تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۰۰۰۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زمین‌گیری ماشین‌آلات معدنی سن بالا!

می متالز - دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی گفت: در بحبوحه جنگ توانستیم ۲۵۰۰ ماشین معدنی را به کشور وارد کنیم که این امر موجب شد تا با واردات نوسازی به موقع ماشین‌الات در کشور ما اتقاف بیفتد و زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری و دقت ویژه در ماشین‌الات معدنی صورت بگیرد.
زمین‌گیری ماشین‌آلات معدنی سن بالا!

به گزارش می متالز، عبدالرضا صالحی درباره انواع ماشین‌الات مورد استفاد در معادن گفت: ماشین‌الاتی که در معادن استفاده می‌شوند دو نوع هستند برخی از این ماشین‌آلات در معادن کوچک مانند شن و ماسه هستند که از لودرهای ۵ تن و زیر ۵ تن و بیل‌های مکانیکی ۲۰ تن استفاده می‌شود و از دامپتراک استفاده نمی‌کنند. این نوع ماشین‌آلات با کامیون‌های سی تن حمل می‌شود و به آنها smart scale می‌گویند.

وی ادامه داد: در معان بزرگ زغال‌سنگ و سنگ‌آهن به دلیل حجم بالای جابه‌جایی و استخراج معمولا از ماشین‌های بزرگ استفاده می‌شود که دلیل آن نیز مقرون به صرف بودن در زمان استخراج و حمل‌ونقل سریع‌تر آن است.

در این دسته از معادن از دامپتراک‌های بالای ۶۰ تن و ۱۲۰ تن و در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود و بیل‌های مکانیکی سنگین ۸۰تن با شاول‌های خیلی بزرگ استفاده می‌شود.
 

ماشین‌الاتی داریم که قبلا از انقلاب وارد شده‌اند

دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی در ارتباط با وضعیت ماشین‌آلات مورد استفاده در معادن زغال‌سنگ گفت: با توجه به خریداری این گونه از ماشین‌آلات قبل از انقلاب و فعالیت پیوسته آنها مستهلک شده‌اند به طوری که بدنه و اتاقک‌های آنها نیز از بین رفته و موتورهای آنها نیز وصله پینه شده و محل‌هایی که شکستگی داشته‌است نیز جوشکاری شده است.

وی در ارتباط با واردات ماشین‌آلات معدنی بعد از انقلاب گفت: در بحبوحه جنگ توانستیم ۲۵۰۰ ماشین معدنی را به کشور وارد کنیم که این امر موجب شد تا با واردات نوسازی به موقع ماشین‌الات در کشور ما اتفاق بیفتد و زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری و دقت ویژه در ماشین‌الات معدنی صورت بگیرد.‌ این روند همچنان با واردات ماشین‌آلات از برندهای معتبری چون کاترپیلار و کوماتسو، لیبهر، ولوو و برندهای کره‌ای مانند هیوندایی و هیتاچی انجام شد که همین امر سبب جایگزینی ماشین‌الات نو با فرسوده می‌شدند. با به‌وجود آمدن مسئله تحریم و گرانی ارز و محدودیت‌های نقل و انتقال آرام آرام با کمبود قطعه و سرویس‌دهی ماشین‌آلاتی که از قبل وارد شده بود مواجه شدیم و از طرفی نیز واردات ماشین‌الات به دلیل گرانی محدود شد و پیمانکاران معدنی و معدن‌داران با مشکل مواجه شدند.
 

وضعیت نامطلوب در استفاده از ماشین‌الات معدنی

صالحی شرایط کنونی استفاده از ماشین‌آلات در معادن را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از ماشین‌الات معدنی به دلیل سن بالا و نبود قطعه زمین‌گیر شده‌اند.
چند سال پیش نیز که تصمیم گرفته شد که ماشین‌الات دست دوم وارد کنند نیز به دلیل مدیریت نامناسب کیفیت خوبی نداشتند.

وی درباره آیین‌نامه اجرایی قانون معادن ماده ۱۰۹ گفت در این قانون به معادن اجازه می‌دهد که برای استخراج معادن، ماشین‌الات مستهلک و دست دوم و غیراسقاطی با عمر کمتر از ۵ سال را واردکنند.

 به این ترتیب معدن‌داران می‌توانند با پروانه معدن خود اقدام به واردات این ماشین‌آلات کنند. وی ادامه داد یکی از مشکلاتی که در این واردات پیش می‌آید این است که با توجه به اینکه واردات از مسیر واقعی خود و نمایندگی‌های شرکت‌های معتبر خارجی وارد نمی‌شوند و کیفیت آنها با دیگر ماشین‌الاتی که قبلا به کشور وارد شده است همخوانی ندارند دچار مشکلاتی از تامین قطعات، خدمات پس از فروش و سرویس‌دهی به آنها هستیم.

وی دلیل واردات ماشین‌آلات دست دوم را به شرایط پیش‌آمده از جمله ارز، نقل و انتقال و تحریم‌ پیمانکاران معادن و بودجه کافی برای واردات ماشین‌آلات دانست و افزود: درحال‌حاضر شاهدیم که استفاده از ماشین‌الات دست دوم به همراه تعدای از ماشین‌الات نو در معادن استفاده می‌شود.
 

آماری از واردات ماشین‌آلات معدنی به کشور نداریم!

وی درباره آمار تعداد واردات ماشین‌الات به کشور گفت: با توجه به این که گمرک مرجع رسمی برای آماری از تعداد ماشین‌الات است اما به دلیل وزنی بودن آمار دقیقی از نظر معیاری وجود ندارد و نمی‌توان از تعداد ماشین‌الات وارد شده به کشور اطلاع یافت. صالحی استفاده از ماشین‌الات فرسوده در کار معدن را مناسب نداست و گفت: استفاده از این ماشین‌الات مستهلک سبب می‌شود تا بر میزان استخراج و بهره‌وری از معادن تاثیر گذارد و افق پیش‌روی ایمیدرو نیز با استفاده از این ماشین‌الات محقق نشود. همچنین قرار بود تا قبل از خروج ترامپ از برجام اتفاقی در نوسازی ماشین‌آلات معدنی در کشور داشته‌باشیم که با بوروکراسی‌های اداری در وزارت صمت این امر محقق نشد.

عناوین برگزیده