به گزارش می متالز، در سفر محمدباقر نوبخت، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور به استان کردستان در شهریور سال ۹۷ مصوب شد که پروژه راه آهن سنندج در این استان به بهره برداری برسد.
در این راستا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در سفر بعدی در آبان ماه سال ۹۸، به تخصیص ۳۲۰ میلیارد تومان برای راه آهن سنندج خبر داد و گفته بود که اتمام این پروژه باید تا سال آینده به پایان برسد.
وی دلیل تأخیر در احداث راهآهن سنندج را تکمیل سایر قسمتهای دیگر برای اتصال شبکه سراسری به سنندج عنوان کرد.
طول خط راه آهن همدان - سنندج ۱۵۱ کیلومتر است که در سه قطعه در حال اجرا بوده که قطعه اول آن با ۶۰ کیلومتر طول ۷۰ درصد پیشرفت، قطعه دوم با ۵۶ کیلومتر ۳۶ درصد پیشرفت و قطعه سوم نیز ۳۰ کیلومتر طول دارد که زیرسازی آن پایانیافته است.
بهمن مردانیا عصر روز سه شنبه (۹ اردیبهشت) در بازدید از مراحل ریل گذاری راهآهن سنندج - همدان و ایستگاه سمت سنندج، اظهار کرد: با توجه به وعدههای دولت به مردم استان کردستان در راستای پروژه راهآهن سنندج همدان، امسال خوشبختانه با پیگیریهای متعدد در سال گذشته اعتبار موردنیاز برای این پروژه تأمین شده و بحث زیرساختی آن به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۹ پروژه راهآهن سنندج - همدان به پایان میرسد، افزود: شروع کار ریلگذاری از سمت همدان به دلیل مکانیزه بودن سرعت بیشتری دارد و با عزم و ارادهای که دولت دارد امیدواریم روزبهروز به شنیدن صدای سوت قطار در کردستان نزدیکتر شویم.
استاندار کردستان در خصوص ادامه پروژه راهآهن سنندج _ همدان تا مرز باشماق مریوان، ذکر کرد: با توجه به توجیه اقتصادی و امنیتی بالای این پروژه به دنبال مصوب کردن آن هستیم.
در ادامه این بازدید بهرام نصراللهی زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کردستان گفت: اعتبار اولیه برای راهآهن همدان - سنندج ۱۳۰میلیارد تومان بود که سال گذشته ۳۹۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافت.
وی ذکر کرد: همچنین امسال قانون بودجه برای اجرا و پیشرفت این پروژه ۳۵۰میلیارد تومان را نیز پیشبینی کرده است.
شهرام ملکی، معاون عمرانی استاندار کردستان، گفت: برآورد اولیه راهآهن همدان – سنندج ۸۰۰ میلیارد تومان است اما با توجه به افزایش هزینهها، رقمی بیشتر از این باید در نظر گرفت.
وی افزود: این پروژه ۱۵۱ کیلومتر در سه قطعه است که در حال حاضر زیرسازی ۸۵ درصد از آن انجامشده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کردستان، بیان کرد: به دلیل سرعت در این پروژه ریلگذاری از آن در سه مقطع در دستور کار قرارگرفته و برای سرعت بیشتر در خروجی دهگلان به سمت قروه برای انجام ریلگذاری بهصورت دستی شروع میشود.
روحالله خسروی، مدیر پروژه روسازی ریلی راهآهن همدان - سنندج با اشاره به اینکه این پروژه از سمت همدان بهصورت مکانیزه شروع و ۱۲ کیلومتر آن آماده اجرا است، گفت: با آماده شدن میتوان روزی ۲ کیلومتر به بالا ریلگذاری انجام شود.
وی افزود: پروژه راهآهن سنندج – همدان از سمت سنندج به دلیل اینکه سریعتر پیش رود بهصورت دستی و سنتی با پیشرفت روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ متر در حال اجراست.
مدیر پروژه روسازی ریلی راهآهن همدان - سنندج ذکر کرد: زیرسازی یکی از مهمترین مسائلی بوده که موجب توقف پروژه میشود چراکه قرار بر این شده این پروژه طی یک سال به پایان برسد در این راستا برای پیشرفت پروژه زیرسازی باید به اتمام برسد.
خسروی با اشاره به بومی بودن ۷۰ درصد از نیروهای پروژه راهآهن سنندج – همدان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ نفر نیروی بومی در این پروژه مشغول به فعالیت هستند.
پروژه راهآهن سنندج – همدان ۱۷۷ کیلومتر طول دارد و دارای هفت ایستگاه است.