تاریخ: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۴۶۱۴۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دلیل افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی چیست

می متالز - مس چگونه به کانال ۷۰۰۰ دلاری رسید...
دلیل افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی چیست

به گزارش می متالز، پرویز امانیان تحلیلگر بازار فلزات در یادداشتی نوشت:
ماه‌های ابتدایی و پایانی سال ۲۰۲۰ دو داستان متفاوت برای قیمت مس رقم خورد. ماه‌های ابتدایی امسال و با تعطیلی‌های گسترده کرونایی در بسیاری از کشور‌ها و افت شدید فعالیت‌های اقتصادی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده فلزات، شاهد سقوط قیمت مس بودیم. هم اکنون و در هفته‌های پایانی سال، قیمت فلز سرخ به رکورد‌های هفت سال اخیر نزدیک شده است.
اگرچه درباره افت قیمت مس در ابتدای سال به اندازه کافی تحلیل و گزارش منتشر شده، اما حال که بازار مس و دیگر فلزات غیرآهنی طی هفته‌ها و روز‌های اخیر پرفروغ بوده است، این پرسش در ذهن فعالان بازار مطرح می‌شود که دلیل افزایش قیمت‌ها چیست، آن هم در شرایطی که عامل کاهنده قیمت‌ها یعنی پاندمی کرونا همچنان در حال یکه تازی است!

در سپتامبر امسال که تسلا همزمان با مجمع سهامداران، مراسمی به نام روز باتری را برگزار کرد و مدعوین از داخل خودرو‌های برقی نظاره گر سخنرانی ایلان ماسک و مدیران اصلی شرکت بودند، مشخص شد که این خودروساز برای تامین نیاز‌های آتی خود به دنبال دستیابی به معادن نیکل، لیتیوم و کبالت با قیمت‌های مقرون به صرفه است تا با این کار بتواند هزینه تولید خودرو‌های برقی را کاهش و تیراژ تولید این خودرو‌ها را بر اساس برنامه راهبردی خود افزایش بدهد. ساخت خودرو‌های برقی علاوه بر این فلزات، نیاز به مس هم دارد و مصرف مس این خودرو‌ها حداقل دو برابر خودرو‌های کنونی با سوخت فسیلی است.

دلیل افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی چیست

علاوه بر این در کنار برنامه کشور‌ها برای تولید خودرو‌های برقی، مقوله دیگری به نام تولید انرژی بدون کربن مطرح می‌شود. به عنوان نمونه چین تا سال ۲۰۶۰ میلادی قصد دارد برای کاهش گرمایش زمین، تمام یا بخش عمده‌ای از انرژی تولیدی خود را بدون کربن تولید کند و این به معنای آن است که نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در مسیر تولید انرژی، روز به روز پررنگ‌تر خواهد شد. انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز بشر به فلزاتی مانند مس را افزایش می‌دهد و آن طور که به تازگی موسسه وود مکنزی پیش بینی کرده، جهان تا سال ۲۰۳۵ نیاز به یک تریلیون دلار سرمایه گذاری برای تولید مس، نیکل و دیگر فلزات غیرآهنی دارد.
این موارد از دید تحلیلگران جزو اخبار بنیادی و دارای تاثیر بلندمدت بر بازار مس بوده و هرچند از مدت‌ها قبل به اهمیت آن اشاره شده، اما با این تفاوت که در یکی دو ماه اخیر، این موضوع بیشتر مورد ارزیابی کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفته است.
با این وجود، مسائل دیگری هم وجود دارد که تاثیر کوتاه مدت خود را روی بازار مس گذاشته است. انتشار اخبار پیشرفت ساخت واکسن کرونا به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر گرایش بازار فلزات، تضعیف دلار آمریکا، کاهش موجودی مس بورس شانگ‌های و بهبود تقاضای چین، همگی دست به دست هم داد تا فعلا اخبار منفی بازار جهانی در این بخش خنثی شود.
قیمت نقدی مس لندن در ۲۶ نوامبر به بیش از ۷۳۵۰ دلار در هر تن افزایش یافت، بنابراین اگر روند کنونی و قیمت‌های بالای ۷۰۰۰ دلار تداوم پیدا کند، برخی معادن راکد در عرصه تولید مس دوباره به چرخ تولید باز می‌گردند و شاید بخشی از تقاضای روز افزون این فلز را جبران کنند.

عناوین برگزیده