به گزارش می متالز، بعد از انقلاب صنعتی و تولید انبوه کالاها و گسترش بازارها، حمل و نقل اهمیت بسیار بیشتری یافت و با گسترش روزافزون مبادلات بینالمللی، دائما شاهد افزایش نقش حملونقل در سراسر جهان هستیم. در رقابت قیمتی کالاها در بازارهای مختلف، هزینه حملونقل دارای اهمیت ویژهای است. در هزینههای حملونقل، قیمت سوخت تعیینکننده بوده و نوسانهای قیمت سوخت قطعا بر هزینههای حملونقل اثرگذار است. در کشور ما تمرکز اصلی روی حملونقل جادهای است حال آنکه حملونقل ریلی، ارزانترین و امنترین سیستم حملونقل زمینی است. سیستم حملونقل ریلی کشور ما دارای شبکه گستردهای نیست و لازم است سرمایهگذاری و جدیت بیشتری روی گسترش آن صورت گیرد.
مهمترین روش حملونقل داخلی در کشور ما حملونقل جادهای است که در ایران نقش بسیار مهمی در اقتصاد ملی و رشد اقتصادی کشور دارد. متاسفانه ناوگان جادهای ایران دارای قدمت زیادی است و مصرف سوخت آن نسبت به استانداردهای روز بالاست که نوسازی آن ضرورت دارد. تصمیم اخیر دولت برای افزایش قیمت گازوییل، اثرات گستردهای بر افزایش قیمت حملونقل کالاها در داخل کشور خواهد داشت. این امر بهویژه با توجه به قدمت ناوگان حملونقل ما که مصرف سوخت بالایی دارند، بیشتر اثرگذار است. با توجه به افزایش تورم هزینههای تولیدکننده در چند فصل گذشته که عملا رکود اقتصادی را تداوم بخشیده افزایش هزینههای سوخت و حملونقل اثر نامطلوبی بر هزینههای تولید کالاها خواهد داشت. در چنین شرایطی افزایش قیمت گازوییل موجب افزایش قیمت کالاهای داخلی خواهد شد که در این برهه از زمان، به کاهش رقابتپذیری آنها و تداوم رکود در اقتصاد ایران منجر میشود. از سویی، یکی از نیازهای اصلی حملونقل جادهای، پیادهسازی تکنولوژیهای جدید و تعریف فناوریهای جدید در این حوزه است. امروزه جابهجایی کالا از طریق جاده، درگیر ساختار سنتی شده که از قدیم وجود داشته و همین موضوع سبب شده مکانیسم قیمتگذاری حمل تحتالشعاع واسطههایی قرار گیرد و تنها راه برای اینکه سودی عاید دلالان نشود این است که در ساختار حملونقل جادهای، تحولی ایجاد کرد و با بهره از سیستمهای کارآمد بهویژه کسبوکارهای مجازی، بستری برای شفافسازی نرخهای حملونقل جادهای فراهم کرد.