبل آن، به لحاظ ارزشی ۱۰.۵ درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۶۸.۲ درصد کاهش دارد.

وی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای وارداتی به استان در این مدت لامپ روشنایی، کلاهک برای لامپ رشته ای، کنتور گاز، ماشین آلات و قطعات ماشین آلات، لوله ها و پروفیل، بلوک ۶ گوش و مولد گازی تولید همزمان برق و گرما، کانتینر ترابری برای سیالات، سوزن ریل تقاطعی، تلمبه های چرخ دنده ای و برنج بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: عمده کالاهای وارداتی از کشورهای چین، ترکیه، آلمان، اسپانیا و پاکستان هلند اتریش جمهوری کره و بلژیک به استان منتقل شده است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم اشتغال این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

عناوین برگزیده