به گزارش می متالز، بهمن مرادنیا عصر امروز در بازدید از مراحل ریلگذاری راهآهن سنندج-همدان و ایستگاه سمت سنندج، با اشاره به اینکه در سفر سال گذشته نوبخت به استان 390 میلیارد تومان اعتبار مورد نیازد این پروژه تأمین شد؛ اظهار داشت: هماکنون زیرسازی این پروژه به اتمام رسیده و ریلگذاری آغاز شده است.
وی با بیان اینکه عزم و اراده دولت برای تکمیل پروژه راهآهن سنندج-همدان جدی است، افزود: این پروژه تا پایان سال 99 به بهرهبرداری میرسد.
استاندار کردستان با بیان اینکه ریلگذاری از سمت همدان بهصورت مکانیزه با پیشرفت روزانه 2 کیلومتر و از سمت سنندج بهصورت سنتی با پیشرفت روزانه 450 تا 500 متر در حال اجراست، تصریح کرد: صدای سوت قطار روز به روز به کردستان نزدیکتر میشود.
وی بیان کرد: طبق وعده پیمانکار، علاوهبر انجام ریلگذاری از سمت همدان و سنندج بخشی هم از طرف دهگلان به سمت همدان شروع خواهد شد تا عملیات ریلگذاری تسریع یابد.
مرادنیا درباره ادامه پروژه راهآهن همدان-سنندج تا مرز باشماق مریوان، گفت: هنوز اجرای این پروژه مصوب نشده اما بهدنبال مصوبکردن آن هستیم چراکه پروژه مورد نظر توجیه اقتصادی و امنیتی بالای دارد.
بهرام نصراللیزاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه پروژه راهآهن همدان-سنندج در سال 97 در قانون بودجه حدود 130 میلیارد تومان اعتبار داشت اما با پیگیریهای انجامشده این میزان به 390 میلیارد تومان (سه برابر رقم مصوب) تخصیص یافت.
وی افزود: در قانون بودجه سال 99 هم 350 میلیارد تومان برای اتمام پروژه راهآهن همدان-سنندج تخصیص داده شده که امکان افزایش تخصیص بیشتر از این میزان هم وجود دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کردستان با بیان اینکه پروژه راهآهن همدان-سنندج از پیشرفت خوبی برخوردار است، اظهار کرد: دستگاه وزارت راه و شهرسازی، شرکت زیرساخت و همه پیمانکاران بهخوبی مشغول کار و امیدواریم این پروژه تا پایان سال مالی 99 به بهرهبرداری برسد.
شهرام ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این بازدید با اشاره به اینکه برآورده اولیه اجرای این پروژه برای سال 98-99 حدود 800 میلیارد تومان است، اظهار داشت: این برآورد اولیه بهدلیل هزینههای نرخ برگزاری مناقصه و اوراق خزانه افزایش پیدا میکند.
وی با بیان اینکه پروژه راهآهن همدان-سنندج امسال 350 میلیارد تومان اعتبار دارد، افزود: کل این پروژه 151 کیلومتر و در سه قطعه تقسیمبندی شده و تاکنون حدود 85 درصد از زیرسازی کل مسیر انجام شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان بیان کرد: در قطعه 2 (سمت دهگلان) که بیشترین میزان از حجم پروژه را به خود اختصاص داده، پیمانکار مشغول عملیات زیرسازی است.
وی با بیان اینکه این روزها بهخاطر سرعت دادن به اجرای پروژه و بهرهبرداری از آن تا پایان سال 99، مرحله ریلگذاری در سه مقطع در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد کرد: ریل گذاری از سمت سنندج به صورت دستی، از سمت همدان به سنندج بهصورت مکانیزه در حال انجام و ریل گذاری قطعه سوم، از دهگلان به سمت قروه به زودی با استقرار کارگاه آغاز میشود.
ملکی اظهار کرد: برای برطرف کردن موانع سد راه اجرای این پروژه و سرعتبخشی بیشتر به آن، به دستور استاندار، کمیتهای با عضویت دستگاههای متولی تشکیل شده است.