تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۳:۱۶
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۹۹۹۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
هادی تیزهوش تابان

جهش تولید بدون توجه به صادرات میسر نیست

می متالز - تیزهوش تابان، رئیس اتاق رشت معتقد است: جهش تولید بدون توجه به صادرات و بدون توجه کافی به زیرساخت‌های لازم ممکن نخواهد بود. باید در سال جهش تولید به زیرساخت‌های ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای توجه کافی شود. باید برای رونق تولید برنامه و‌ استراتژی صادرات‌محور داشته باشیم.
جهش تولید بدون توجه به صادرات میسر نیست

به گزارش می متالز، شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای رقم خورده که تمرکز ویژه حاکمیت بر حوزه تولید و اشتغالزایی همچنان تداوم یافته است. به این ترتیب که سال ۱۳۹۹ به تدبیر مقام معظم رهبری و در ادامه مسیر طی شده در سال‌های اخیر با هدف تداوم حمایت از تولید ملی سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده است.

اما راهبرد اصلی برای تحقق این هدف چیست و بخش خصوصی چه نظر دارد؟ پرسشی که هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق رشت  در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به آن پاسخ می‌دهد.

تیزهوش تابان می‌گوید: نام‌گذاری سال 1399 به نام «جهش تولید» هم به اهمیت تولید تاکید دارد و هم اینکه می‌تواند در حوزه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اقتصادی ظرفیت‌آفرین باشد. این تاکید بر تولید به منزله اهمیت تولید، صنعت و در کنار آن صادرات در اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق رشت معتقد است: جهش تولید بدون توجه به صادرات و بدون توجه کافی به زیرساخت‌های لازم ممکن نخواهد بود.

او ادامه می‌دهد: شاید می‌توان اولین گام اساسی برای ورود به مسیر جهش در تولید را بازآفرینی مدل کسب و کار و تغییر نگاه به اقتصاد دانست؛ ممکن نیست تولیدی به مرحله رشد و شکوفایی برسد ولی در آن مدل، صادرات محور بودن، رقابت‌پذیری، ارتباط با اقتصادهای دیگر و حتی واردات مغفول بماند.

 به گفته رئیس اتاق مشترک ایران  ما در سال گذشته با پیوستن به پیمان اوراسیا شرایط خوبی در حوزه صادرات به روسیه و کشورهای عضو پیمان اوراسیا داشتیم؛ اما برای رسیدن به اهداف معین شده نیاز به رفع موانع و مشکلات بروکراتیک و البته زیرساخت‌های لازم داریم.

او تاکید می‌کند: ما نمی‌توانیم بدون توجه به زیرساخت‌های ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای با این کشورها ارتباط اقتصادی خوب و منسجمی داشته باشیم. از دولت و البته از حاکمیت انتظار می‌رود با فراهم کردن زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل به اقتصاد کشور و بخش خصوصی کمک کنند؛ وگرنه همه هدف‌گذاری‌های خوب به شعار تبدیل می‌شود. باید برای رونق تولید برنامه‌ منسجم و استراتژی صادرات‌محور داشته باشیم.

عناوین برگزیده